Simon Blackburn şi călăuza rătăciţilor
Simon BLACKBURN - Adevărul. Călăuza rătăciţilor
- 11-01-2013
- Nr. 656
-
Adrian NIŢĂ
- Eseistică
- 2 Comentarii
S-ar putea susţine că lipsa de raţiune din lumea în care trăim, demenţa, neîncrederea sau umorile de toate felurile sînt aspecte contingente legate de o chestiune sau alta aflate în dezbatere. Aşa cum opinia publică de la noi are argumente foarte puternice pentru a susţine afirmaţii dure (şi, de fapt, foarte grave) cu privire la clasa politică, tot la fel, din perspectiva lor, se pot aduce argumente care să răstoarne respectivele critici. Sau în cazul acuzaţiilor, la fel de grave, despre primul ministru al României cum că este lipsit de corectitudine, de obiectivitate şi de cinste, în condiţiile existenţei unui plagiat demonstrat, tot la fel de bine, apărătorii lui pot aduce argumente care să susţină contrariul. Această dispută cu privire la adevăr, obiectivitate şi raţionalitate nu este totuşi proprie numai perioadei actuale, pe care o traversăm de cîteva decenii, numită, mai mult sau mai puţin convenţional, postmodernă. Disputa cu privire la natura adevărului şi, deci, la raţionalitate este veche, datînd din perioada clasică a filozofiei greceşti. Celebrele dispute ale lui Socrate, iar apoi ale lui Platon şi Aristotel cu sofiştii arată multitudinea de argumente şi contraargumente puse în joc pentru a apăra (respectiv, a respinge) o poziţie sau alta. […]
Mulţumesc pentru comentariu. 1. Capacitatea unei persoane de a fi cunoscătoare într-un domeniu este anulată de imposibilitatea verificării, adică de minima politeţe de a nu scrie anonim. 2. Mă îndoiesc că acest comentator a citit cartea, căci altfel ar fi văzut că toate exemplele şi ideile sunt de acolo. 3. O recenzie dintr-o revistă culturală nu poate fi o abordare tehnică, aşa cum e cazul unui text din ,,Revista de filosofie,, 4. Într-adevăr, filosofia analitică este prea puţin citită în România. Poate că e şi din vina celor care susţin că se pricep dar aduc acuzaţii jignitoare puţinelor persoane care scriu despre cărţi de filosofie analitică.
Stimate dl. Nita,
Este trist ca in Romania nu prea exista public pentru filosofie analitica. Este un \”adevar\” care nu cred ca trebuie discutat. Vorba documentarului \”Asta este…\”. Data fiind situatia, este laudabil cand filosofi (sau profesori de filosofie autohtoni) militeaza pentru acest lucru. Ca amator de filosofie analitica, ma simt impacat…pana la un punct. Am citit doua recenzii despre lucrarea lui Blackburn. Una aparuta in 2011, scrisa de colegul dumneavoastra, Alexander Baumgarten, un excelent medievist, si cea scrisa de dvs., un excelent specialist pe Leibniz. Ma intristeaza faptul ca amandoi ati ratat mesajul cartii. Nu inteleg de ce nu am invatat in Romania pana acum sa nu ne bagam in domenii de care nu avem habar. Ceea ce scrieti dvs in recenzie (si dl. Baumgarten) denota ca ori nu ati citit cartea, ori nu ati inteles nimic. Nu cred ca are rost sa va spun ca ati fi putut macar unul dintre voi sa vorbiti despre minimalism ca teorie, \”adevarata\” pozitie a lui Blackburn.
Cu regret, al dvs.,
A.