Anul filmic românesc 2009
- 24-12-2009
- Nr. 506-507
-
Valerian SAVA
- Arte
- 8 Comentarii
Cei 12 (-2) care au speriat restul răspund anchetei de sfîrşit de an a Observatorului cultural 1 Cum vi se pare că „s-a purtat“ (faţă cu propriile şanse) Noul Cinema Românesc în 2009 şi cum „i-a mers“ (cu sistemul în vigoare, cu publicul spectator, cu cronicarii de premieră, cu juriile internaţionale)? 2 Credeţi că recordul celor mai multe premiere româneşti într-un an, din 2000 încoace (deşi nu atinge nici jumătate din volumul anual al cinematografiei ungare, de pildă), extinde numărul palierelor calitative pe care se situează cele 16 lungmetraje de ficţiune ale anului, semnate de regizori români? Care ar fi aceste „paliere calitative“ şi cum aţi repartiza cele 16 titluri? Premierele anului 2009: Amintiri din Epoca de Aur, 1; Amintiri Epoca de Aur, 2; Carol I; Călătoria lui Gruber; Cealaltă Irina; Cea mai fericită fată din lume; Cele ce plutesc; Concertul; Francesca; Ho, Ho, Ho; Întîlniri încrucişate; Marilena; O secundă de viaţă; Pescuit sportiv; Poliţist, adjectiv; Weekend cu mama. Iulia BLAGA: Un an foarte bun şi dezamăgitor Cred că 2009 a fost un an foarte bun, pentru că, din cele 16 filme în premieră, cîteva au fost foarte bune şi mai multe bune. De fapt, am […]
in topul deceniului intocmit de revista de specialitate „film comment” (la care au contribuit cativa dintre cei mai importanti critici americani si straini – raymond bellour, andrew sarris, jonathan rosenbaum, richard schickel, j. hoberman, nick james, serge kaganski, marco mueller, stig bjorkman, pierre rissient, scott foundas, todd mc carthy, amy taubin, kenneth turan -, dar si conationalul nostru alex leo serban), ‘moartea domnului lazarescu’ a iesit pe pozitia a 6-a, in timp ce ‘4 luni, 3 saptamani si 2 zile’ pe pozitia penultima – a 9-a…
sau te pomenesti ca si aici a avut „pile'” domn bobby p? :))
Intra-adevar CNC este o alta problema poate cea mai importanta. Au fost incercari anul trecut de schimbare a lui Serbanescu si a sistemului. Dar se pare ca pe cai corecte nimic nu poate reusi; Multi cred ca ii merita locul.Probabil de aici si aceasta orientare catre proprietarul B1 TV , Bobby Paunescu, el poate ” rezolva”; Si dom’ Leo s-a trezit sa-i scrie scrisorii prin „LIbertatea” si acum dupa 5 ani ne spune ca statul roman cu prmoveza Moartea Domnului Lazarescu. Ce a astreptat de cinci ani? Si ce promovare sa mai faca statul casei de productie a unui miliardar?
Daca in Romania multi critici de film sunt lipsiti de competenta in materie sau se supun unor reguli generale presei romanesti, nu este acelasi lucru in critica internationala. Apropo de Mungiu sa citam din” The Guardian”Cristian Mungiu’s new film is in a lighter and more commercial vein than his last feature, and arrives to celebrate the 20th anniversary of Nicolae and Elena’s downfall. It’s a portmanteau collection of cine-sketches about life under their hated regime – bulging with scorn, surrealism and gallows humour. Mungiu is the sole screenwriter, but he has partly sub-contracted the directing to a group of other film-makers: Ioana Uricaru, Hanno Höfer and Constantin Popescu. The stories are purportedly based on urban myths: rumours of the farcical absurdities that Romanians suffered under the communist rule.
It’s comparable to Brecht’s Fear and Misery of the Third Reich, yet the humour is drier, slyer. One story is about a village preparing frantically to Potemkinise their dismal community before the arrival of a party bigwig, but when an underling arrives to say that the visit is cancelled, everyone piles on to a fairground carousel swing in a mood of delirious relief. Too late, they realise they can’t stop, because no one can reach the off button – they must just whirl on until the machine runs out of fuel 12 hours later: a great image for incompetence, insincerity and an eternity of desperation” In UK se intelege mai bine cum a evoluat Mungiu si pe ce ” palier” se afla. Laudabila si intitiativa lui fata de CNC din nou in contrast cu lipsa de caracter a lui Cristi Puiu- Bancorex care dupa a declarat acum doi ani cu un scandal si ” o moralitate” extraordinara ca nu se mai intoarce la CNC a luat de a la acelasi CNC cea mai mare suma de bani. Din nou despre Mungiu, el numit cel mai important regizor roman in toate publicatiile internationale. In Romania, banii de la Mandragora le dicteaza unora un alt discurs” However, some hopeful green shoots have sprouted from the rubble in recent years. While the old guard of Polish, Czech and Hungarian cinema has declined in international prestige, the younger directors of Romania are emerging as the chic new kids on the bloc. Having its premiere at the London Film Festival tomorrow is Tales from the Golden Age, the follow-up by the 41-year-old Cristian Mungiu’s to his globally acclaimed abortion drama 4 Months, 3 Weeks and 2 Days, which won the Palme d’Or at Cannes in 2007.
Produced, co-written and co-directed by Mungiu, Tales from the Golden Age is a collective project made by several figures from Romania’s new wave. Like his previous film, this grimly funny collection of urban folktales takes place during the twilight of the Ceausescu regime. Many of the finest Romanian films of recent times, including Corneliu Porumboiu’s 12.08 East of Bucharest and Catalin Mitulescu’s The Way I Spent the End of the World, share a bittersweet “Ostalgia” for the communist era. But Mungiu insists that these are universal human stories, not political parables” citat din Times. Felicitari si lui Laurentiu Bratan care ignora ” Francesca” probabil din bun simt.
Ca de obicei cine spune adevarul despre acest film” Francesca” este facut implicit sau explicit nebun- „dumnevoastra aveti o problema serioasa”. Si Cristina Modreanu avea o problema serioasa si criticii care din bun simt ignora acest subiect au o problema. In 2005, pentru Puiu au fost critici pentru tarrgul dintre Paunescu si Puiu. Monica Barladeanu viseaza de sase ani sa ajunga actrita. Nu are talent si nu poate sa inteleaga acest lucru. Daca dupa sase de invatat la cele mai bune scoli, joci intr-un rol scris special pentru tine- adica asa cum iti inchipui tu ca esti- atat de mediocru este clar ca actoria nu este pentru tine. La 31 de ani, Monica Barladeanu se poate uita la colegele ei de generatie care nu au beneficiat de aceleasi posibilitati materiale si ” sprijin” si nici nu sunt frumoase ca ea; Diferenta este enorma. Nu cred ca Jude se considera absolventul scolii lui Puiu, nu toti regizori secunzi urmeaza aceasta cale. Scola lui Puiu mai este una a conflictul a reusit sa se certe cu toti fostii colaboratori – Radulescu, Pintilie, Jude etc. Adevarat scoala de cinema romanesca apartine lui Mungiu, asa cum o spun multi de aici. ” Aminitiri din epoca de aur” o demonstreaza; Un regizor remarcabil este Mihaileanu. Felicitari domnule Sava pentru ca spuneti adevarul. Altfel sunt de acord cu Liviu care este atat e logic incat Fulger nu mai are ce mai raspunda decat prin insulte.
Dumneavoastra aveti o problema serioasa, pe care n-o veti rezolva pe acest site. Regret ca v-am acordat atentie. N-am s-o mai fac. Succes!
Multa lumea cum este si Fulger cu care am mai purtat aceste discutii au avut onoarea de a stat de vorba cu Bobby Paunescu,Rau am ajuns daca te simti onorat sa vorbesti cu miliardar din banii Bancorex si alte afaceri cu statul si \” fata\” de la Playboy, Monica Barladeanu. Toti cei care au avut aceasta onoare inclusiv Alex Leo Serban care declarat de mult ca nu il intereaza din ce banii este facut un film arata ca Romania se afla de Europa. In acest secol conteaza mult din ce bani faci un film;, Daca se cunoastea la Cannes acest lucru, Puiu nu mai lua nici un premiu. Neo-realismul romesc aparea si cu Puiu si fara el. Poate trebuiau su alti sa-i foloseasca metodele pentru a studia in strainatate. Banii lui Paunescu aun facut pe multi sa uite ca toate publicatiile internatioanle il considera asa cum este si normal pe Mungiu cel mai important regizor roman. Si \”Aminitiri din epoca de aur\” demonstreaza ca cel care face scoala este Mungiu dar intr-o mod onest. Filmul a avut critici internatioanale de exceptie, fiind comparat cu Brecht. Dar Gorrzo si Fulger si dna Sava nu pot intelege acest lucru. Ei stiu numai cat de matur este Paunescu ca regizor. Faceti un experiment , inchideti-l pe Paunescu poate hotelul lui Nasu fara acces la Puiu sau altii si puneti-l sa scrie un scenariu de scurt metraj. O sa vedeti rezultatul. Domnule Gorzo eu va propun un nu nume nobil pentru Cristi Puiu, Cristi Puiu-Bancorex. Aceasta si \”scoala\” lui.
Fara Cristi Puiu, filmul lui Bobby Paunescu era mediocru. Cristi Puiu l-a salvat de penibil pe „maestrul” Bobby.
Exista cu adevarat o \\\”scoala a lui Cristi Puiu\\\” nu are legatura cu modul in care Puiu a stiut sa-si construiasca o imagine. Cuvantul moralitate nu are nicio legatura cu el decat decat daca vorbim de moartea orcarei morale. Scoala lui Puiu in Romania? Este adevarat, Puiu si-a construit prin aceleasi mijloace \\\” morale\\\” pe care prietenii i le cunosc prea bine posibilitatea de studia in strainatate. A adus in Romania lucruri care nu erau cunoscute aici din punct de vedere al tehnicii cinematografice.Era normal. In acelasi timp Puiu a reusit sa creeze o noua forma de coruptie in cinematografia romaneasca, domnule Gorzo, aceasta este marea lui contributie morala; In 2005 a acceptat o fianantare enorma de omul de afaceri Paunescu, un om fara nicio legatura cu cinemaul, in schimbul, distribuiriii modelul playboy Monica Barladeanu. Asa a ajuns baiatul cu banii de la Bancorex producator si fata de la reclamele cu coniac actrita. Ati uitat? Poate nici altii nu aveau bani sa-si termine filmele numai ca numai el a acceptat. Aparitia succesorului Bancorex si fetei de la Playboy pe scena romaneasca a introdus o noua forma de coruptie. Trebuia sa apara si in cinema de ce nu? Din punct de vedere etic, Moartea Domnului Lazarescu demonstreaza ca Puiu nu mai crede in nici un fel de morala. Cinemaul romanesc incepe si prin \\\”Occident\\\” a lui Mungiu.,Dar ce sa facem daca nu a acceptat si pe un miliadar si o fata de la pagina 5 uitam de el. Nu-i asa domnule Gorzo. A scris Boby Paunescu vreun scenariu? Scenariu UTA, imobiliare, lido si cum sa gaseasca cel mai bun PR care te scapa si de coruptie si de tot. Doamana este cunoscuta. Si este tot o profesionista ca si Monica Barladeanu.