DE-CLIC(K)/ATELIER DESCHIS. Desen & Design
Jurnal de Bienală, II
- 29-05-2015
- Nr. 774
-
Bogdan GHIU
- Rubrici
- 0 Comentarii
Parafrazînd, sau mai curînd în intenţia de a continua planul din titlul unei celebre cărţi a celebrului Hal Foster (Design & Crime), voi spune că linia, firul aparent inanalizabil, imposibil de tăiat în patru, care în acelaşi timp leagă şi desparte desenul de design constituie, azi, unul dintre principalele fronturi (în acelaşi timp omniprezente şi invizibile) de luptă prin care arta reprezintă, simbolic şi metonimic (ideal şi tangibil, imediat), lumea contemporană. Transpuse şi adunate, ca în celebrele simulări semio-mentale pe care le propune pragmatismul filozofic, în artă (făcînd astfel ca arta să fie, în momentul de faţă, unul dintre principalele terenuri strategice de luptă reprezentaţională), complicitatea şi conflictul dintre desen şi design reprezintă, dă acces la lupta clasic-capitalistă împotriva alienării şi pentru reapropriere. Astfel, se poate spune că, dacă designul este linia dreaptă abstractă, mentală, conceptuală – făcută vizibilă şi fascinînd tocmai prin idealitatea ei manifestată, realizată –, linie unică care străbate, traversează, elimină şi tranşează elegant, cu graţie şi virtute,desenul, care revine în forţă în aproape toate manifestările de artă contemporană (inclusiv, şi poate în primul rînd, exemplu clasic de „recuperare“ comercială, pentru meritele lui economice – costuri reduse de producţie, expunere şi transport – şi imediat expresive, în […]