„Măcar în somn să nu mai fim refugiați“
- 25-11-2016
- Nr. 850
-
Dorica BOLTAŞU NICOLAE
- Literatură
- 2 Comentarii
Revelator pentru destinul românilor de dincolo de Prut, pentru dramele noastre naționale, dureros de autenticist, romanul autobiografic Din calidor al lui Paul Goma are în centru imaginea unui băiat de opt-nouă ani, care trăiește agresiunea istoriei în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, intuiește absurdul politicii, răutatea și lașitatea oamenilor, amenințarea morții, refugiul. Chiar dacă universul copilăriei este destrămat de rănile istoriei, autorul se întoarce la „Basarabia cea rainică“, încercînd să păstreze nucleul afectiv al primei vîrste, izvorul fericirii și al nefericirii sale. Scris la Paris, romanul a apărut întîi în franceză, în 1987, în traducerea lui Alain Paruit, apoi în română, în 1989 (ediție confidențială, Dialog, Dietzenbach), versiunea din 2015 fiind ediție definitivă. „Inocența contrariată a copilăriei“ și „sentimentul tragic al istoriei ultragiate“, în termenii lui Ion Simuț, sînt cele două dimensiuni fundamentale ale imaginarului care alcătuiesc figura emoționantă a refugiatului: alungat de istoria absurdă și brutală din paradisul devastat al copilăriei, Paul Goma va rămîne un om revoltat, un dezrădăcinat, un român (basarabean, grec…) în afara granițelor țării, un fugar care păstrează urmele adînci ale dramei de familie (arestarea tatălui, perioada de „orfănel“) și ale dramei istorice (războiul, cedarea Basarabiei și Bucovinei, plecarea în Ardeal, comunismul). În același […]
… „.. sînt cele două dimensiuni fundamentale ale imaginarului care alcătuiesc figura emoționantă a refugiatului: alungat de istoria absurdă și brutală din paradisul devastat al copilăriei, Paul Goma va rămîne un om revoltat, un dezrădăcinat, un român (basarabean, grec…) în afara granițelor țării, un fugar care păstrează urmele adînci ale dramei de familie (arestarea tatălui, perioada de „orfănel“) și ale dramei istorice (războiul, cedarea Basarabiei și Bucovinei, plecarea în Ardeal, comunismul). În același timp, rămîne, pentru totdeauna, un om liber, care privește lumea în toată cruzimea și în toată splendoarea ei. Și care se întoarce, cu un dor imens, în spațiul-timp al copilăriei dinainte de plecarea din 1944: cartea devine o refacere, o restabilire în acel „acolo-atunci“, din care se hrănește, afectiv, identitatea autorului…”….
Romanul poate fi mai accesibil, mai ușor de înțeles de cititori tineri, decît descrieri istorice cu date și evenimente, dar fără figuri vizibile, credibile. Romane despre secolul 20, violent și plin de cruzime, scrise de autori de pe tot continentul nostru, oferă cititorilor o privire înapoi în trecutul recent. Sunt o serie mare de romane (Leagănul respirației, Catrafuse) care e bine să fie traduse în cît mai multe limbi de pe continent.TM2021 luminează. Vecinii de ieri, de azi și de mîine pot afla astfel, citind, cîte ceva despre ceilalți, despre vecinii lor cu o altă limbă maternă.
Bucovina și Basarabia 1716- 1919- 1940- 1944- 1945- 1989- 2016….. Rămîne o literatură (Rose Ausländer, Paul Celan, Cernăuti… ) cu peisaje, subiecte din aceste regiuni „istorice”, în mai multe limbi (Cernăuți 2016 – lecturi publice în limba ucraineană și rusă.. Serhij Zhadan, etc.). Din calidor. O copilărie basarabeană e un titlu dintr-o serie lungă de texte literare, amintiri, biografii. Traduceri?
.. „..Fiu de învățători din zona rurală, Paul Goma depune mărturie, în carte, și pentru apostolatul acestei categorii de intelectuali greu încercate de vremuri, într-un permanent efort civilizator: tatăl construise școala, împreună cu o aripă a școlii în care locuia cu familia, încercase să-i motiveze pe țărani să muncească mai mult și mai organizat. În dialogurile cu tatăl, spusele acestuia sînt memorabile: „… cînd părinții tăi sînt seminanalfabeți, tu faci șase ani de Normală (așa se făcea atunci) și te întorci printre ai tăi și-i înveți tu, Mucea-lui-Cutare, cum să-și facă o casă cu mînurile lui, cum să-și sape fîntînă, cum să alterneze culturile, cum să-și vindece de boli animalele, plantele, să-i înveți să se despartă de vite, să le facă grajd, coteț, staul, cocină… Și mai ales cînd îi convingi pe țărani, care sînt de o pudoare bolnăvicioasă (rușinea ucide – la țară…) îi înveți,… „…….
Perioada interbelică 1920- 1940 și 1941-1944 e un timp istoric relativ scurt. Schimbările radicale, rupturile mari: 1920 România Mare– 1940 URSS- 1941 România Mare- 1944 URSS- 1991 Ucraina, au lăsat urme în amintirile locuitorilor, în biogafia deformată a multor citoyeni din aceste regiuni „istorice”. Bunicul a făcut armata la Chișinău 1926, tatăl a făcut armata la canal 1952 (rude și vecini bănățeni au fost deportați în Bărăgan la rusalii 1951 de miliția locală … le-a vizitat), străbunicii au murit măcelăriți 1916 pe front în armata habsburgică. Pacea pe continentul nostru, pentru occident -Vest începînd din 1945, pentru centrul-estic al continentului începînd din 1989, e condiția majoră pentru toți locuitorii acestui continent, trecut prin măceluri fără sfîrșit. Incepînd cu războaiele balcanice 1912 (România atacă Bulgaria…), prima catastrofă continentală 1914 -1918 (Declarația de război 1916 București – cu rezultatul destrămării a două imperii și crearea statelor naționale Polonia, România, Yugoslavia, Cehoslovacia), a doua catastrofă continentală – mondială 1939-1945 (Basarabia, Bucovina…) pînă la războaiele în fosta Yugoslavie 1991-1994 (Slovenia, Croația, Srebrenica… Kosovo..?!?… toți sîrbii într-un stat național, toți rușii într-un stat, toți românii într-un stat național, toți ungurii într-un stat, toți albanezii într-un stat…. ….. ) continentul nostru 2016 încă e zguduit în unele părți (Ucraina de est, Oseția- Georgia, Franța în interior… ). Mai grav sunt războaiele în orientul apropiat, Siria, Irak, Afganistan. Azi se pune problema locuitorilor care sunt loviți în aceste zone de conflicte și războaie civile locale, sunt familliile de refugiați, femei cu copii pe drumuri care caută adăpost. Il găsesc? Unde? Unde nu ? De ce? Figurile din romane…..Libertate, egalitate, fratenitate, pace!
… „…: învățătorii refugiați din Basarabia și din Bucovina de Nord – după 23 august 1944, când au început a fi vînați în vederea «repatrierii în Siberia», și după 1951, cînd bănățenii, refugiații în Banat, considerați titoiști, au fost deportați în Bărăgan“. .. „ ……
Ani plini de disperare pentru mulți locuitori în Basarabia /Bucovina și în Banat. Refugiații basarabeni veniți 1944 în Banat au fost „repatriați” (bunica îmi povestea cum plîngeau basarabenii „coloniști” în casa părintească 1945- 1947 cînd miliția ia obligat sa părăseasca Banatul, repatriați în direcția… …. ??… ).
Bănățenii deportați 1951 -1956 în Bărăgan (am colegi de școala născuți în Bărăgan 1951- 1955) din zona de frontieră cu Yugoslavia, români, macedonieni, șvabi, sîrbi, bulgari, etc….. documentație în observator cultural cu moment de memorie la Oravița ….. au publicat o serie de biografii, amintiri. Durere. Tristete.Disperare. Resignare. Durerea e de partea tututor. Disperarea e de partea tuturor. Romanul ( …… … Die Tür zur hinteren Küche / Das Feld räumen- Johann Lippet Wunderhorn Verlag Heidelberg- Ușa din dos / Plecarea, resignarea… ) e forma și limba literară care îi informează pe tineri, prezintă evenimente si epoci trecute, cel puțin pentru cei tineri de azi. Traduceri?
Observatorul cultural a reconstruit, a adus în sfera publică românească acest patrimoniu istoric, cultural, regional, în mod pluralist. Trecutul e trecut. Amintirile sunt amintiri. Romanele sunt literatură. Numai oamenii, femeile si copii din zone de război nu trebuie lăsați azi singuri pe drumuri, fără loc de răgaz. Continentul nostru 2016 e cea ce facem noi toti împreună, cei din UE și vecinii din toate părțile continentului și de peste mare.
Ce e de așteptat 2017?
Cum se prezintă România la președinția UE 2018, la TM2021?
Libertate, egalitate, fraternitate, pace!
România are de ales 2016.
Ne zbatem sa demascam Securitatea. Nu e rau, dar nici nu e de ajuns. Securitatea nu era totul. Chiar daca efectele ei au activat decaderea in toate domeniile. Pentru mine, restabilirea valorii literare a unor scriitori precum Goma, tinuti in obscurul subteranei de critici inepti si editori corupti, ar reprezenta un adevarat progres. V-ati pus problema? Ierarhiile valorice fac parte din sindromul insanatosirii societatii noastre.