De ce am avea nevoie de manual unic?
- 06-09-2017
- Nr. 888
-
Liviu PAPADIMA
- EDUCATIE
- 1 Comentarii
Cînd am auzit prima dată că se intenționează revenirea la manualul unic, am crezut că e vorba despre o glumă. Una nu foarte reușită, avînd însă rostul de a scoate Ministerul Educației, pentru moment, din stînjenitoarea situație în care a fost pus de incapacitatea sa de a le livra la timp elevilor manualele necesare studiului: abatem un pic discuția, pînă ce manualele vor fi gata, și după aceea lumea va fi uitat și vom fi uitat și noi. Intervenția televizată a premierului pare însă să certifice că intenția e serioasă – și profund îngrijorătoare. Îmi pun și eu întrebarea firească atunci, întrebare la care decidenții nu s-au obosit pînă acum să dea un răspuns: ce beneficii ar aduce învățămîntului românesc reintroducerea manualului unic? Menționez, mai întîi de toate, deși ar trebui să fie de prisos, că manualul este o importantă resursă didactică și că, de regulă, dezvoltarea unei astfel de resurse nu ar avea de ce să fie restricționată. Sînt însă și excepții, condiționate de contexte specifice: regimuri totalitare care vor, prin restricționările impuse, să controleze ideologic educația tinerilor, tot așa cum astfel de regimuri impun de regulă o cenzură severă asupra tuturor materialelor publicabile; situații de sărăcie extremă, precum […]
Ca si autorul articolului, am predat in invatamant inainte de ’89. Atunci erau manuale unice. Va ramane de pomona manualul prim de istorie al Romaniei, pe care il alcatuise Mihai Roller. Cat de mult a reusit sa falsifice istiora Romaniei atunci, incat urmele ei nefaste se mai manifesta si astazi.
Dupa parerea mea, pe care mi-am format-o nu din auzite ci de visu, la fata locului, manualul este un ghid al profesorului si nu o directiva. Intr-n mod predai la o clasa cu elevi buni, interesati si intr-un alt mod predai la o clasa cu elevi de toata mana. SCOPUL FINAL este trezirea interesului si motivarea elevilor pentru invatare. Numai el poate sti cum, cat si cui trebuie sa impartaseasca cunostintele obiectului pe care il preda, atunci cand elevii sunt MOTIVATI, doresc sa-si insuseasca cunostintele. In rest, toate stradaniile profesorului si toate manulalele, indiferent ca sunt unice sau nu, ele nu-si vor vor face niciun efect.
Dar pentru a obtine bune rezultate, in primul rand acest , lucru depinde si de maestria , puterea de convingere si in special de pregatirea temeinica a profesorului pentru fiecare lectie.
Imi amintesc ca aveam un profesor, despre care imi formasem convingerea ca orice l-ai fi intrebat ar fi putut sa raspunda.
Intr-una din zile, un coleg s-a sccuzat ca nu a putut sa invete, fiindca nu a avut timp. Profesorul, care era un om calculat, calm si care scria pe tabla fiecare idee pe care apoi o dezolta, mi s-a parut ca este putin enervat si a zis
,, Cum poti sa spui ca nu ai avaut timp, cand eu, ca profesor, imi rezerv timp ca sa ma pregatesc, petru ca sa pot veni inaintea voastra sa a predau.”
Daca-ti notai planul sris pe tabla de profesror, acasa iti puteai mult mai usor intlege si insusi lectia predata.
Asa am inteles si ca alti profesori veneau nepregatiti si vorbeau deslanat sau, si mai rau, ne spuneau sa citim de la pagina….. la pagina….. lectia X.