ACTUALITATEA UNUI FILOZOF
- 17-11-2005
- Nr. 295
-
Observator Cultural
- SUPLIMENT
- 0 Comentarii
Reprezentant de marca al Scolii de la Frakfurt, cu o opera filozofica plasata sub semnul interdisciplinaritatii, Theodor W. Adorno (pseudonimul lui Theodor Ludwig Wiesengrund, 1903-1969) este considerat unul dintre cei mai importanti filozofi germani ai secolului al XX-lea. Critica si teoria sociala, epistemologia, estetica si critica literara sint doar citeva dintre domeniile investigate de Adorno, al carui interes s-a indreptat constant catre traditiile filozofiei occidentale, din epoca post-kantiana in special. Prea putin tradus in Romania, Adorno poate fi astazi, la 35 de ani dupa aparitia (postuma, in 1970) a Teoriei estetice, cunoscut si la noi, intr-una dintre cele mai consistente ipostaze ale operei sale – aceea de teoretician al artei. Pornind de la premisa caracterului eminamente social al artei, Adorno reconstruieste, in Teoria estetica, arta moderna din perspectiva esteticii filozofice, propunind, totodata, o reconstructie a esteticii filozofice de sorginte kantiana si hegeliana, din perspectiva artei moderne. Observator cultural va propune trei interventii pe marginea Teoriei estetice, prilejuite de aparitia traducerii in limba romana a impozantului tratat elaborat de Adorno de-a lungul ultimilor sai ani de viata, cu convingerea ca volumul aparut anul acesta la Editura Paralela 45 este un veritabil eveniment cultural.