Toleranţa creştină şi civilizaţia iubirii

  • Recomandă articolul
Toleranţa este astăzi un cuvînt foarte prost înţeles. Redus de multe ori la o retorică vidă ce recomandă o pioasă îngăduinţă universală lipsită de criterii, invocarea toleranţei a devenit un soi de exerciţiu „holist“ care se referă practic la orice, fără a lăsa loc pentru delimitări sau nuanţe. Toleranţa e invocată vocal şi combativ mai ales de ateii militanţi şi de „relativiştii“ care îşi justifică toleranţa seculară subliniind, prin contrast,intoleranţa extremă a Inchiziţiei, a Reginei Maria I (Tudor) a Angliei sau a Ecaterinei de Medici, sau interpretînd univoc fundamentalismul terorist ca pe o derivă inevitabilă a credinţei în Dumnezeu.   Verbul a tolera este explicat în dicţionar ca însemnînd „a îngădui“ ca o realitate să existe chiar dacă îţi produce disconfort, „a suferi“ cu răbdare efectele adverse ale unor acţiuni, şi, în sens politic, „a accepta“ puncte de vedere sau practici culturale diferite pe baza dreptului altor oameni de a fi altfel decît tine. Totuşi, întrucît există drepturi ale omului mai universale decît altele, chiar şi în epoca pluralismului sîntem îndreptăţiţi să fim mai degrabă intoleranţi atunci cînd anumite practici culturale conduc la atrocităţi sau abuzuri sistematice. Semnificaţia toleranţei se pierde atunci cînd limitele sale devin atît de fluide şi […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.