Artistul ca antropolog „zen“ şi (contra)expert emoţional
Cîteva linii pentru dezvoltare
- 03-04-2014
- Nr. 717
-
Bogdan GHIU
- Arte
- 0 Comentarii
Cartea Emotional Architecture 4. The MinVROM Project este, în sens pozitiv, rezultatul, materializarea unui proiect „avortat“, care nu a mai putut fi finalizat conform planului, al cărui cerc nu a mai putut fi închis aşa cum era programat. Povestea acestui proiect este următoarea: în anul 2008, artistul Călin Dan a fost admis, pentru şase săptămîni, în „rezidenţă“ în aşa-nu – mita MinVROM din Haga, în acel moment sediul Ministerului Locuinţei, Planificării Teritoriale şi Mediului din Olanda, clădire experimentală construită între 1986 şi 1992, ca unul dintre primele exemple de arhitectură sustenabilă, după aşa-numitul „serre concept“ al arhitectului Jan Hoogstad: clădire autosuficientă, programată a nu consuma multă energie şi a include în acelaşi timp, ca microcosm, natura şi societatea, înţeleasă ca spaţiul public. Practic, vreme de şase săptămîni, Călin Dan a avut posibilitatea rarissimă (inimaginabilă în România, de pildă, dar nu numai) de a funcţiona ca „artist inclus“, ca „artist integrat“ (am putea spune chiar: ca „artist instituţionalizat“), adică a avut un birou şi a putut să circule fără restricţii prin întinsa clădire, putînd să ia parte la toate activităţile ministeriale (şedinţe, reuniuni, întîlniri, agape). În tot acest timp, a făcut o mulţime de fotografii, în care a încercat […]