Jocul cu „istoria“
- 31-08-2016
- Nr. 838
-
Cristian PÎRVULESCU
- Politic
- 2 Comentarii
Invocarea aproape poetică a „poporului“, care pare a convoca o misterioasă credinţă în puterea magică a rolului acestuia în istorie, este din nou la ordinea zilei. Iar ocaziile pentru a invoca „poporul“ n-or să lipsească în anii ce vin. Dacă în Occident comemorarea Primului Război Mondial a început acum doi ani, la noi aceasta a început abia pe 28 august. Şi asta pentru că România a aşteptat doi ani pentru a-şi da „neutralitatea“ pe război. Iar în această perioadă România a negociat dur cu Antanta, obţinînd promisiunea unei extinderi a teritoriului spre vest pînă spre Tisa. „Realpolitik“ sau „interes naţional“? Probabil şi una, şi alta, în viziunea celor care conduceau atunci România! Ar fi fost posibilă Marea Unire fără participarea la război? „Istoria“ a dat, aparent, dreptate antantiştilor, dar aşa-numiţii „germanofili“, de care vorbea Lucian Boia în cartea cu acelaşi nume, au fost ei nişte trădători? Nişte „rătăciţi“? Cert este că, pe 28 august 1916, România a declarat război Austro-Ungariei, cu care avusese un acord – e adevărat, secret (totuşi, un tratat) – încheiat încă din 1883, pe care-l anulase de drept în august 1914, cînd optase, după începerea Primului Război Mondial, pentru neutralitate. Tratatul din 1883 fusese îndreptat împotriva […]
Domnul Cristian Pîrvulescu semnalează de multă vreme, și pe bună dreptate, pericolul extremismului politic. Într-adevăr, este trist și descurajant să vezi că în lume se impun tot mai mult administrații autoritariste, unele având chiar tendințe dictatoriale. Plutește în geopolitică un aer funest, nedemocratic. În plus, autorul face utile trimiteri și comparații cu trecutul autohton, când de asemenea norii extremismului de un fel sau altul au acoperit cerul spațiului public. Rămâne, totuși, întrebarea-cheie: oare și atunci, și acum forțele democratice, establishment-ul politic-mediatic-economic-ong-istic nu au avut și nu au nicio responsabilitate pentru acest păgubos reviriment al spiritului nedemocratic? Arătăm, corect, cu degetul către dictatori, către cei cu porniri extremiste și către susținătorii lor, dar n-ar trebui să medităm mai mult la felul în care susținătorii democrației au pregătit și pregătesc terenul pentru invazia populismului și a extremismului? Conducătorii sângeroși din secolul trecut sunt singurii responsabili pentru atrocități? Oare și atunci, și acum nu se adună, cumva, o masă critică de erori fundamentale, care transformă extremismul într-o fatalitate, care se abate tragic asupra societăților? Doar întreb, nu consider că văd mai bine aceste lucruri… Iar dacă reflectăm la eșecul monumental al modernizării românești, în cele trei etape ale sale – capitalistă, a socialismului real și postdecembristă – , nu mai trebuie să întrebăm și să mai așteptăm nimic.
Orice chef MARE se termină cu o trezire rapidă şi cu dureri de cap. Administraţia politicoadministrativă a României se va trezi (ţărisoara, plînsete) 2016 înainte de parlamentare?
Important e crearea unui consens majoritar 2016 care să aducă bunăstare, belşug şi prosperitate pentru marea majoritate a cetăţenilor.
Cine formuleaza 2016 ţeluri reale şi practicabile pentru timpul unui mandat politicoadministrativ în care presedinţia UE28-1 oferă României posibilitatea de prezentare a unei naţiuni normale europene şi prospere?
„Azi şi mîine” e mai important decît… …. un trecut mai frumos!
Unde se prezintă în spaţiul public românesc 2016 electoratului proiecte şi propuneri reale cu şanse de realizare?
Cît timp mai rămîne 2016 pentru dezbateri publice care să contribuie la un consens majoritar şi durabil?
E fascinant de văzut cum în sfera publică româneasca 25 de ani după democratizarea ţării nu mai există „botniţe”. Pluralitate. Mulţi cu gura MARE? Da.
Greu de înţeles cum şi cei „proeuropeni- prodemocraţi” elogiază figura şi dorinţa unui „nou conducător bun”, chiar daca e vorba numai de un centenar cu merite (… citat din contributors: …. ” … Îmi place să cred că Îngerul compasiunii pentru suferințele irosite în istorie a păstrat pentru noi, supraviețuitorii din țară, pe cineva ca un „ideal-tip” (Idealtypus îi spunea Weber) ori ca un „universal concret” (konkretes Allgemeines îi spunea Hegel) ori ca o „idee-ideal” (idée-idéal îi spunea Kojève) în carne și oase, capabil să întrupeze în chip viu și neafectat de distorsiuni ceea ce fusese mai bun și în același timp mai egal răspândit în civilizația socială, morală și intelectuală a României interbelice. Și că pe acest „universal concret” în carne și oase Îngerul compasiunii l-a readus în țară, după prăbușirea comunismului, pentru ca noi toți să putem vedea cum am fi arătat într-o versiune a noastră mai bună … ” …. din .. . Neagu Djuvara, universalul concret al civilizației românești din epoca interbelică /Horia Roman Patapievici). Greu de înghiţit dorinţa, aşteptarea unui nou „conducător nou” iubit ( am rămas uimit cînd imediat după 1989, la primele prezentări de cărţi/edituri noi, am auzit la Buchmesse Frankfurt… „românul trebuie luat de mînă”… G. Liiceanu/Humanitas la Buchmesse…).
Care sunt lucrurile bine făcute de care e nevoie 2016-2020 în tînăra democraţie românească?
Sunt mai optimist în privinţa tinerilor cetăţeni români conectaţi digital la un patrimoniu universal intreg.
Citi, unde şi cum votează 2016 milioanele de sezonieri împrăstiaţi pe un continent întreg? Cum se cîştigă 2016 încrederea lor în administraţia politicoadministrativă a României europene?
Cum se ajunge 2016 la un consens majoritar binefăcator în administraţia politicoadministrativă a României europene? Cine propune? Unde ? Cînd?
Eu cu cine votez?