Pierderea personalităţii în teatrul lui Camil Petrescu
Nicolae MUNTEANU - Disoluţia personalităţii în dramaturgia lui Camil Petrescu
- 23-05-2014
- Nr. 723
-
Caius DOBRESCU
- RECITIRI
- 0 Comentarii
Într-un volum sistematic şi rezumativ, didactic în aparenţă – inteligent, ironic, dar totuşi didactic în aparenţă – dedicat elevilor de liceu (e drept, celor ce doresc nu doar să bifeze examenul de bacalaureat, ci şi să-şi dezvolte cu adevărat intelectul), face brusc erupţie una dintre cele mai originale idei exprimate în ultimul timp despre Camil Petrescu. Obişnuiţi să auzim numai despre personaje însetate de Absolut, expresii prin excelenţă ale credinţei în subiect ca atom care nu poate fi supus fisiunii – nu observăm, se pare, că tema fundamentală a lui Camil Petrescu ar putea fi, tocmai dimpotrivă, atît de contemporana angoasă în faţa pierderii personalităţii. Tresărind la această îndrăzneaţă idee, îl vom descoperi brusc, în spatele criticului sfătos, paternal, pe inteligentul şi provocatorul prozator Nicolae Munteanu. Dedicat unei foarte serioase cariere de profesor, dl Munteanu este, în acelaşi timp, autorul unui roman pe cît de neobişnuit, pe atît de captivant: thrillerul parodic Atacul feromonilor (Aula, 2007). O ţesătură dibace de cabale fanteziste, de intrigi senzaţionale şi sentimentale care se leagă şi se dezleagă sub ochii noştri, totul într-un turbion al jocurilor de cuvinte care aminteşte de nemuritorul San Antonio. De data aceasta, Nicolae Munteanu îşi aplică erudiţia şi […]