Modulab este o echipă interdisciplinară care explorează potențialul expresiv al tehnologiei. Avîndu-și cartierul general în București, această inițiativă aduce împreună oameni specializați în inginerie, IT, medicină, biologie, neurologie, arte, științe sociale și filozofie. Aceștia cooperează pentru a crea instalații interactive și pentru a experimenta în jurul ideii de asimilare bio-neuro-socio-culturală a progresului tehnologic.
Este incredibil de dificil să găsesc o definiție concisă pentru activitatea celor de la Modulab, dar o să încerc să comprim toate aceste idei așa: folosesc mijloace extrem de sofisticate pentru a crea artă interactivă. Un exemplu din trecut care să ilustreze activitatea Modulab este expoziția Simbio Morpho Genesis, care a fost găzduită de MNAC. Conceptul general presupunea ca artiștii să își reprezinte un viitor ipotetic, în care tehnologia inteligentă și umanitatea coexistă și se influențează reciproc din punct de vedere evolutiv, structural și poate chiar existențial. Comportamentul și condiția umană sînt în mod direct transformate de tehnologie; în același timp, evoluția și statutul entităților tehnologice sînt influențate de interacțiunea cu omanezii.
Experiența, în ansamblul ei, a fost creată de mai multe exponate inteligente, care aveau capacitatea de a comunica între ele și de a-și adapta comportamentul în funcție de public. Creaturile tehnologice care populau sala de expoziție funcționau pe baza unor structuri neuronale artificiale. Aveau capacitatea de a percepe și interpreta informație din mediul înconjurător. În acest mod, puteau detecta prezența umană, mișcarea sau culoarea hainelor. Această informație era procesată direct sau transmisă către un alt exponat, informînd mai apoi reacții ale structurilor musculare artificiale.
În perioada 21octombrie – 5 noiembrie, echipa Modulab a organizat Festivalul de artă și tehnologie Liminal. Tema ediției din acest an a fost The Good Life sau, mai pe românește, explorarea modului în care tehnologia schimbă felul în care ne reprezentăm o viață bună. Festivalul a avut trei secțiuni: o serie de discuții cu invitați care au, conform tradiției Modulab, specializări foarte variate. Așadar, tema festivalului a fost pusă în relație cu subiecte precum agricultura inovativă (Abby Rose), etica aplicată (Constantin Vică) și realitatea virtuală (Maria Guță). Expoziția din cadrul Festivalului a prezentat publicului forme experimentale de artă precum device art, design ficiton și critical making.
Device art este o îndeletnicire situată la intersecția dintre electronică, design de produs și artă contemporană. Un exemplu de astfel de creație este The Automated Poetry Machine (Alan Brown, 2014). Această invenție este, practic, ceea ce s-ar întîmpla dacă un bancomat, un telefon public și un poet ar face împreună un copil (sau, mă rog, o progenitură, la modul general). Instalația permite spectatorilor să-și scaneze cardurile bancare. Mai apoi prelucrează informația citită și generează pe baza ei un bon fiscal – în stilul poeziei dadaiste.
Noțiunea de design fiction este, pînă la un punct, asemănătoare cu speculația intelectuală de tip SF. Este o formă de a discuta alternative, scenarii de viitor sau ipoteze contrafactuale. În cadrul Liminal, echipa Very Very Far Away a expus un proiect de acest tip. Exponatul constă într-o serie de podcast-uri (discuții spontane înregistrate) dintr-un viitor îndepărtat.
Critical making este o formă de artă care îmbină creația de produs comercial cu gîndirea critică. De obicei, produsul final este un obiect gîndit cu scop estetic, mai degrabă decît practic sau comercial. În general, această formă de exprimare este motivată de un mesaj activist, critic sau cel puțin ironic. La acest capitol, expoziția Liminal a găzduit un proiect editorial, care cuprinde lucrările unui colectiv de artiști din zece țări.
Nu în ultimul rînd, Liminal-ul a cuprins și un hackathon, care s-a desfășurat pe perioada weekendului. Timp de 48 de ore, participanții au dezvoltat soluții tehnologice pentru colonizarea planetei Marte. O parte din problemele adresate au fost crearea unui cîmp gravitațional, a unei atmosfere respirabile și reglarea artificială a condițiilor de climă.
Liminal-ul este un eveniment important pe scena tehnologică din România. Este o inițiativă ce reușește să ilustreze în mod convingător legătura dintre artă și tehnologie. Cu toate că în țara noastră există nenumărate festivaluri de tehnologie, sînt puține acelea care reușesc în mod real să pună accentul pe inovație. Avem nevoie de mai multe astfel de inițiative pentru ca România să nu intre în era digitală cu statut de executor obedient, ci de ecosistem intelectual cu potențial de inovație.