Călin Stegerean, managerul (directorul general) al Muzeului Național de Artă al României, a primit calificativul „nesatisfăcător“ la evaluarea activității sale din perioada iunie-decembrie 2016. Dacă, în urma contestației, calificativul se păstrează, Călin Stegerean este demis, îi încetează contractul de management valabil pe patru ani. Călin Stegerean a adresat o scrisoare deschisă ministrului Culturii și Identității Naționale, domnul Ioan Vulpescu, în care acuză vicii de procedură. Revista noastră publică integral această scrisoare. De asemenea, publicăm și două reacții: una, aparținîndu-i lui Ioan Cristescu, membru în Comisia de Evaluare, amintit în în scrisoarea deschisă, și a doua, primită din interiorul MNAR.
Despre evaluarea de la MNAR
Scrisoare deschisă domnului Ioan Vulpescu, ministrul Culturii și Identității Naționale
Stimate domnule ministru,
Mă adresez pe această cale deoarece am încercat fără succes să obțin vineri, 16 iunie a.c., o întrevedere cu dumneavoastră. Totodată, vă aduc la cunoștință că în repetate rînduri am solicitat, fără succes, să mă întîlnesc cu dumneavoastră pentru a vă pune la curent cu situații problematice la Muzeul Național de Artă al României, printre care cele legate de Cumințenia Pămîntului, bugetul insuficient alocat MNAR în acest an sau situații a căror origine se află în precedentele perioade de management. Acestea privesc presiuni în raport cu anumite relații clientelare existente anterior lunii iunie 2016, echipamente achiziționate anterior anului 2016 și care nu se regăsesc în evidențele contabile ale instituției, situația Galeriei de Artă Orientală, situația unor instalații învechite sau nefuncționale etc.
Subiectul întrevederii era legat de rezultatul evaluării manageriale pentru perioada iunie-decembrie 2016, transmisă de Ministerul Culturii și Identității Naționale prin adresa cu nr. 501/14.06.2017.
După cum știți, acesta este nesatisfăcător și va conduce, dacă contestația depusă în data de 16.06.2017 nu va fi luată în considerare, la încetarea actualului contract de manager al Muzeului Național de Artă al României.
Din punctul meu de vedere, susținut cu argumente, organizarea evaluării nu este legală din următoarele motive:
- Organizarea evaluării nu a avut loc în termenul prevăzut de lege și de contractul de management încheiat cu autoritatea, respectiv 60 de zile de la depunerea raportului anual de activitate. Astfel, convocarea la interviu s-a făcut prin adresa Ministerului Culturii și Identității Naționale nr. 481/09.06.2017, iar depunerea raportului a avut loc la 01.03.2017.
- Constituirea comisiei s-a făcut fără respectarea art. 16 din OUG 189/2008, care prevede înființarea sa în funcție de specificul instituției, cu specialiști din domeniul de activitate al instituției.
Astfel, din comisie au făcut parte, în afara reprezentantului autorității, două persoane care nu activează în domeniul muzeelor de artă și nu au pregătire de specialitate în domeniul de activitate al instituției. Acest lucru se poate observa din întrebările formulate de dl Ioan Cristescu, filolog, din care rezultă necunoșterea unor termeni de specialitate și a specificului activității cu patrimoniu de artă.
- Din comisie a făcut parte dl Ioan Cristescu, directorul Muzeului Național al Literaturii Române, cu care am avut o situație conflictuală pe parcursul acestui an. În fapt, prin dispoziția primarului general al Bucureștiului din 22.03.2017, am fost numit în comisia de evaluarea a managementului Muzeului Național al Literaturii Române, dar, în fapt, nu am participat la aceasta, nefiind anunțat la timp. Cu toate acestea, am fost solicitat cu insistență să mă prezint la Primăria Capitalei și să semnez procesele verbale finale de evaluare ale comisiei respective, deși se știa că nu am participat la lucrările acesteia, fapt pe care l-am refuzat.
- Unele dintre întrebările comisiei de evaluare au avut un caracter tendențios sau au rezultat din necunoașterea specificului instituției și a programului de management în vigoare – ca, de exemplu, reproșurile referitoare la programul de artă contemporană al muzeului, deși muzeul deține patrimoniu de artă contemporană, sau organizarea expoziției Dragoș Buhagiar în cadrul Festivalului Național de Teatru, deși programul managerial prevede participarea cu activități specifice în cadrul unor festivaluri de anvergură. De asemenea, mi-au fost puse întrebări care nu au legătură cu pregătirea mea profesională și cu cadrul general de examinare – ca, de exemplu, întrebarea pusă de dna Doina Banciu referitoare la detalii informatice conținute de site-ul web al muzeului.
- Evaluarea nu s-a făcut potrivit art. 36 (2) din OUG 189/2008, respectiv prin analizarea proiectelor realizate în cadrul programului asumat şi, după caz, ţinîndu-se cont şi de activităţile realizate, altele decît cele prevăzute în programul minimal, pentru că, așa cum rezultă din adresa nr. 501/14.06.2017, concluziile nu se referă la îndeplinirea proiectelor.
Considerînd că obiectivele asumate și planul minimal au fost îndeplinite și s-au înregistrat indicatori de performanță superiori anului 2015, respectiv creșteri ale numărului de vizitatori cu 11%, ale veniturilor din activități proprii cu 14% și ale numărului de apariții media cu 137%, apreciez că această evaluare nu are un caracter obiectiv, este abuzivă și a fost decisă de o comisie constituită ilegal.
O evaluare obiectivă nu se poate realiza ignorînd dinamica muzeului înregistrată în ultimele șase luni ale anului 2016, respectiv cadența expozițională cu cinci expoziții noi, deschiderea către comunitate prin parteneriate active, participarea MNAR pentru prima dată cu lucrări la Bienala de la Veneția, reluarea activității Asociației Prietenii Muzeului, colaborări cu instituții de prestigiu cum sînt Kunsterlhaus Bethanien, Muzeul Vittoriano de la Roma, Galeria Națională a Ungariei, Muzeul Național de Artă al Republicii Moldova, o vizibilitate substanțială în mass-media, care situează muzeul nostru pe primul loc în totalul referirilor media, profil artă-cultură.
Aprobarea de către dumneavoastră a rezultatului evaluării nu numai că va gira acțiunile ilegale și abuzive care au avut loc ca urmare a demarării procesului de evaluare a managementului, dar va bloca o serie de proiecte expoziționale în țară și străinătate aflate în derulare, va crea o imagine negativă a MNAR și a Ministerului Culturii în raport cu Muzeul Național al Moldovei de la Chișinău, Galeria Națională din Budapesta și Muzeul Vittoriano de la Roma sau în raport cu programe cum este Sezonul România-Franța și Europalia.
Această evaluare, care nu are în vedere performanțele înregistrate și consecințele negative pe care le generează, va întrerupe un proiect general aflat în derulare, care se bucură de susținerea comunității, menit să rezolve multiplele probleme cu care MNAR s-a confruntat în ultimii ani.
Evaluarea la care fac referire se înscrie în categoria acelor acțiuni semnalate anul trecut Ministerului Culturii de Comisia Națională a Muzeelor, care arăta că managerii „sînt supuşi unor evaluări accentuat nefavorabile, care generează justificate suspiciuni asupra obiectivităţii factorilor de decizie din Ministerul Culturii“, fiind „judecaţi pe baza unor grile de criterii şi punctaje care minimalizează deliberat toate activităţile legate de obiectivele şi funcţiile de bază ale muzeului“.
Cu speranța că veți ține cont de aceste aspecte în decizia dumneavoastră, vă asigur de deplina mea disponibilitate pentru colaborare, considerînd că stă în puterea dumneavoastră de a rezolva, în interesul general, această situație.
Călin-Alexiu Stegerean
Manager, Muzeul Național de Artă al României
Cîteva precizări
Referitor la scrisoarea deschisă adresată domnului Ionuț Vulpescu, ministrul Culturii și Identității Naționale, de către domnul Călin-Alexiu Stegerean, manager al Muzeului Național de Artă al României, astăzi, 19 iunie 2017, pentru o corectă informare a publicului, vă solicităm să publicați următoarele precizări.
Fără să ne pronunțăm asupra conținutului scrisorii în privința evaluării activității domnului manager al MNAR, ținem să aducem la cunoștința opiniei publice interesate cele de mai jos:
Afirmațiile domnului Stegerean privind „presiuni în raport cu anumite relații clientelare existente anterior lunii iunie 2016, echipamente achiziționate anterior anului 2016 și care nu se regăsesc în evidențele contabile ale instituției, situația Galeriei de Artă Orientală, situația unor instalații învechite sau nefuncționale etc“. sînt tendențioase și neconforme cu realitatea. Dimpotrivă, documentele existente pot proba oricărei persoane interesate contrariul celor declarate de domnul Stegerean, afirmațiile domniei sale, grave, putînd dăuna imaginii muzeului, imagine de care susține că este preocupat.
De asemenea, în scrisoarea în cauză se face referire la „dinamica muzeului înregistrată în ultimele șase luni ale anului 2016, respectiv cadența expozițională cu cinci expoziții noi“. Pentru o corectă informare, ținem să precizăm că trei dintre acestea, respectiv Peisaje franceze, Artă pentru popor? și Anatomia restaurării, cele mai importante expoziții ale anului 2016, au fost pregătite cu mult înainte de mandatul domnului Stegerean, proiectele respective figurînd în planul expozițional minimal al MNAR din 2015 și fiind realizate exclusiv prin eforturile curatorilor și al echipelor MNAR.
Arh. Liviu Constantinescu,
director adjunct tehnic
Octavian Boicescu,
director adjunct științific
Nu am făcut nici o presiune şi nici n-am avut vreo situaţie conflictuală
„Sînt mîhnit că domnul Călin Stegerean se folosește de numele meu în scrisoarea deschisă. Nu am avut cu domnul Stegerean nici o situație conflictuală. I-am pus cea mai mare notă și tot pe mine mă atacă. Eu i-am adresat întrebări generale, ca să-l sprijin, ca să iasă bine la evaluare. Nu am făcut nici o presiune asupra lui, știam că, deși fusese desemnat membru al Comisiei prin care eu am fost evaluat pentru activitatea la MNLR, domnul Stegerean nu s-a prezentat. Atît l‑am rugat: să răspundă la telefon, dacă este sunat de la Primăria Capitalei, și să spună că nu poate semna procesele verbale. În privința activității domniei sale, ca manager, la Muzeul Național de Artă al României, vă invit să citiți Raportul de activitate pe care l-a trimis Ministerului Culturii și Identității Naționale. Raportul este public, oricine își poate face o idee. Eu nu vreau să comentez“ (declaraţie în exclusivitate acordată revistei Observator cultural).
Ioan CRISTESCU
membru al Comisiei de Evaluare,
directorul Muzeului Național al Literaturii Române
O precizare, definita violentei am adaugat-o in context fara intentia sa insinuez ca sunt oameni batuti in MNAR. 🙂 Am vrut doar sa subliniez ca violenta verbala este cel putin la fel de problematica cu cea fizica (desi in Romania nu este perceputa inca asa).
Domnule Simonica, dvs imaginati o situatie ideala in care atribuiti din oficiu doua calitati lui Stegerean: diplomatie si abilitati de comunicare. Nu le are. Caile de comunicare amiabila au fost epuizate de multe dintre colegele mele (intre timp acestea lucreaza in alte parti). Mi-e putin jena sa ma apuc sa exemplific punctual diferite momente securistice, iar in profunzimea detaliilor unor acuzatii concrete de hartuire de asemenea nu vreau sa intru din n motive. Violenta este de foua feluri: fizica (extreme de grava) si verbala (foarte grava). Din punctul meu de vedere este de neinteles usurinta cu care se trece cu vederea abuzul de putere despre care vorbesc.
Am convingerea ca undeva in tara asta exista manageri capabili care vor veni la MNAR. Sau o sa schimbam un manager mediocru anual, o perioada. In Romania avem nevoie mare de modele, de discurs critic, de educatie. MNAR nu ofera nimic din toate astea, trebuie reformat si acest proces cred ca este foarte complex, dificil si depaseste capacitatile actualului (ex)manager.
Cred ca faptele, intimplarile, disputele se pot rezolva prin dialog. Chiar asa cred, poate sint naiv. Chair daca disputele par contondente, sintem obligati sa incercam o reconciliere.
Și Valentina Iancu este o colaboratoare a revistei, am citit cu interes tot ce ne-a propus de-a lungul anilor, si Valentina Iancu este un muzeograf apreciat, nu cred ca intre doi profesionisti, doi oameni de cultura sa nu fie cai de dialog. Muzeul National de Arta al Romaniei avea nevoie de o infuzie de prospetime si de noutate. Implicati-va, doamna Valentina Iancu, domnule Cosmin Ungureanu, sint convins ca datorita stradaniior si priceperii voastre MNAR poate fi o institutie in atentia publicului, dar si a presei, o institutie care sa propuna expozitii cu impact national si international.
Una dintre problemele din interiorul MNAR este situatia de teroare instituita in muzeu prin diverse metode (personal consider aceasta problema una foarte grava). Colegul meu, Cosmin Ungureanu, ca multi alti angajati si colaboratori ai muzeului a fost agresat verbal de dl. director Stegrean. Problemele din interiorul muzeului se refera si la o serie de abuzuri verbale care sunt incalificabile (tot personalul sectiei de educatie a plecat din aceasta cauza). Agresiunile verbale insa nu intra in discutie in procedura de evaluare. Din punctul meu de vedere este important ca managerul sa pastreze o relatie bazata pe respect reciproc in muzeu. Dupa ce aceste probleme umane sunt rezolvate, discutam de rezultate manageriale (MNAR are pontetial mai mare decat programul lui Stegerean).
Eu sunt deranjata si de urmatorul aspect. Erwin Kessler si Ion Grigorescu au fost membri in comisia de examinare care l-a desemnat pe Calin Stegerean director al MNAR. Acum se lucreaza la o expozitie Ion Grigorescu, curatoriata de Kessler (proiect care nu era in planul minimal al muzeului, impus rapid). Eu stiu ca in Romania conflictul de interese este foarte putin reglementat juridic. Si totusi. Asta nu inseamna ca nu recunosc valoarea culturala a artei lui Ion Grigorescu, cred insa ca MNAR trebuie sa propuna contexte etice (modele de practica profesionala). … Idealizez, dar sunt manageri culturali in tara asta care gandesc asa 🙂
Toate chestiunile astea nu sunt decat pretexte pentru inlaturarea de la conducere a lui Stegerean. Nu-mi pare nici rau nici bine, Dar un singur lucru nu e corect: in comparatie cu nulitatea care i-a precedat, omul asta, de bine , de rau, are totusi un CV de artist macar, daca nu de mare intelectual. Pe vremea nulitatii, 20 de ani!!! otravurile din MNAR taceau chitic, de frica.
Stimate domnule Cosmin Ungureanu,
In scrisoarea trimisa presei de catre domnii Liviu Constantinescu si Octavian Boicescu, nu apare acel paragraf la care faceti referire.
Probabil, este o declaratie acordata doar Agentiei Agerpres. Revista noastra a publicat integral si scrisoarea domnului Calin Stegerean, si punctul de vedere trimis revistei ”Observator cultural” de domnii Liviu Constantinescu si Octavian Boicescu.
Cunoscindu-va, domnule Cosmin Ungureanu, dvs. scriind intr-o vreme si in ”Observator cultural” texte de istoria artei, stiindu-va un muzeograf pasionat, stiind activitatea dvs. la Muzeul National de Arta al Romaniei, as vrea sa va intreb ce inseamna ca ”situatia este mai mult decit tensionata”, cum afirmati?
Adica, o simpla evaluare (evaluarile sint formale, de obicei) a managerului, sa duca la aceasta situatie ”mai mult decit tensionata”? De ce?
Si ma mai intereseaza relatia MNAR cu vizitatorii. Programul MNAR este prelungit in perioada de vara, lumea vine la muzeu, nu doar bucuresteni, ci si persoane din provincie sau din afara Romaniei. Vizitele publicului si desfasurarea expozitiilor vor fi afectate de aceasta ”situatie mai mult decit tensionata”?
Din păcate nu ați preluat integral reacția directorilor adjuncți. Ați omis ultimul paragraf, pe care îl redau în continuare:
„Potrivit acestora (directorii adjuncți, n.m.), afirmația lui Călin Stegerean, conform căreia MNAR ar fi participat ”pentru prima dată cu lucrări la Bienala de la Veneția”, lăsând a se înțelege că rolul muzeului în organizarea expoziției Geta Brătescu, din cadrul pavilionului României, ar fi fost unul capital, este exagerată. ”Muzeul a fost doar un împrumutător (mai puțin de o treime din totalul lucrărilor expuse) alături de MNAC, Galeria Ivan și artista însăși”, menționează cei doi directori adjuncți ai MNAR.”
https://www.agerpres.ro/cultura/2017/06/20/liviu-constantinescu-si-octavian-boicescu-directori-adjuncti-mnar-afirmatiile-lui-stegerean-tendentioase-si-neconforme-cu-realitatea-10-16-14
Altminteri, confirm, în deplină cunoștință de cauză, că situația este mai mult decât tensionată în interiorul MNAR.