Un „pantofior de cristal“ și un surîs de 70 de ani
- 01-04-2016
- Nr. 816
-
Cristina RUSIECKI
- Arte
- 1 Comentarii
„Ani la rînd, în Tîrgu-Mureș s-au construit două orașe: cel românesc și cel maghiar“, afirmă Gáspárik Attila, directorul general al Teatrului Național de aici, la sărbătorirea a 70 de ani de existență a companiei maghiare „Tompa Miklós“. Echipa managerială cu care a plecat la drum cu cinci ani în urmă, respectiv Alina Nelega, directoarea artistică de la secția română „Liviu Rebreanu“, și Keresztes Attila, directorul de la cea maghiară, a lucrat la un model care să le includă pe amîndouă. În condițiile în care ambele companii funcționează după propriile reguli estetice, nu i-a fost tocmai ușor să deschidă „porți pînă acum ferecate“. Asta nu înseamnă că nu au și proiecte comune, că regizorii maghiari nu montează la trupa română, iar că în unele spectacole „de la români“ nu ar juca și maghiari. Cel mai bun exemplu îl constituie Double bind, un proiect comun al ambelor trupe, realizat de Kincses Réka şi Alina Nelega, pe tema conviețuirii dintre cele două comunități. Și, ca să fim drepți, nu trebuie uitat unul dintre cele mai frumoase spectacole ale teatrului, Vivaldi și anotimpurile, în regia și coregrafia lui Gigi Căciuleanu, unde performează actori de la ambele companii. În conferința de presă organizată cu prilejul […]
Wehe denm Land das keine Helden hat….
…..”… Cel mai bun exemplu îl constituie Double bind, un proiect comun al ambelor trupe, realizat de Kincses Réka şi Alina Nelega, pe tema conviețuirii dintre cele două comunități. …
…. . Dar ce te faci cu generațiile mai vechi, care au apucat vremurile respective? Care au în familie, ca și autorul, condamnați la nu puțini ani de închisoare după evenimentele din ’56. Oameni care se văd obligați să dea mîna cu vechii lor turnători,
….”…..
Wehe dem Land das Helden braucht… (dupa B. Brecht).
Teatrul ți cultura în spațiul public la Tîrgu Mures și Timisoara 2016 sunt impresionante, sunt un miracol. Potențialul cultural, artistic și creativ al culturii urbane poate fi prezentat, se realizează 2016 adevăratul potențial în Romania Europeană 2016, nestingherit și necenzurat.
Teatrul, cultura alimentată de la buget ca în epoca de aur ?…..nostalgia 2016 acelora cu biografia frîntă … nostalgie …după epoca de aur?….
Monstrul rece născut în violența și cruzimea secolului 20, etnonaționalismul se manifestă 2016 în altă sferă, cea politică. Nivelul mediocru al tovarășilor membru de partid, azi și în trecutul recent, nu diferă prea mult (.. o cauză pentru decalajul…??…). Condițiile și relațiile de vecinătate în UE 28 oferă azi alte condiții decît în epoca de aur, NATIUNEA ceaușistă.
La Tîrgu Mureș și Timișoara ( DST, teatru în limba germană practic fără public șvăbesc 2016…) renaște o cultură urbană care crează încredere și speranță.
Observatorul cultural 2016 este un multiplicator puternic care sprijină și accelerează europenizarea în sens civilizat, în cultură, artă, teatru și literatură.
În dezbaterea publică al clasei politice 2016 mediocritatea are uimitor de mulți adepți … în ambele limbi….(… „wenn die Mediokrität des Einzelnen zum Maßstab für alle wird”….wire Wegbereiter- in -Neue Literatur 4-1974-Bucuresti- Aktionsgruppe Banat).
La Tîrgu Mures 2016 teatrul în două limbi, cu public în două limbi are un viitor care crează încredere și speranță.
La Timisoara a dispărut publicul teatrului DST în limba germană ( … pentru un pumn de dolari…vînzarea în epoca de aur a evreilor, sașilor, șvabilor…)…..
Care UE 28 e de dorit 2016?… acel monstru rece… etnonaționalismul secolului 20 sau….
Eu cu cine votez?