Absenţe încercuite
- 22-10-2009
- Nr. 497
-
Cosmin NASUI
- Arte
- 0 Comentarii
Dintre toate genurile de sculptură, Maxim Dumitraş abordează sculptura de concept, pe care o practică în toate tipurile de materiale, cu mult meşteşug artistic. De la piatră la lemn sau la metal, la răşini sintetice ori pictură, arta sa din ultimii ani este preocupată de rezolvarea plastică a trei mari teme: „Trecere“, „Verigă“, „Locuire“, în timp ce lucrările sale sînt declinări vizuale ale acestora. Obiectele din seria „Trecere“ dau impresia unor artefacte, ustensile folosite în meşteşuguri de mult uitate. Formele sînt abreviate şi reduse la liniile de forţă constitutive. Prin reducerea la gramatica elementară a formei, arta lui Maxim Dumitraş întîlneşte un limbaj semiologic universal. Rezultatul se înfăţişează ca un structuralism minimal ce balansează interpretarea între semn şi simbol. Din categoria structurilor minimale face parte Absenţa încercuită sau Arc. Aceste forme sînt dezvoltări spaţiale pe structura unui inel bidimensional ce „implică“ însă a treia dimensiune tocmai prin golul „omis“. Transparenţa acestui spaţiu sculptural devine forţa principală a compoziţiei. Arcele de cerc sînt nervurile structurale pe care artistul aşază formele, „absenţe încercuite“. La fel şi în cazul seriei „Deal Vale“, formele sînt aşezate pe arce care combină cu acurateţe ondulările indefinite ale matricei geografice a spaţiului mioritic. Seriile „Locuire“ […]