Ileana Pintilie
Actionismul in Romania in timpul comunismului
Editura Ideea Print, Cluj, 2000, 134 p. + ilustratii alb-negru, f.p.
Prin abordarea unei teme ca actionismul in Romania intre anii 1960-1990, studiul criticului de arta Ileana Pintilie isi propune recuperarea si analiza contextualizata a unei serii de fenomene si manifestari ale artei romanesti contemporane, fragmentat documentate si care, prin urmare, necesitau o definire. Cu atit mai mult cu cit, in absenta unei istorii a artei romanesti moderne si contemporane, reconstituirea cimpurilor stilistice ramine o dificultate.
Pentru radiografierea actionismului in Romania, Ileana Pintilie recurge la formula unor portrete/biografii ale artistilor ce au constituit in anii ’60-’80 repere esentiale ale experimentului romanesc: de la Paul Neagu, Mihai Olos, Ana Lupas, Grupul Sigma, Ion Grigorescu si Geta Bratescu la Dan Mihaltianu si Teodor Graur. Capitolul introductiv Arta si comunism, precum si cronologiile selective ale actionismului in Romania in timpul comunismului, a artei internationale si, respectiv, a artei oficiale romanesti intre anii 1950-1989 faciliteaza o perceptie dinamica asupra acestei forme de arta, care „prin contrast cu pozitia dogmatica oficiala oferea si un alt tip de manifestari vizuale capabile sa demonstreze un sincronism spontan cu fenomenul artistic international“.
Actionismul, ca fenomen a carui componenta esentiala sta sub semnul experimentului si al conceptualismului, a fost doar fragmentar abordat anterior, intr-o serie de studii cuprinse in revista ARTA si in catalogul expozitiei organizate de Centrul Soros pentru Arta Contemporana – Experiment in arta romaneasca dupa 1960 (curator Alexandra Titu): Punctele cardinale ale miscarii artistice timisorene 1960-1996 (Ileana Pintilie); Fotografia – posibila cronologie a unui capitol experimental (Ruxandra Balaci); Riders on the Storm – Performance Art in Romania intre anii 1986 si 1996 (Adrian Guta).
Fenomen initial underground, destinat unei audiente extrem de restrinse, invitata de cele mai multe ori in atelierul artistului, dar a carei prezenta, spre deosebire de cazul happening-ului, nu adauga miez subiectului, aflat sub semnul efemeritatii, actionismul combina adeseori „inscenarea“ cu instrumente de captare imagistica (film, video, fotografie), text si obiecte. Fenomenul presupune in arta romaneasca o varietate de gesturi artistice: de la obiect la land art, performance art si body art, „scenariile“ tesindu-se de cele mai multe ori fie prin comentarii ironice sau autoironice, ca ritualuri, fie ca studii plastice asupra temporalitatii/instantaneului. Prin mutarea accentului de la obiect la subiect, „corpul artistului, prin racordarea la mediu, devine context in incercarea de a-si testa propriile limite“. „Implicarea in social si politic au fost principalele critici aduse actionismului, iar atacarea tabuurilor sociale si sexuale, ca si afisarea unei atitudini angajate politic constituie o caracteristica a acestui gen de manifestari marturisind despre schimbarea mentalitatilor in anii ’70“ (p. 6). Generalizarea si reorientarea continutului fenomenului in anii ’80 marcheaza in mare masura si debutul din punctul de vedere artistic al anilor ’90 si ofera, prin anularea cenzurii, o deplina libertate de expresie.
Cartea de fata ofera o privire unificatoarea asupra acestei manifestari, neunitara dar simptomatica pentru experimentalismul romanesc, cu atit mai mult cu cit ea constituie rezultatul unui efort documentarist si al unei importante activitati curatoriale a Ilenei Pintilie (curator al Festivalelor de performance Pamintul – 1992 si Zona. Europa de Est – 1993, 1996, Timisoara; autor al studiilor Performance Art in Romania. Between Gestures and Ritual, in volumul Crossroads in Central Europe. Ideas, Themes, Methods and Problems of Contemporary Art and Criticism, Budapesta, 1996, si Corpul public si corpul intim in arta romaneasca contemporana, studii si documente despre arta romaneasca, in catalogul international Body and the East. From the 1960s to the Present, Museum of Modern Art, Ljubljana, 1998).