Memoriu în vederea menţinerii disciplinei limba latină în planurile-cadru de învăţămînt pentru clasele V-VIII
- 15-01-2016
- Nr. 805
-
Observator Cultural
- Actualitate
- 1 Comentarii
Publicăm fragmente din Memoriul redactat de Departamentul de Filologie Clasică şi Neogreacă al Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine din Universitatea din Bucureşti în favoarea menţinerii disciplinei limba latină în noile planuri-cadru de învăţămînt pentru clasele V-VIII. Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a lansat pe 23 decembrie 2015 în dezbatere publică propunerile de plan-cadru pentru clasele V-VIII, elaborate de ISE (Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei). Acestea vin să înlocuiască programele aflate în vigoare în acest moment, care datează din anul 2011 (LEN nr. 1). Au fost propuse trei variante cu mici deosebiri de pondere a numărului de ore alocate diferitelor discipline. Prin raportare la vechile planuri-cadru se remarcă, în toate cele trei variante puse în dezbatere, eliminarea completă a unei singure discipline de studiu: limba latină de la clasa a VIII-a, unde figura cu o oră pe săptămînă în aria curriculară Limbă şi comunicare. A. În cele 10 documente-anexă care însoţesc planurile-cadru există o singură „explicaţie“ a autorilor pentru această eliminare în cazul tuturor celor trei variante: „A existat opinia generală de a transfera studiul limbii latine la liceu“. Această afirmaţie este un neadevăr din mai multe puncte de vedere: 1. În documentul Activităţi de dezvoltare a planurilor-cadru, postat pe […]
Câteva observaţii
1. Memoriul reprezintă un remarcabil efort de sistematizare a argumentelor pentru ca limbii latine să-i fie redat statutul care-i este recunoscut în toate statele Europei de astăzi.
2. Ar fi acum rândul intelectualilor din afara cercului propru zis al studiilor clasice, în primul rând al universitarilor şi cercetătorilor din alte domenii umaniste (de la lingvistică la istorie, filosofie şi teologie) să iasă din starea de expectativă vecină cu indiferenţa faţă de erodarea progresivă a acestui spaţiu cultural şi consecinţele ei inevitabile asupra învăţământului şi cercetării în ansamblul lor.
3. Un prim pas extrem de important spre această mult aşteptată asumare este Memoriul (amintit chiar în petiţia de faţă) Rectorulului Universităţii Bucureşti, profesorul Mircea Dumitru (filosof ca formaţie!), prin care Ministerului i se solicită un lucru absolut elementar şi mai mult decât firesc în contextul revenirii la normalitate: reintroducerea celor două ore săptămânale de latină la clasele cu profil filologic, la care în prezent latina este exilată într-o singură oră pe săptămână, fără dreptul de a fi aleasă drept disciplină opţională la bac.