Avalon. Estimări rapsodice
- 02-09-2016
- Nr. 838
-
Ovidiu PECICAN
- Rubrici
- 1 Comentarii
Continuînd, în prezentarea volumelor editate de Ladislau Gyemánt, pe linia evidențierii inapetenței pentru corectitudinea politică (de ce oare nu și a discursului populist, care face cu adevărat ravagii astăzi, reînviind opțiuni ultranaționaliste sau cu accente fundamentalist-ortodoxe care păruseră eradicate în virtutea dezastruoaselor lor consecințe din istoria noastră?), Andrei Marga spune că „istoria devenită parte a promovării «corectitudinii politice (political correctness)» se încadrează în «istoria propagandistică» dintotdeauna. Acum la aceasta se apelează abundent, sub lustrul unui limbaj neostructuralist și sub iluzia că ar fi ceva nou“. Părînd că incriminează o opțiune istoriografică actuală, prima parte a afirmației nu face decît să afirme, totuși – în sfîrșit –, una dintre funcțiile acesteia, cea propagandistică și combătută anterior, autorul se situează deschis împotriva unei deschideri care pornește de la intenția rezonabilă a recuperării dimensiunilor anterior ignorate ale trecutului: cele vizînd minoritățile de toate felurile, pînă nu demult lipsite de „voce“. Să ne înțelegem: nici o istorie minoritară nu poate fi cu justețe substituită unei istorii care interesează majoritățile și care, măcar pentru reprezentativitatea ei cantitativă, se cuvine să dea tonul. Dar acest fapt, principiul păstrării proporțiilor, nu îndreptățește ștergerea interesului pentru fenomenul minoritar de orice fel, pentru „povinciile“ și „marginalitatea“ istoriilor; măcar ca […]
Kraftzentrale Seele, Murphy ( carte: sufletul, centrala de forţă, SUA anii 1940)
…. „ … autorul se situează deschis împotriva unei deschideri care pornește de la intenția rezonabilă a recuperării dimensiunilor anterior ignorate ale trecutului: cele vizînd minoritățile de toate felurile, pînă nu demult lipsite de „voce“. … ….
In România europeană 2016 se poate discuta public orice temă, se pot formula conflicte de interese în mod liber. După 25 de ani de democratizare românescă istoricii cu cîntecele lor nu mai zguduiesc pe nimeni și nimic.
PLURALITATE. Intr-o singură limbă „naţională”? Patrimoniul cultural, artistic, literar, istoric într-o singură limbă „naţională”?
Franz Hojak, Oskar Pastior, Dr. Peter Motzan…… transilvăneni (sentimentul apartenenţei cum scrie A. Pleșu/ Siebenbürger Sachsen) care au merite în contactele culturale.
… „ … Să ne înțelegem: nici o istorie minoritară nu poate fi cu justețe substituită unei istorii care interesează majoritățile și care, măcar pentru reprezentativitatea ei cantitativă, se cuvine să dea tonul. Dar acest fapt, principiul păstrării proporțiilor, nu îndreptățește ștergerea interesului pentru fenomenul minoritar de orice fel, pentru „povinciile“ și „marginalitatea“ istoriilor; măcar ca „substanță de contrast“; măcar pentru că nu poți stabili centralitatea unui fenomen ignorînd hinterlandurile chestionabile…. „ …
Clarificarea noţiunilor, a termenilor? Da.
1) Cum s-a petrecut crearea statul naţional unitar (după modelul francez scrie A. Pleșu, … centenarul 1916-2016 ….) centralizat?
Regatul România 1959-1981-1918 a avut 7.867.311 cetăţeni pe o suprafată de 137.092 km2. Minorităţi? Evreii, romii, armenii, bulgari, ruși etc.
România MARE 1919-1939-1989 a avut 18.057.028 milioane cetăţeni 1930 ( unguri 1.425.324, germani 745.421, evrei 728.115, rusi 409.150, romi 262.501, etc.) pe o suprafaţă de 295.049 km2 .
Cifrele sunt documentate (… …Gleichberechtigung und volle konfessionelle Gleichberechtigung….. … egalitate în drepturi și deplină egalitate a confesiunilor / pe baza declaraţiei de la Alba Iulia 1918…. la Mediaș 1919 sașii ardeleni au declarat aderarea la Regatul Romania, la fel șvabii Bănăţeni la Timișoara / din Der Sturz des Tyrannen- pagina 102 – 105- prăbușirea tiranului / Helmut Frauendorfer- William Totok 1990 Rotbuch Verlag ).
Ce înseamnă cifrele? Interpretarea?
Forum Romanum… forum vacinum (… anul 600 forum romanum e pășune pentru vaci/ .. auch auf dem Forum romanum weiden die Schafe- și pe forum romanum pasc oile- Bernd Kolf, Neue Literatur 4-1974 București).
….. „ …. Cine scrie istoria Transilvaniei trebuie să fie gata să facă față diferențierii etnice“. De acord. Dar de ce numai celei etnice? De ce nu și celei confesionale?… „…..
Credinţele diferite ale locuitorilor Transilvaniei au avut consecinţe? Sașii lutherani și cele peste 100 de biserici fortificate clădite cu piatra și ….. Kraftzentrale Seele?
Conflicete de interese încep cu reforma agrară 1921, expropierea pamîntului comunitar „confesional luteran” al bisericilor săsești, …. sunt doar intermediarul comunităţii (Gemeinschaft). Legea românizare 1941, expropierea pe bază etnică a evreilor. Expropierea pe bază etnică a sașilor și șvabilor în martie 1945. Vînzarea pentru dolari a cetăţienilor evrei, sași, șvabi în naţionalcomunismul ceaușist.
2) „Românizarea”?
O intrebare spinoasă ( ca și „maghiarizarea 1869-1908-1918 în regatul Ungaria MARE)? Cînd a inceput? Cum? Unde? Cine a acţionat? De ce?
Declaraţia de la Alba Iulia 1 Decembre 1918 conţine și asigurări privind noi cetăţeni „minoritari” în noul stat România MARE. Cuvinte, hîrtii, fapte și fapte ( Der Sturz des Tyrannen, Helmut Fraunedorfer 1990 Rowohlt/ prăbușirea tiranului, pagina 108- 122 pe rînd toate promisiunile declaraţiei de la Alba Iulia 1918 sunt eliminate…… școlile confesionale interzise….).
Care sunt probelmele majore privind cetăţenia Română 1919-1939-1989-2016? Cum se poate formula azi un consens majoritar susţinut de cetăţeni fără rezerve?
3) Europenizarea în România europeană 2007- 2016- 20126 aduce soluţii durabile? Care? Cum? Aquis communautaire doar apă chioară, hîrtie? Subsidiaritatea un principiu de bază al UE28-1( UE, stat naţional, regiuni, metropole- fiecare cu responsabilităţi bine definite … limbile regionale în Belgia, Spania, Italia se respectă… sunt limbi administrative, culturale locale).Imposibil în România europeană 2016?
Azi și mîine e mai important decît un trecut „românesc” mai frumos!
Cine scrie?