Timișoara este orașul românesc ales pentru a deveni Capitală Europeană a Culturii în 2021, a anunțat Steve Green, președintele. Juriul de experți independenți responsabil cu evaluarea candidaturilor pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021 a recomandat ca acesta să îi revină orașului Timişoara. Patru candidaturi s-au aflat pe lista scurtă, după runda inițială de preselecție, din decembrie 2015: Baia Mare, București, Cluj-Napoca și Timișoara.
Începută în 1985, la inițiativa ministrului grec al culturii, Melina Mercouri, competiția Capitale Europene ale Culturii s-a transformat într-unul dintre cele mai ambițioase proiecte culturale din Europa și a devenit una dintre cele mai cunoscute și mai apreciate acțiuni ale Uniunii Europene. De-a lungul timpului, competiția a contribuit la dezvoltarea culturală, socială și economică a multor orașe și regiuni din Europa și din vecinătate.
Potrivit comunicatului de presă al Comisiei Europene, Tibor Navracsics, comisarul european responsabil pentru Educație, Cultură, Tineret și Sport, a declarat: „În 2021, un oraș din România va deține, pentru a doua oară, titlul de Capitală Europeană a Culturii, după Sibiu în 2007. Felicit Timişoara pentru proiectul său cîștigător și sînt încrezător că acesta le va oferi vizitatorilor din Europa și din întreaga lume posibilitatea de a descoperi orașul și valorile sale culturale, apreciind în egală măsură diversitatea culturilor din Uniunea Europeană și valorile noastre comune. Sînt convins că acest titlu va aduce orașului Timişoara importante beneficii culturale, economice și sociale pe termen lung“.
În conformitate cu Decizia Parlamentului European și a Consiliului, care reglementează acțiunea Capitale Europene ale Culturii, pentru anul 2021 vor fi desemnate trei Capitale Europene ale Culturii: una din România, una din Grecia și una dintr-o țară candidată sau potențial candidată la Uniunea Europeană. Reuniunea de selecție din Grecia va avea loc în noiembrie 2016, iar cea pentru competiția între orașele din Serbia și Muntenegru va avea loc la Bruxelles în octombrie.
Toate aplicațiile din România au fost examinate de un grup format din 12 experți independenți: doi desemnați de Ministerul Culturii din România și 10 de către instituțiile Uniunii Europene.
Cei zece membri ai juriului desemnați de instituțiile Uniunii Europene sînt:
Steve Green (președintele juriului ECoC 2021, Marea Britanie) și Jordi Pardo (Spania) – numiți de Comisia Europeană;
Ulrich Fuchs (Germania), Aiva Rozenberga (Letonia) și Pauli Sivonen (Finlanda) – numiți de Consiliu;
Sylvia Amann (Austria), Cristina Farinha (Portugalia) și Agnieszka Wlazeł (Polonia) – numiți de Parlamentul European;
Alain Hutchinson (Belgia) – numit de Comitetul Regiunilor.
Cei doi membri ai juriului desemnați de Ministerul Culturii din România sînt: Valentina Iancu și Raluca Velisar.
După Wrocław (Polonia) și Donostia-San Sebastián (Spania) în acest an, Aarhus (Danemarca) și Paphos (Cipru) vor fi Capitale Europene ale Culturii în 2017, Leeuwarden (Olanda) și Valletta (Malta) în 2018, Matera (Italia) și Plovdiv (Bulgaria) în 2019. Rijeka (Croația) și Galway (Irlanda) au fost recomandate pentru a deveni Capitale Europene ale Culturii în 2020.
Revista Observator cultural a solicitat cîteva puncte de vedere despre alegerea Timişoarei, urmînd ca, în numerele următoare, să revină asupra acestei desemnări.
Să reinterpretăm spiritul civic
Candidatura Timişoarei la titlul de Capitală Europeană a Culturii pentru anul 2021 a însemnat un proces lung de implicare a întregului oraş, pornind de la oameni de cultură, artişti, actori, muzicieni, reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale, ai mediului de afaceri, ai universităţilor şi ai şcolilor şi pînă la cetățenii oraşului care au răspuns invitaţiilor noastre şi au participat la evenimente, sondaje, dezbateri venind cu propuneri concrete referitoare la viitorul cultural al oraşului lor, de-a lungul acestor cinci ani de pregătire.
Ne bucurăm nespus că am cîştigat, că am reuşit să demonstrăm că proiectul construit este unul viabil şi corespunde nevoilor actuale ale oraşului și ale Europei.
Acest titlu este o responsabilitate uriaşă pentru fiecare dintre noi și va trebui să ne unim în jurul lui pentru a promova valorile Timişoarei: dialogul intercultural şi deschiderea către valorile europene.
Prin acest proiect, ne-am propus să reinterpretăm spiritul civic, care a condus la Revoluţia din Decembrie ’89, să luminăm oraşul prin energia noastră, a tuturor, şi să transmitem acest spirit întregii Europe. Vrem ca TM2021 să devină un experiment deschis, care să depăşească pasivitatea Europei zilelor noastre.
Felicităm toate orașele candidate! Știm foarte bine nivelul de implicare și munca de care a fost nevoie pentru a se ajunge în etapa finală și vrem să le asigurăm de deschiderea noastră pentru a pune în aplicare, împreună, cîteva proiecte din candidaturile lor.
Simona Neumann, Director executiv Asociaţia Timişoara Capitală Culturală Europeană
Oraş ideal pentru un festival de literatură
Festivalul Internațional de Literatură de la Timișoara este singurul proiect cultural pe care am visat să îl pun pe picioare încă din facultate, în perioada aceea cînd încă nu știam ce înseamnă managementul cultural, bugetele, fundraising‑ul sau acordurile de tip win-win generate de parteneriate. Știam însă ce efort necesar depun cei de la Fundația A Treia Europă, mă fascina laboratorul acela viu coordonat de Adriana Babeți și Cornel Ungureanu.
Planul Fundației A Treia Europă de a ne oferi o cartografie simbolică a spațiului Europei Centrale și de Sud-Est, într-o perioadă în care spațiul a devenit o dimensiune simbolică a identității, m-a ajutat să mă apropii de cărțile unor autori minunați: Olga Tokarczuk, Bohumil Hrabal, Paweł Huelle.
Iar atunci cînd am avut ocazia să fac planuri pentru un festival de literatură cu o identitate bine conturată, Timișoara a fost primul oraș care mi-a venit în minte – un spațiu cu un status urban inconfundabil în citadinul românesc, în care respectul, civilitatea, curiozitatea respectuoasă față de cultura celuilalt nu au rămas blocate doar în sfera elitelor, ci au pătruns înspre o bază socială mult mai largă. Este acel „spirit al Timișoarei“ despre care Simona Neumann, coordonatoarea proiectului de candidatură a orașului la statutul de Capitală Culturală Europeană în 2021, vorbea într-un interviu recent: miza cîștigătoare, în final. Încă o dată.
Oana Boca, Asociaţia Headsome Communication
Miza
Trebuie spus că există, fără îndoială, și o dimensiune politică a selecției Timișoarei ca viitoare capitală europeană a culturii. Încă din iarna lui 1990, Doina Pașca-Harsany susținea ca, în viitoarea Proclamație către țară pe care o vom lansa în martie, să apară un punct distinct despre buna înțelegere a etniilor din oraș și regiune. I-am fost cu totul alături și am cerut să trecem acest punct separat, deoarece creșteau amenințător tensiunile întreținute în Ardeal cu ungurii. Formularea a devenit mit identitar postcomunist timișorean, deoarece am avut inspirația să stîrnim orgoliul local într-o frază prin care li se cerea naționaliștilor să vină să vadă că aici se poate să nu ne urîm. Desigur că, de atunci, și înțelegerea interetnică, și idealurile multiculturalismului s-au tot erodat și în Timișoara, ca peste tot, cu toate acestea, și politica corectă, și multiculturalismul sînt încă mit majoritar și prilej de mîndrie identitară, în ciuda creșterii extremismului. Ni se spune că sîntem capitala baștanilor corupți, și eu le spun celor care strigă așa că sînt cîteva familii de romi bogați care au făcut multe achiziții de clădiri de patrimoniu arhitectural din cauza complicității corupte a unei justiții locale nereformate și a unei administrații căreia nu-i pasă de oraș pe măsura iubirii pe care o are pentru propriul buzunar. Cu toate acestea, familiile de romi ai Timișoarei, cei tradiționali, gaborii vorbitori de maghiară, tinichigiii cu pălării largi, din cartierul Fratelia, nu sînt baștani. La fel, romii sinti vorbitori de germană din cartierul Dintre plopi nu sînt, nici ei, baștani și mafioți. Nu există ghetoizări ale romilor, după cum nu există probleme cu plăcuțele bilingve la intrarea în oraș, chiar dacă nici o minoritate istorică nu mai are ponderea cerută de o lege scrîșnit-naționalistă, votată de formă, ca să intrăm „la UE“.
Dosarul Timișoarei exprimă, în momentul de față, (și) spiritualitatea unei Europe amenințate, aceea a politicii corecte, a bunei administrări a diversității multiculturale, religioase și de sex.
S-ar putea, vai nouă, ca pînă în 2021 să nu mai există o asemenea Europă umanistă, pașnică, tolerantă și solidară. Cu atît mai mult miza Timișoarei – Capitală Culturală Europeană a culturii – ar putea crește pînă la dimensiunea unui nou simbol, ca acela al bietei Proclamații, una a amenințării democrației, care va putea fi o miză majoră a tuturor înfăptuirilor culturale. Sîntem la o răscruce: de o parte, barbaria urii, de cealaltă, fragilitatea frumoasă a unei lumi tolerante amenințate. În rest, dosarul este extrem de inteligent scris, cu o poveste – aceea a luminii și a luminării prin cultură și umanitate – care dă coerență tuturor stațiilor călătoriei spre 2021.
În cele din urmă, depinde de toți intelectualii democrați din România (Timișoara intelectuală își cunoaște exact locul cultural și nu se îmbată cu apă rece) să transformăm povestea luminii amenințate din Europa într‑una cu sens pozitiv, creator, dătător de speranță și nu într‑una a egoismelor naționaliste de secol XIX.
Daniel Vighi, scriitor
… „ … Prin acest proiect, ne-am propus să reinterpretăm spiritul civic, care a condus la Revoluţia din Decembrie ’89, să luminăm oraşul prin energia noastră, a tuturor, şi să transmitem acest spirit întregii Europe. Vrem ca TM2021 să devină un experiment deschis, care să depăşească pasivitatea Europei zilelor noastre… „ …
Minunat. Timişoara ar ce prezenta. Spiritul civic curajos, activ şi fără prejudecăți (Jazz oder nie…. jazul e brandul de azi…) este o moştenire de 300 de ani cu roade 1989 / libertatea, 2007 în UE şi 2021/capitală culturală europeană. Oraşul e primitor, ospitalier, vizitatorii de ieri, de azi şi de mîine sunt bine veniți.
… „.. Acest titlu este o responsabilitate uriaşă pentru fiecare dintre noi și va trebui să ne unim în jurul lui pentru a promova valorile Timişoarei: dialogul intercultural şi deschiderea către valorile europene… „….
Cu o Universitate de Vest şi un Institut politehnic etc. prezentabil Timişoara e conectat 2016 la patrimoniul cultural şi stiințific universal. Oraş multilingual, Timişoara are citoyeni care vorbesc, trăiesc un pluralism admirabil. Capitala culturală europeană 2021 a fost plasată 2009 pe harta literară mondială, Nobelpreis.
… „ … Oraş ideal pentru un festival de literatură
Festivalul Internațional de Literatură de la Timișoara este singurul proiect cultural pe care am visat să îl pun pe picioare încă din facultate,… „….
Universitatea de Vest sărbătoreşte 60 de ani catedra de germanistică în octombrie 2016. Traducerile româno- germane şi germano-române sunt un succes ( Viena Banat/ Die Muren von Wien-Richard Wagner/ e tradus la universitate). Să sperăm că trilogia corso D.V. v-a apare pînă 2021 în limba germană etc., la fel de excelent tradusă ca M. Blecher, M. Eliade, M. Cărtărescu ( Gerhardt Csejka, E. Wichner, Aescht etc).etc. Sperăm în traducătorii tineri care azi au lo dispozitie în era digitală un acces aproape nelimitat.
… „… În cele din urmă, depinde de toți intelectualii democrați din România (Timișoara intelectuală își cunoaște exact locul cultural și nu se îmbată cu apă rece) să transformăm povestea luminii amenințate din Europa într una cu sens pozitiv, creator, dătător de speranță și nu într una a egoismelor naționaliste de secol XIX.
Daniel Vighi, scriitor. .. „…
Da. Depinde de noi toți, de timişorenii de ieri, de azi şi de mîine.
In Kulturgeschichte/ tradiția literară a orasului de pe Bega anii 1972-1984 au lăsat urme, cu o literatură „regională” în limba germană (azi aproape 150 de cărți ale unei generații de tineri bănățeni..) prezentată la Universitas şi în Neue Banater Zeitung Temeswar ( azi Banater Zeitung- a publicat in anii după 2012 o cronică literara timişoreană apărută şi la editura POP: BAWÜLON – Süddeutsche MATRIX für Literatur und Kunst, Nr. 4/2011 (4). ISSN: 2192-3809; • Johann Lippet *„Wir werden wie im Märchen sterben“, Aktionsgruppe Banat / vom muri ca în poveşti…).
Se predă „facultativ“ această literatura „regională” în limba germană la catedra de 60 de ani germanistică, la universitatea de Vest 2021.. ca patrimoniu cultural literar al orașului capitală culturală europeană?
Mai sunt cunoscute numele autorilor (ținuturi joase/leagănul respirației… pe treptele vîntului…..catrafuse…) studenților timișoreni de azi?
Un exemplu/ e tradus:
• Petre Stoica, Aus der Chronik des Alten. Gedichte. Aus dem Rumänischen übersetzt von Johann Lippet. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2004.
• Traian Pop Traian: Die 53. Woche. Gedichte, aus dem Rumänischen übertragen von Gerhardt Csejka, Horst Fassel, Edith Konradt, Johann Lippet und Dieter Schlesak. Ludwigsburg, Editrion Monrepos, 2013.
Johann Lippe a publicat:
• biographie. ein muster. poem. Bukarest: Kriterion Verlag, 1980.
• so wars im mai so ist es. Gedichte. Kriterion Verlag, Bukarest 1984.
• Protokoll eines Abschieds und einer Einreise oder Die Angst vor dem Schwinden der Einzelheiten. Roman. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 1990.
• Die Falten im Gesicht. Zwei Erzählungen. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 1991.
• Abschied, Laut und Wahrnehmung. Gedichte. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 1994.
• Der Totengräber. Eine Erzählung. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 1997.
• Die Tür zu hinteren Küche. Roman. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2000.
• Banater Alphabet. Gedichte. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2001.
• Anrufung der Kindheit. Poem. München 2003. (Lyrikedition 2000)
• Kapana, im Labyrinth. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2004.
• Mahljahre. Reschitza, InterGraf, 2004.
• Das Feld räumen. Roman. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2005.
• Vom Hören vom Sehen vom Finden der Sprache. Gedichte. München 2006 (Lyrikedition 2000)
• Migrant auf Lebzeiten. Roman. Pop-Verlag, Ludwigsburg 2008.
• Im Garten von Edenkoben. Gedichte. Lyrikedition 2000, München 2009
• Das Leben einer Akte. Chronologie einer Bespitzelung. Dokumentation. Verlag Das Wunderhorn, Heidelberg 2009, 158S.
• Dorfchronik, ein Roman. Roman. Pop-Verlag, Ludwigsburg 2010, 789S.
• Der Altenpfleger. Zwei Erzählungen. Pop Verlag, Ludwigsburg 2011
• Tuchfühlung im Papierkorb. Ein Gedichtbuch. Pop Verlag, Ludwigsburg 2012
• Bruchstücke aus erster und zweiter Hand. Roman. Pop Verlag, Ludwigsburg 2012
• Die Quelle informiert. Ein Bericht. Pop Verlag, Ludwigsburg 2014
• Amei und Mari oder Nacherzähltes Leben. Ein Heimatroman. Pop Verlag Ludwigsburg 2015
Mulți dintre cei care mai sunt încă „mobili“ 2021 (şi azi acasă pe un continent întreg…) pot participa la acest an cultural timişorean excepțional.
Vă doresc succes şi traduceri … traduceri …. traducători!
Alegerea orașului TIMIȘOARA CAPITALĂ Culturală Europeană în 2021, NU A FOST PENTRU MINE O surpriză ȘTIIND că SIMONA NEUMANN se află în competiția pentru a căpăta titlul. Precis că s-a bucurat de reușita eforturilor depuse dar, conform caracterului ei deosebit nu a uitat și pe ceilalți care au luptat pentru acest titlu. Redau :
”Felicităm toate orașele candidate! Știm foarte bine nivelul de implicare și munca de care a fost nevoie pentru a se ajunge în etapa finală și vrem să le asigurăm de deschiderea noastră pentru a pune în aplicare, împreună, cîteva proiecte din candidaturile lor.”
Nu pot decât să le urez SUCCES și mie SĂNĂTATE să pot ajunge la eveniment trecând limita de vârstă de 80 de ani