10 ferestre asupra cinematografiei balcanice
- 06-09-2013
- Nr. 689
-
Doina IOANID
- Actualitate
- 0 Comentarii
Evadare din Balcani/Escape from Balkans reuneşte comunicări de la simpozionul care a avut loc anul trecut, cu ocazia celei de-a treia ediţii a Divan Film Festival – Divanului degustătorilor de film şi artă culinară, desfăşurat la Port Cultural Cetate în 2012. Volumul coordonat şi prefaţat de Marian Ţutui, apărut la Editura Fundaţiei Culturale Est-Vest, adună prelegeri care se centrează pe diferite aspecte ale cinematografiei din Balcani. Tema generală, „Evadarea din Balcani“, este generoasă şi le-a permis invitaţilor perspective multiple, retrospective care scot la iveală abordări noi, analize care se sustrag clişeelor referitoare la cinematograful din Balcani. Evadarea din Balcani în/prin filme s-a făcut de-a lungul vremii în multe feluri, impunînd „un film balcanic“ care a reuşit să atragă nu numai atenţia festivalurilor internaţionale, ci chiar să schimbe canonul occidental, după cum afirmă Marian Ţuţui. Odată cu succesul filmelor lui Emir Kusturica, dar şi cu o pregătire anterioară a terenului de către regizori precum Michael Cacoyannis sau Aleksandar Petrović; putem vorbi despre un „film balcanic“. Marian Ţuţui face o diferenţă importantă între „cinematograful balcanic“ şi „cinematograful din Balcani“: dacă primul se rezumă, într-o accepţie occidentală superficială, la o „comedie neagră, fantastic de sorginte onirică, vitalitate şi violenţă“, sintagma „cinematograful din Balcani“ […]