Creştinătatea în (post)modernitate
O radiografie a lui Karl Rahner
- 18-12-2015
- Nr. 803
-
Jean NEDELEA
- ISTORIA IDEILOR
- 3 Comentarii
Recentele provocări adresate creştinătăţii româneşti de tragedia de la Clubul Colectiv mi-au readus în memorie o conferinţă susţinută de teologul iezuit Karl Rahner (1904-1984) la 1 octombrie 1954, la Köln. Cu mai bine de o jumătate de secol în urmă, Rahner – „cel mai mare potenţial teologic“ (Hans Urs von Balthasar) şi „cel mai mare teolog al secolului al XX-lea“ (Henri de Lubac) –, prezenta şi evalua teologic poziţia creştinilor în lumea modernă. Previziunile şi soluţiile pe care celebrul teolog le oferea, încă de pe atunci, lumii creştine occidentale – aflate sub asaltul extern al secularizării şi sub tentaţia internă a inadecvării la provocările modernităţii tîrzii – ar putea, sper, să ofere creştinătăţii româneşti contemporane un prilej de trezitoare reculegere şi de neamăgitoare cumpănire în vederea unei drepte făptuiri. Creştinătatea modernităţii se află în „situaţia de diaspora“. Aşa după cum evreii s-au risipit în lume, după dărîmarea Ierusalimului, şi au trăit ca minoritate etnică între neamuri, creştinii modernităţii trăiesc ca minoritate religioasă într-o lume secularizată. „Situaţia de diaspora“ anunţă, aşadar, trecerea de la o Biserică a maselor la o desacralizare în masă, de la o creştinătate majoritară la o minoritate creştină – cel puţin dacă ne referim la un creştinism […]
As aduga ca un posibil program de respiritualizare al anului 2016 ar trebui sa asocieze in mod clar si fara echivoc dezastrul in care afundam (ecologic, economic, personal etc.) cu despiritualizarea (crestinismul fiind doar forma cea mai aproape noua). Malraux nu facea decat sa extrapoleze miza Frantei cand ne anunta despre sansele secolului 21…
Rahner avertiza asupra celor redate de dl. Nedelea acum 61 de ani, in 1954. Crestinii occidentali au facut mai mult sau mai putin exact ce recomanda Rahner, numai ca rezultatul este acelasi, golirea bisericilor si a bisericii.
Nu inteleg insa ce treaba are povestea Colectiv cu apelul lui Rahner sau ce ar avea de facut BOR. Sa nu vada autorul ca romanii se grabesc sa-i ajunga pe occidentali din urma, adoptand mai intai toate decaderile acestuia fara sa-i fi cunoscut si maretia?
In 2015 as pleca dela observatiile lui Rahner, as observa *inevitabilitatea* decaderii spirituale si as incerca sa vad ce este diferit acolo unde spiritualul este in ascensiune. Nu va grabiti sa credeti ca-i vorba doar de islam, si cu atat mai putin islamul radical, ci ganditi ca in SUA crestinismul pare a fi OK inca…
Sunt binevenite şi pertinente observaţiile referitoare la noul statut al credinţei creştine în lume. De fapt, aşa au stat lucrurile întotdeauna, însă premodernitatea occidentală a făcut un titlu de glorie din a se legitima prin valorile creştine, altfel selecţia naturală a funcţionat nestingherit în medievalitate. Creştinul autentic nu disperă niciodată, ci consideră vremurile tulburi ale modernităţii şi ale postmodernităţii drept necesar răgaz de smerenie, de încercare nedisimulată şi de confirmare a credinţei. Ba, se poate spune că tocmai întâlnirea postmodernă dintre teişti şi agnostici ori atei constituie o bună oportunitate pentru consolidarea nu doar a democraţiei, ci şi a acceptării fireşti a alterităţii, complement fertil provocator al identităţii…