Controversa lui Radu Jude

  • Recomandă articolul
Sînt absolut convinsă că o parte a publicului (mai mult sau mai puțin profesionist într-ale teatrului) de la premiera celui mai recent spectacol al lui Radu Jude s-a oripilat cît se poate de autentic și că o altă parte nu știe sigur ce să spună despre ceea ce-a văzut. Fiindcă totul pare să indice respectabilitatea artei înalte – Jude e un cineast multipremiat în mari festivaluri, Controversa de la Valladolid e o dezbatere a unei teme actuale și serioase (dominația mondială a europenilor, tratamentul Celuilalt), Teatrul Național din Timișoara e un teatru național –, alunecările de regie sau/și de joc actoricesc înspre ceea ce dă impresia de pură bășcălie nu pot decît să-l umple de dubii pe inocentul spectator. Mai ales dacă el nu știe, de pildă, la ce face trimitere îngînarea, de către un personaj-mare teolog, a cuvîntului-nume „Nichituș“… În curînd, există oarece posibilități ca Radu Jude să capete o (nedreaptă) reputație cel puțin de excentric, măcar în teatrul din România. Ceea ce, parțial, are o minimă „justificare“ în faptul că, în teatru ca și, adeseori, în film, Jude își creditează spectatorii cu o capacitate superioară (spre excepțională…) de înțelegere a intențiilor artistice, de decodare a convențiilor puse de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12886 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }