ARTE VIZUALE/MUZEELE LUMII. Antichitate şi manierism: Villa Giulia

  • Recomandă articolul
Dacă vii la Roma cu intenţia de a face turul muzeelor şi ai privilegiul de a locui la Accademia di Romania, afli două tentaţii în imediata vecinătate: Galleria Nazionale d’Arte Moderna, peste drum, şi Villa Giulia, la poalele colinei pe care urcă strada Viale delle Belle Arti. Cea dintîi, documentînd admirabil istoria ultimelor două secole fără a avea o identitate strict naţională, mi-a prilejuit revelaţia lui Antonio Canova şi a lui Giorgio de Chirico. Întîlnirea cu cealaltă mi s-a imprimat, însă, mai adînc în memorie; între colecţiile de artă antică pe care le-am vizitat pînă acum, Villa Giulia îmi pare încă cea mai seducătoare. Cred, totuşi, că la această impresie (strict personală) contribuie decisiv punerea în scenă: construcţia manieristă, pictura cu groteschi din pavilioane, grădina şi nympheum-ul cu cariatide. Iniţiat sub pontificatul scurt al lui Iuliu al III–lea del Monte (1550-1555) – de unde şi numele –, ansamblul locuinţă-grădină acoperea, iniţial, un teritoriu mult mai extins: de la Porta del Popolo pînă la Ponte Milvio şi de la colinele Parioli pînă la malul stîng al Tibrului. Clădirea propriu-zisă trece azi drept una dintre bijuteriile arhitecturii manieriste. Vădind o anume eterogenitate, ea este rezultatul fericitei colaborări între Jacopo Barozzi da Vignola, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }