Stat slab, educaţie incertă
- 28-01-2016
- Nr. 807
-
Dragoş SDROBIŞ
- EDUCATIE
- 1 Comentarii
Titlul e parţial împrumutat după cartea coordonată de Monica Heintz, Stat slab, cetăţenie incertă. Studii despre Republica Moldova. Reamintindu-mi doar cîteva dintre concluziile acestui volum colectiv apărut în 2007, înţelegerea cauzelor problemelor actuale ale Moldovei devine mai facilă. Dar nu despre RM vreau să discut, ci despre România. Mai exact, despre şcoala românească. Pe 23 ianuarie s-a încheiat dezbaterea publică lansată de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, referitoare la planurile-cadru pentru învăţămîntul gimnazial. Punctele de vedere formulate au fost diverse: de la invocarea preeminenţei unor discipline sau arii curriculare (de regulă, în defavoarea celorlalte) pînă la opinii care condamnau spiritul „neoliberal“ al educaţiei (mai exact, principiul conform căruia educaţia trebuie să contribuie (şi) la formarea socio-profesională a absolventului: LEN, art. 3.d „principiul relevanţei – în baza căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare personală şi social-economice“). Altfel spus, „nu pentru şcoală, ci pentru viaţă învăţăm“ trebuie să fie doar un proverb frumos şi doar atît. Prea puţin vizibile au fost opiniile principalilor beneficiari ai educaţiei: elevii şi părinţii (în fond, societatea românească). Cît despre misiunea Statului în proiectarea educaţiei, iarăşi, mai mult tăcere. Or, educaţia în sine nu poate exista independent de societate, la fel cum statul în sine ar trebui […]
Planurile cadru propuse nu aduceau nimic nou. doar luau ore de la romana, scoteau latina (toate cele trei variante, de unde rezulta ca fostii elevi care le-au facut au avut aceeasi problema in scoala, latina) si sporeau ore la alte discipline, precum TIC, probabil fiindca cei din comisie erau in majoritate interesati de cresterea numarului de ore la Tic, asa s-au facut si reformele anterioare, in functie de specializarile celor din comisie. Au crescut nr de ore la desen si la muzica, unde ar fi trebuit sa se opteze pentru orele suplimentare, in functie de telentul si dorinta elevului. Adica daca elevul vrea sa cinte o ora in plus pe saptamana, sa opteze, nu sa faca toata clasa obligatoriu, poate unii au vocatie pentru latina sau pentru Tic. In afara de asta, planurile ultime sporeau numarul de ore de stat la scoala al elevilor, micsorand in acelasi timp numarul de ore pentru optionale spre zero. De acord insa cu dvs. ca programele sunt incarcate!