MŢR, între păstrarea identităţii şi alinierea ideologică
- 27-02-2013
- Nr. 663
-
Tereza-Brînduşa PALADE
- Actualitate
- 8 Comentarii
Recenta dispută de la Muzeul Ţăranului Român, stîrnită cu ocazia proiectării, în sala „Horia Bernea“, a unui film care prezenta povestea unei familii neconvenţionale formate din două lesbiene, pentru a marca „Luna istoriei LGBT“, poate să conducă, pentru un observator neimplicat în conflict, mai curînd la întrebări decît la răspunsuri. Pe de o parte, ea ridică întrebări legitime legate de rolul unui Muzeu ca MŢR: este acesta menit să reprezinte identitatea culturală românească, în respectul tradiţiilor şi menţinînd o continuitate cu stilul fondatorului Horia Bernea? Sau ar trebui să devină o platformă de manifestare culturală pentru toate trendurile ce apar în societatea românească şi care se bucură eventual de susţinere din partea actualului preşedinte al SUA, Barack Obama, şi a Ambasadei Statelor Unite? În primul caz, dificultatea pare să fie că identitatea culturală românească nu poate fi descrisă în spiritul unor tradiţii etnografice ancorate de obicei confesional de credinţa creştin-ortodoxă tradiţională, fără a ignora vocea unor minorităţi culturale şi religioase care au, de asemenea, o istorie a prezenţei lor pe teritoriul României. Nu este vorba doar despre minorităţile sexuale ce s-au manifestat vizibil în SUA după anii ’60 şi al căror program a fost „importat“ şi în ţările europene, ci […]
S-ar fi vrut violente, dar nu le-a iesit. Le-a scapat la regie. Tinamd cont ca batul de la steag a ramas la intrare, o fi lovit vreun homofob fanatic cu cavalul. Am inteles ca a fost si unu cu un caval.
Ati scris in articol ca la MTR au avut loc proteste violente. Despre ce proteste vorbiti? In seara zilei de 20 februarie organele de ordine nu au inregistrat nicio fapta de violenta; nimeni n-a fost batut sau ranit.
@Sorana : sunt si evenimente exceptionale care se petrec la MTR, dar care aproape ca nu se mai vad din multimea porcarioarelor. @Alexandru: in cazul MTR ma tem ca „muza” doar amuza. Trist!
Alexandru, va referiti la muzee ale civilizatiei (cu patrimoniu „exotic” cum este cel de la Neuchatel) sau fara patrimoniu (muzeul din Quebec). Muzeul Taranului Roman are un patrimoniu specific si o misiune clar exprimata. Ca lucrurile s-au amestecat in ultima vreme… de discutat si de clarificat.
Adevărata problemă, ce transpare în urma acestui incident complementar muzeologic, este pudoarea de care am dat dovadă și o vom da în continuare…
Nu putem accepta ca tematici de expoziții nici sexualitatea, nici violența, nici urâtul pentru că suntem puri la suflet și la trup și esteticamente dezvoltați.
Dar, țin să vă amintesc că în lumea aceasta au existat expoziții etalon de genul Muzeul-canibal (Musée d\’ethnographie de Neuchâtel), Cele 7 păcate. Când muzeul vorbește cu diavolul (Musée de la civilisation, Québec).
Nu în ultimul rând, în cadrul Museum + Heritage Award cea mai bună expoziție temporară a anului 2012 a fost Sexual Nature (National History Museum). S-a depășit chiar și tabu-ul nudității frontale masculine – expoziția Nude men: from 1800 to the present day (Leopold Museum).
Scuzați-mă, dar cred că un muzeu vizionar trebuie să reprezinte și aspecte mai mult sau mai puțin delicate. Muzele inspiră și actualul, iar muzeul este un spațiu al muzelor.
Ca tot vorbisi de educatie, draga Ctitorescule, despre rezistenta poporului polonez la comunism stii ceva?
Nu vrei sa-l educi tu putin si pe Lech Walensa?
http://m.gandul.info/international/declaratie-dura-a-fostului-presedinte-lech-walesa-deputatii-homosexuali-ar-trebui-sa-stea-in-ultimul-rand-sau-in-afara-parlamentului-10625496
Pun pariu ca majoritatea celor care folosesc cuvantul lesbiene habar nu au despre insula aceea si despre o civilizatie anume etc. Majoritatea folosesc cuvantul „lesbiene” ca pe o injuratura. Asa cum s-a intamplat intr-o anumita epoca si cu cuvantul evreu sau cu alte cuvinte….Singura realitate care ar trebui sa ne preocupe este lipsa de educatie.
Doamna T-B Palade ne informeaze, in italice, ca homosexualii sunt persoane umane. Afirmatia suna arogant. Crede cineva ca homosexualii nu fac parte din specia H. sapiens? Mai departe, aflam ca dansa nu crede in legtimitatea antropologica a homosexualitatii. Nici cu asta nu scapam de un anume aer de superioritate. Ce confera legitimitate antropologica? Cum este ea demonstrata? Apoi, T-B Palade descopera ca in relatiile homosexuale, indiferent de sexul partenerilor, exista „un barbat” si „o femeie”. Din nou, acelasi aer de autoritate nejustificata, aceiasi dorinta de a reduce lucrurile, cu ingaduinta superioara, la un normativ biblic. Perdele de fum, toate, pentru a masca, prost, lipsa de intelegere si toleranta.