Lecția de anatomie
Teodora COMAN - Cîrtița de mansardă
- 29-03-2013
- Nr. 667
-
Daniel CRISTEA-ENACHE
- Literatură
- 1 Comentarii
Un debut editorial absolut remarcabil este Cîrtița de mansardă, cartea de mici dimensiuni, dar de o energie implozivă a Teodorei Coman. Alegînd să debuteze la 36 de ani, autoarea are o distanță – nu știu dacă „obiectivă“ ori „calculată“ – față de poezia unor autori mai tineri, întinsă pe durata unui deceniu întreg (2001-2010). Iar dacă în această lirică există mai multe tendințe artistice și poetici declarate ori subînțelese, Teodora Coman se distanțează de toate: și de „fracturismul“ anarhist al lui Marius Ianuș, și de autentismul visceral ilustrat de Elena Vlădăreanu, și de „nekropoezia“ Ruxandrei Novac, și de vizionarismul luxuriant al lui Ștefan Manasia. Ce mai rămîne, ca alternativă? O reflexivitate tăioasă, întoarsă de subiectul poetic asupra obiectului uman pe care el îl constituie; și un transfer de mare subtilitate între termenii realității și cei ai intimității. La „milenariști“, cel mai adesea, traseul era invers: de la eul concret, biologic, asumat și expus în biologia sa, spre spațiul exterior obligat să-l accepte. În Cîrtița de mansardă, și cîrtița, și mansarda sînt figuri ale interiorului și interiorității, în afara (dedesubtul, deasupra) unei realități ce trebuie pusă între paranteze, pentru a descoperi și a scana corpul. Descoperirea nu e la […]
criticul nostru de frunte aare gusturi realiste si in lirica. astfel, cu cit poezia contine cotidiene, lucruri zilnice, notite de jurnal abia inclinate spre lirism, cu atit dce se pricepe mai bine. asta empatie! sau spirit critic la noua noastra critica literara?