ARTE VIZUALE. Manejul lui Sissi si cavalcada artei contemporane

  • Recomandă articolul
Cit de familiara sau de distanta este pentru noi, romanii, Viena ca poarta a ideii imperiale occidentale ne poate sigur pune pe ginduri impresia diametral opusa noua privind acelasi focar. Caci „Viena-i atit de departe“, suspina Racine in prefata sa la Baiazid. Iar in 1840, inainte de prima mare depresie a „ultimului romantic francez“, Gérard de Nerval, i se tipareau in reviste fragmente din voiajul sau oriental: „Eu am trecut marele zid, caci sa nu uitam ca Austria este China Europei“. Poate ca de la Marc-Aureliu, care si-a scris a doua carte a Colocviilor in castrul Vindobona (antica Viena) unde va fi apoi rapus de ciuma, le-a ramas austriecilor puternica constiinta a individualismului, caci „Asia, Europa, scria imparatul filozof, sint doar mici parti ale universului“. Trecutul imperial ramas intact in arhitectura Vienei ofera peisajul unui „ramas bun“ neincheiat. S-a spus despre Habsburgi ca si-au organizat cu grija propriul declin, iar despre spiritul vienez ca are o ireverentioasa familiaritate cu moartea. Dar in luna mai la Viena a inceput si in acest an faimosul festival, conceput in 1951 tocmai ca simbol al renasterii culturale si al intercooperarii de dupa dezastrele razboiului. In cadrul Wienerfestwochen, evenimentul cel mai proeminent este inaugurarea (partiala) […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }