Adrian Păunescu sub semnul întrebării (II)

  • Recomandă articolul
Într-un comentariu pătrunzător, Florin Poenaru a lansat pe criticatac.ro o paralelă între tipul de naţionalism al lui Adrian Păunescu şi cel al lui Constantin Noica din anii ’70-’80. Într-adevăr, dincolo de abisurile care-i despart, naţionalismul tiermondist al lui Păunescu şi cel al adversarului „Europei untului“ nu sînt incompatibile, ca şi entuziasmul lor asimetric pentru cultura „de performanţă“, iar „logica lui Hermes“ nu intră în contradicţie cu cea a „valorii prin adăugire“. N.B. în volumul-document Jogging cu Securitatea (2009), Radu Filipescu îşi amintea că, în perioada arestării, citea Păunescu şi Noica (pe primul – cu un poem tonic despre libertatea copilăriei; pe celălalt – ca alternativă filozofică „idealistă“). Într-un eseu recent din Observator cultural, colegul Alexandru Matei l-a taxat pripit de naivitate („om simplu“, inginer…). Fostul opozant anticeauşist e însă naiv doar prin stîngăcia cu care-şi trece amintirile la persoana a III-a. Altminteri, e un om de o admirabilă onestitate: în contextul anilor ’80, şi Tînărul poet rebel, şi Bătrînul înţelept reprezentau, pentru cei din afara elitei umaniste, alternative eliberatoare, deşi ambii legitimau atît noul naţionalism poststalinist, cît şi „rezistenţa prin cultură“ (prin cultura de elită – la Noica, prin cultura de masă – la Păunescu). Întîmplător, poemele despre copilărie ale […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.