Pe Contributors, Daniel Funeriu publică un articol amar în care reia istoria prea scurtului său ministeriat și se plînge – a cîta oară? – de pasivitatea celor direct interesați și, mai general, a elitei intelectuale, care nu l-ar fi sprijinit îndeajuns. E de înțeles frustrarea sa, dar nu are dreptate: au fost destui cei care l-au sprijinit deschis în ce au crezut că face el bine.
Are dreptate Funeriu cînd se întreabă (acuzator) de ce a fost nevoie să apară el, care nu mai avea de mult contact cu școala românească, pentru a stopa furtul de la bacalaureat, cînd toată lumea știa de ani buni că toate rezultatele minunate erau o minciună. Întrebarea e retorică, Funeriu dă și răspunsul, dezvăluie (pentru cine nu aflase încă) sumele exorbitante care se învîrt în jurul universităților private. Nu cred că „elita intelectuală“ are mare vină aici, s-au auzit mereu voci care au strigat că împăratul e gol. Ceea ce m-a mirat însă la unii intelectuali de frunte – mă miră și acum – e lejeritatea cu care propuneau, ca soluție, desființarea bacalaureatului. Un fel de tăiere a nodului gordian: dacă nu poți rezolva o problemă dificilă, o transformi în (nu o reduci la) o alta mai accesibilă, adică o desființezi. Nu pricep în ruptul capului de ce asta se numește creativitate, și nu escrocherie, și cum un elev al lui Aristotel a putut ajunge la o asemenea rezolvare.
În treacăt fie spus, „soluția“ eliminării problemei dificile e foarte la modă. Nu de mult, s-a propus renunțarea la lucrarea de licență, pentru că, oricum, nu se poate stîrpi plagiatul, mai ales la facultățile umaniste, la drept etc. Și eu cred că lucrarea de licență e caducă, dar nu din cauza riscului de plagiat – ca și la doctorat, dacă profesorii coordonatori sînt competenți și își fac treaba, riscul e foarte mic –, ci pentru că, acum, studiile de licență au devenit de masă și media studenților e destul de coborîtă. Pe vremuri, facultate făceau puțini; dintre ei, doar o parte scriau o lucrare de diplomă (licență). Suficient de puțini pentru ca, de exemplu, în Italia această diplomă („laurea“) să fi înlocuit chiar doctoratul, care nu a fost introdus decît în 1980! Probabil că o soluție rezonabilă ar fi posibilitatea opțiunii: unii – nu mulți – să finalizeze studiile cu o lucrare (cu nuanțe de originalitate), ceilalți cu un examen comprehensiv.
Pînă la urmă, Funeriu a reușit să arate că se poate face din bacalaureat un examen cinstit (în cei șase ani scurși de-atunci, revenim încet la procente de promovare record), dar nu a avut nici timp, nici bani să facă și ce ar fi fost mai important: să separe filierele, să diferențieze bacalaureatul și, mai ales, să revizuiască planurile și programele de învățămînt, să modernizeze formarea profesorilor, în așa fel încît examenul acesta să capete un conținut, să nu mai fie doar o modalitate între altele de a finaliza un ciclu și de a ierarhiza absolvenții.
Nu doar asanarea bacalaureatului i-a reușit lui Funeriu, au fost și multe măsuri salutare cuprinse în Legea 1/2011, unele încă în vigoare – sau, dacă nu rămase exact cum le-a dat, lăsînd suficiente urme în metamorfozele lor ulterioare. De ce, totuși, în ansamblu, reforma lui Funeriu n-a reușit? Cred că principalul motiv e că a fost o reformă impusă, nedorită și nesusținută de majoritate. Nici măcar politic nu a avut Funeriu susținere – în afară de Traian Băsescu, care l-a impus și i-a dat mînă liberă, nimeni din PDL nu i-a stat alături. Cît despre profesorii de toate gradele, doar o mică parte erau (și sînt) cu adevărat de acord cu schimbările propuse și nu din cine știe ce rațiuni ideologice, ci pur și simplu pentru că reforma le atingea prea mult interesele – materiale, în primul rînd, dar nu numai: se opun, de exemplu, noului tip de evaluare și promovare în învățămîntul superior și profesori plini, conducători de doctorat, care nu mai sînt în pericol să piardă ceva, dar nu pot accepta că realizările lor de-o viață sînt sub standardul cerut acum unui conferențiar sau chiar lector.
După șase ani, situația îmi pare neschimbată, nu cred că numărul celor care doresc reforma a crescut semnificativ. Impunerea ei e iluzorie – ar trebui așteptat un număr indefinit de ani: nu îmi imaginez decît scurte ministeriate de tip Funeriu sau Mircea Dumitru, între lungi epoci generic numite Andronescu, un fel de „un pas înainte, doi înapoi“, care nu ar duce la nimic bun. Rămîne încercarea de a-i convinge, treptat, pe cît mai mulți dintre cei refractari, mizînd, în același timp, pe pensionarea celor mai în vîrstă (deși am mari îndoieli că toți tinerii, nou-intrații în sistemul de învățămînt, sînt atașați reformelor). E nevoie de multă răbdare și de compromis – tare greu de acceptat de ambele părți. Există teorii sociale care demonstrează, inclusiv cu mijloace matematice, că între confruntare și cooperare e mai avantajoasă cooperarea. Doar că teoria e una, și practica – altceva. Compromisul e greu de atins și pentru că miza principală e accesul la fonduri (și la titluri, ceea ce nu e mult diferit), care ar trebui să se facă în urma unei evaluări, ceea ce presupune o definiție acceptabilă a valorii și a criteriilor după care e apreciată, chestiunile pragmatice fiind dublate de o încărcătură simbolică greu controlabilă. Compromisul ar duce și la desființarea multor locuri de muncă foarte călduțe. În plus, compromis cu furtul și incompetența crasă e imposibil (unii, adică, ar trebui să sacrifice pretențiile maximaliste ale celor mai elitiști dintre ei, alții ar trebui să-i sacrifice pe cei mai corupți și incompetenți).
Deocamdată, PSD a anunțat că pregătește o nouă lege a Învățămîntului, și o face fără să discute cu „ceilalți“. Președintele pare să aibă și el niște zvîcniri în direcția asta, dar care nu trec de o retorică găunoasă. Mi-e imposibil să înțeleg cum nu pricep oamenii ăștia că, dacă fiecare dă cîte o lege pe care ceilalți, neagreînd-o, o schimbă, nu se ajunge nicăieri și pierdem toți. Ar fi mai ușor dacă PSD, partidul acesta mare și bine organizat, ar găsi niște oameni mai luminați pe care să-i pună la conducerea Învățămîntului, a Cercetării și a Culturii. Există destui intelectuali de foarte bună calitate, universitari și nu numai, care nu se regăsesc în retorica de dreapta și la care ar putea apela. De ce nu o face?
@Paul
N-am spus ca evaluarea a fost buna ! Lucid facea afirmatii aiurea cu unele comparatii
intre punctajele de la matematica si cele de la fizica si incerca sa denigreze cel putin
2 institutii de matematica (Institutul de Matematica al Academiei si Facultatea de Matematica
din Bucuresti), care sunt excelente chiar si la nivel international ! Asta nu inseamana ca eu fac
la fel ca lucid. dimpotriva sustin ca IFIN este un institut foarte bun la nivel international.
Doar ca nu poti compara matematica cu fizica, iar evaluatorii la proiecte au fost altii
(in general nu prea buni; cei de la matematica au punctat cam incoerent si cu mare duritate,
de aici punctajele mai mici la matematica). Dar nu are sens sa dai finantare la proiecte din
domenii diferite cu acelasi punctaj minim; adica linia se trage la fiecare domeniu cam la
acelasi procent de proiecte reusite (repet, la fizica s-au dat note prea mari in comparatie
cu alte domenii, dar nu din cauza ca proiectele toate ar fi fost mai bune, ci asa au decis
evaluatorii de la fizica sa fie mai ingaduitori !). Din nou, repet, nu poti face comparatie intre
domenii diferite … Asta-i tot ! Oricum, nici argumentul dvs ca daca un proiect este al unui
academician, atunci sigur este mai bun ca altele, nu sta in picioare … N-am fost la evaluare,
deci concret nu am de unde sa stiu cum erau proiectele. V-am expus doar idei generale, corecte
din punct de vedere logic.
Stimate domnule „profesor”,
La unul dintre academicieni este ceva in neregula cu evaluarea granturilor. La cealalta, este ceva in neregula cu Academia. La alti evaluati sunt multe lucruri in neregula, asa cum bine sesizeaza domnul „lucid”.
@lucid Din cate am auzit de la persoane documentate este specialitatea dumitale
sa bati campii; si cam des … Se vede si din ce scrii, parca nu ai avea o educatie bazata
pe logica !
@Paul Ghici care este !
Domnule „profesor”,
Comisia de la Matematica este atat de exigenta incat doi academicieni nu au primit finantare. Ceva nu este in regula: ori cu evaluarea granturilor, ori cu Academia, ori cu ambele!
@profesor: bati campii. Daca nici evaluatorii nu se pot compara trebuiau facutecompetitii separate pe domenii cubugete separate.
Cateva comentarii:
@Paul Mi se pare ca exagerati foarte mult: comparati ministrii numiti de alde-psd si ce au facut ei
(in general, sprijinind hotia si impostura) si ce a incercat sa faca Funeriu (poate prea devreme; unele
aspecte ale nereusitei le dezvolta autorul articolului).
@lucid Dincolo de faptul ca dvs comparati Institutul de Matematica cu IFIN, ceea ce nu prea se poate,
mai si folositi date aiurea: nu poti compara foarte bine nici macar evaluatorii din aceeasi comisie , dar
sa compari evaluatorii din matematica cu cei din fizica ! La fizica s-au dat note foarte mari si, probabil,
ca „nu prea” in ordinea fireasca, iar la matematica s-au dat note mai mici. Nu putea sa fie nota finala la
un proiect finantat aceeasi pentru orice domeniu. Oricum, daca vreti sa scrieti ceva despre matematicenii de la
IMAR ar trebui sa va documentati bine, nu aruncand cu „noroi” fara vreo argumentatie serioasa …
@Rolf Prea le amestecati pe toate ! Va sugerez un singur exercitiu: Cum ar merge invatamantul in Romania
fara minister, fara bacalaureat organizat, fara nicio acreditare a universitatilor si cam ce „hal” de cultura ar
avea un absolvent al unei „private” din Romania ? La primul pas priviti ministrii din guvernul Romaniei,
care de care mai „bine” instruit … Va mai dau o indicatie: numiti o institutie din Romania care angajeaza
intr-adevar, pe cei mai buni dintr-un domeniu, asa cum o fac in general universitatile americane si,
partial, cele din alte state din vest ! Cu putina imaginatie, s-ar putea sa vedeti „solutia” exercitiului !
Da, domnul Funeriu nu a fost sprijinit, ba chiar a fost privit cu suspiciune. Motivele au fost multe. Cred că cel mai important a fost că numirea sa a venit ca o răsplată pentru felul grețos în care a dezvoltat teoria pixelului albastru…
De ce ar fi trebuit sprijinit domnul ministru Funeriu de elita intelectuala? Nu prea a convins pe nimeni ca trebuie sprijinit. Din contra!
Domnul Funeriu nu a avut si nici nu are contact cu scoala romaneasca. Cat de credibila putea fi reforma impusa de el? De ce nu a dorit sa o testeze si pe copiii dumnealui?
Universitatile private aproape ca au disparut. Oricum nu mai sunt ce erau. Este invatamantul mai bun in acest moment? Nu. In schimb universitatile de stat se apropie din ce in ce mai mult de nivelul celor private, din epoca lor de glorie (admitere pe dosar sau interviu, desfiintarea unor probe la examenul de licenta, exigenta din ce in ce mai scazuta, formatii de studiu extrem de mari etc).
Afirma domnul Ornea ca “Mi-e imposibil să înțeleg cum nu pricep oamenii ăștia că, dacă fiecare dă cîte o lege pe care ceilalți, neagreînd-o, o schimbă, nu se ajunge nicăieri și pierdem toți.” Desigur ca oamenii astia sunt cei de acum, caci legea educatiei, varianta Funeriu, a fost promovata de guvern prin angajarea raspunderii, astfel incat Parlamentul sa nu o poata amenda. Nu a avut nimic de zis atunci domnul Ornea! Dubla masura bat-o vina!
Sa amintim ca, prin HG 1026 şi 1027 din 2001 şi HG 410 din 2002, Ecaterina Andronescu a lichidat 33 de universităţi particulare.
Sa mai precizam cateva prevederi ale legii Funeriu:
– scolile romanesti cu efectiv de elevi sub 300 SE DESFIINTEAZA; cele ale minoritatilor pot functiona si cu 2 elevi
– statul va finanţa şcolile private şi şcolile religioase cu costul standard per elev
– art. 84 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, a dat posibilitatea operatorilor privaţi de transport auto să majoreze speculativ tarifele practicate pentru abonamentele lunare ale elevilor, prin neexercitarea niciunui control; nedecontarea contravalorii abonamentelor lunare de transport ale elevilor a avut drept consecinţă creşterea absenteismului/abandonului şcolar (din concluziile Curtii de Conturi).
Sa consemnam cateva fapte din mandatul domnului Funeriu:
– ministrul Daniel Funeriu îşi face un titlu de glorie din faptul că urmăreşte cu cerbicie respectarea prevederilor Legii Educaţiei Naţionale de către toţi cei angrenaţi în sistemul educaţional românesc. Un caz aparte însă demonstrează faptul că, sub patronajul ministrului, la Arad se tolerează încălcarea legii de către rectorul de trei mandate şi vârstă de pensionare, Lizica Mihuţ, de la universitatea de stat unde cadru didactic este chiar tatăl ministrului (presa locala).
– pentru prima data, dupa revolutie, s-a impus masura de sistare a concursurilor pe posturi didactice in universitati
– s-a desfiintat Comisia de dialog social care ar fi trebuit sa functioneze la nivelul Ministerului Educatiei.
Dincolo de palabras. S-au publicat Proiectele de tip PCE admise la finantare. Liviu Ornea cu 87 de puncte e finantat ca si alti doi colegi de la facultatea de matematica. De la institutul de matematica sunt CINCI finantari cu punctaje pana la 85. Institutul de cercetare numarul unu al Romaniei – de peste 60 de ani de cand s-a infiintat IFA – acum se cheama Institutul de Fizica si Inginerie Nucleara Horia Hulubei are doar DOUA finantari, la domeniul fizica proiectele IFIN-HH cu 90 de puncte NU AU FOST finantate. Deci geniile de la sorbonica bucuresteana de mate-info depasesc cu 50% valoarea cercetatorilor IFIN-HH, intamplator locul unde se construieste PE BANII EU instalatia unicat mondial ELI-NP. Astept comentariul lui Liviu Ornea pe acest caz concret.
Merge foarte bine și fără minister de învățămînt. In SUA statul nu se amestecă în programele școlare și universitare (nu se predă religie în scolile publice, nu există un minister central).
In Statele democratice federale învățămîntul e descentralizat la nivel de regiune (Germania: se pune problema unui bacalaureat- Abitur – centralizat, comparabil între 16 Landuri). Libertatea învățămîntului și al cercetării după Wilhelm Humbolt e un principiu suprem care trebuie respectat, practicat de stat.
In Franța (nu se predă religie în școlile publice) statul nu impune de sus top- down o singură „istorie națională” (constituția: unique et indivisibil: Națiunea e indivizibilă. Limba e condiția esențială pentru a face parte din Națiunea franceză, pentru a fi „citoyen”. Poporul după 1789 nu mai e noțiunea politică centrală folosită oficial la Paris. Excepție: extremiștii de dreapta- Front National – „ au nom du peuple” sau extremiștii de stînga „France soumise”- J.L. Melenchon. Extremistii politici se joacă cu denumirea „popor”, în loc de denumirea, termenul politic”citoyen”) din partea guvernului. Atît despre continutul, canonul oficial al educației.
… „ … dar nu a avut nici timp, nici bani să facă și ce ar fi fost mai important: să separe filierele, să diferențieze bacalaureatul și, mai ales, să revizuiască planurile și programele de învățămînt, să modernizeze formarea profesorilor, în așa fel încît examenul acesta să capete un conținut, să nu mai fie doar o modalitate între altele de a finaliza un ciclu și de a ierarhiza absolvenții…. „…..
Ce a rezolvat 2017 noua denumire „Ministerul Culturii și al Identitătii Nationale” în problemele expuse de autor? Să verificăm azi denumirile și faptele?
Bacalaureatul bine organizat sau contestat ca în textul de față e un drum, nu e numai un țel, o hîrtie. In Finlanda rezultatele în învățămînt sunt de excelență. De ce?
SUA, UK, Elvetia (are patru limbi oficiale de stat) au universităti (private sau publice) de excelență. De ce?
Bani?
Da, rezolvă multe, dar nu orice (lipsește azi tradiția liceelor și al universităților private „libere”, deconectate de stat? Liceele confesionale luterane și romano- catolice interbelice au fost eliminate).
Am colegi dascăli care au predat la Timișoara, Reșița, Maramureș, etc. înainte de 1989 și după eliberarea din naționalcomunism. Mai miroase urît și azi în unele părți din învățămînt și educație a…. „indicații prețioase din București”?
România partener 2007- 2017 în UE profită enorm prin recunoașterea diplomelor (hîrtie) românești, fără bariere prea mari în toate 27 state UE. Scandalurile la bacalaureat și plagiatele în universități dau de gîndit. Trebuie schimbat ceva în învățămîntul de azi (clase mici în loc de sală aglomerată) și în educație?
Cum?
Unde?
Cine?
Să schimbăm totul, în principiu, doar ici colo, în părțile esențiale… …. ….