Poetul Șerban Foarță revine, pe urma celui mai recent articol publicat de mine sub semnul Avalon‑ului, cu noi precizări demne de toată atenția și apte să ducă mai departe discuția pe tema scrisului despre trecut (a istoriei ca disciplină, oglindă a istoriei ca trecut trăit, pe-trecut). Ca în orice cultură în care ideile care subîntind creația sînt vii și agile, comentariul de subsol a luat imediat forma unui articol. El a apărut în numărul trecut al Observatorului cultural. Profit de prilej pentru a-mi exprima deplina admirație față de Șerban Foarță și de a-i face o reverență pentru vivacitatea și curajul intelectual, probate prin angajarea într-o asemenea dezbatere (servite, ele, de o excelență literară și stilistică asupra căreia nu este cazul să mai insist). În cele ce urmează mă voi referi, însă, la comentariul genuin care acompania inițial textul meu, și nu la articolul rezultat mai apoi, care, monadic, își are propria existență de sine stătătoare, plutind nestingherit în spațiul literelor.
Șerban Foarță remarcă faptul că „Istoria scrisă e, adesea, la fel de sadică sau, baremi, inumană, ca faptele ce o suscită“. Desigur, este posibil să fie și așa. Dar nu necesarmente. Încă despre cronicarul francez Jehan Froissart s-a tot spus că evocă ciuma pariziană ca și cum ar descrie un tort cu frișcă. Remarca nu era invalidantă în intenție, ci atrăgea atenția asupra măiestriei discursive a autorului, asupra artei cu care acesta face „apetisant“ pînă și un subiect sinistru precum marea moarte colectivă rezultată din cauze epidemiologice. Despre atrocități s-a scris, în trecut, și așa, dar și sobru, uneori de-a dreptul aseptic și clinic, cînd nu statistic. (Se spunea, nu degeaba, că un mort e un om, iar un milion de morți – o cifră într-o statistică.)
Pe scurt, istoricii scriu în moduri diferite: după modelele literare ale unei epoci date, în funcție de un program istoriografic colectiv (apartenența la o tendință, o școală), după propriul temperament și iscusință. Toate aceste ingrediente, eventual și altele – „cumpărarea bunăvoinței“ sau intenția de a atrage atenția unui preaputernic, de a obține o poziție privilegiată în sistem sau o retribuție semnificativă –, contribuie la pregătirea și „fierberea“ ciorbei istoriografice, al cărei precipitat este, în cele din urmă, textul lucrării.
„Este la fel de greu să te transpui într-un alt ev istoric (fie şi apropiat în timp, acesta) ca şi în pielea altuia decît eşti tu.“ Adevărat. Dar aceasta rămîne, în cele din urmă, treaba scriitorului, fie că livrează ficțiuni, fie că dorește să redea întîmplări atestate istoricește. Cum căutarea – vană sau nu – a istoricului este adevărul despre trecut, ceea ce înseamnă și o înțelegere anume a acelui trecut (în funcție de mulți factori, printre care timpul cînd scrie, motivele pentru care scrie, cine scrie, ce educație și ce interese materiale și spirituale are etc.), se poate socoti că empatizarea rămîne facultativă. Altele sînt mijloacele de accedere la faptele și personajele vremurilor de odinioară: studiul documentelor și al relatărilor, al urmelor materiale și al simbolurilor, al credințelor și al convingerilor dintr-o societate la un moment dat etc. Empatizarea rămîne importantă pentru opera de vulgarizare, pentru pasionarea cititorului necucerit încă de acest tip de lectură, pentru propagandă și pentru publicitate.
Nu, istoricul nu mai este chemat, precum în vremea lui Michelet și Quinet, să mobilizeze prin participarea proprie (retorică) la subiect. După cum nici doctorul, nici psihologul, nici preotul nu se transpun în pielea altuia. Asta nu înseamnă însă, desigur, că rămîn cu totul neștiutori și irelevanți, atunci cînd vine vorba despre problemele cu care acela i-a pus în temă și cărora le caută soluțiile. Efortul de „obiectivare“ făcut de știință în ultimul secol și jumătate a condus în această direcție istoriografia. A trecut ceva timp din 1865, de cînd B.P. Hasdeu scria – în prefața la Ioan Vodă cel Cumplit – că „Istoricul este un uvrier și un artist, totodată. Ca uvrier, el adună; ca artist, el dă brutei materii aceea sublimă espresiune care face că statuetele lui Canova sau curțile Alhambrei nu sînt de piatră, că Madona lui Rafael nu este o pînză sau o scîndură îmbuibată de nește sucuri vegetale“. Cu același prilej, clasicul nostru mai preciza: „Încît privește coloritul, știu atît, că inima simțea în adîncul său ceea ce scria condeiul, iar cînd inima simte, condeiul devine scurt, laconic, iute ca bătăile pulsului“. Participarea empatică a istoricului la evocare se constata, altfel spus, stilistic și retoric; în pagină. Astăzi, pentru a alunga cît mai departe prezumția de neștiințificitate, istoricul se străduie să țină cît mai departe de reconstituire propria-i participare sufletească. Invalidat, de multe ori, artistic din această pricină, el dobîndește mai mult credit ca om de știință, însă, procedînd astfel.
Empatie? Nu necesarmente. Istoricul încearcă să înțeleagă rațional, eventual să-și explice faptele, reacțiile, acțiunile, evenimentele și personajele care le perpetrează. El nu le alege. Scriind despre Napoleon și Walewska nu este obligat să aleagă care dintre cei doi îi „place“ mai mult și să fuzioneze cu respectivul. În schimb, este important pentru istoric să priceapă dacă iubirea împăratului pentru frumoasa poloneză a influențat ori nu în vreun fel organizarea, în acea perioadă, a Europei de către omul de stat. Doar istoriografia romantică solicita empatie. (Nu întîmplător poetul citează recurent din Jules Michelet, un eminent reprezentant al istoriografiei franceze, maestrul pașoptiștilor noștri.)
Șerban Foarță mai spune: „cei care creează,-n literatură, personaje: un romancier, un dramaturg, chiar un istoric literar, au (sau s-ar cădea, oricum, să aibă) un mai puternic simţ empatic decît ceilalţi: poeţi (atîţia!) lirici sau «simpli cetăţeni»“. Pesemne că da. Nu și istoricul însă (din motivele înșirate mai sus).
„Ceea ce încearcă […] să nu trădeze ar fi istoria ca atare, în calitatea ei de lucru pe totdeauna revolut, fie şi dacă repetabil (în mare, nu în amănunte), fiind, grosso modo, imparţial prin chiar empatica-i parţialitate, prin «exerciţiile»-i «de admiraţie», prin aderenţa-i la trecutul care, de regulă,-l entuziasmează, ca pe un veritabil laudator temporis acti ce e el“.
Din păcate – sau din fericire, nu sînt prea sigur cum ar fi de valorificat acest lucru (probabil după gustul și temperamentul fiecăruia) –, istoricul este chemat astăzi să își exprime empatia aproape exclusiv prin alegerea subiectului. În interiorul temei dezbătute și argumentate, rolul și rostul lui este de a reconstitui și de a expune cît mai acurat și mai limpede cum s-au petrecut ele, încercînd apoi – sau simultan – să le și interpreteze. (Căci dezideratul pozitivist al simplei recoltări de date și al așezării lor în pagină a fost lăsat de mult în urmă.) Este chiar interesant de observat că, în timp ce antropologul cultural este încurajat, prin tipul de discurs și prin experiența lui științifică specifică, să își situeze eul discursiv într-o poziție centrală, istoricul, dimpotrivă, de la romantism încoace, face mereu încă un pas îndărăt, retrăgîndu-se din tabloul pe care, totuși, el îl propune atenției. Sînt două moduri complementare de alcătuire a discursului științific, înrudite, dar nicidecum identice ca poziționare a cercetătorului.
Ne place sau nu, mă tem că istoriografia este antrenată într-un continuu proces de „răcire“, de impersonalizare. Cel puțin asta par să indice și curentele afirmate în lumea postbelică. Recuperare a subiectivității umane, a afectelor, a gîndurilor, a imaginarului – da. Nu însă, iar și iar, a proiecțiilor subiective ale istoricului; cel puțin atîta cît se poate…
Mulţumiri dlui Daniel StPaul pentru verva sa asociativă şi pentru daru-i exegetic, – plus rugămintea de a-mi trece cu vederea faptul că l-am scurtat pe Luc de Clapiers, marchiz de Vauvenargues, de „s”-ul său final…
dosis facit venemum /dosajul e decisiv
… “ … Șerban Foarță remarcă faptul că „Istoria scrisă e, adesea, la fel de sadică sau, baremi, inumană, ca faptele ce o suscită“… „ …
Istoricii și povestile lor. Narațiunea istoricistă e în permanentă transformare și reeditare. Cîte variante 1859-1919-1939-1989-2016 despre istoria României sunt de admirat? Care este valabilă?
Democrația se foloseste și se bazează pe compromisul participanților în spațiul public/ societatea civică și în domeniul politic / partidele politice.
1918 publică T. G. Masayk “ Noua Europa” unde propagă un model panslavic pentru centrul-estul European.
Ce a urmat e cunoscut.
Perioada interbelică nu e de loc “democratică” în centrul-esteuropean. Autocrația e raspîndită: Pilsidski, Smetona, Hoprty, Carol II,Ion Antonescu, Ante Pavelic, Dimitrie Ljotic, Milan Nedic (pagina 156- Habsburg- Bibliothek einer verlornenen Welt, Richard Wagner).
…. “ … Pe scurt, istoricii scriu în moduri diferite: după modelele literare ale unei epoci date, în funcție de un program istoriografic colectiv (apartenența la o tendință, o școală), după propriul temperament și iscusință. … …. –, contribuie la pregătirea și „fierberea“ ciorbei istoriografice, al cărei precipitat este, în cele din urmă, textul lucrării…. „ …
1989 a adus libertatea în centrul- estul continentului. Multe lucruri sunt bine cunoscute (Völker ohne Signale/ 1990-Der Sturz des Tyrannen- Rotbuch Verlag – Richard Wagner/ prăbusirea tiranului).
La Bratislava 2016 tovarășii de ieri din centrul-estul European s-au întîlnit ca frații de azi?
Statele nationale unitare (etnice) 1919-1939-1989 sunt monstrii reci după Peter Scholl Latour.
Ce urmează 2017 în UE?
Leopold Kohr (1909-1994 / Inhaltlich propagierte er Dezentralisierung sozialer Organisationen und Gruppen auf eine Größe, in der Funktion noch möglich ist, aber gleichzeitig den Mitgliedern eine Überschaubarkeit erlaubt. Kohr war Anarchist und Vordenker der Umweltbewegung / el propagă descentralizarea la o mărime în care funcționarea mai e posibilă. El a fost anarhist și premergător ecologist.) un luptător antinazist, economist, jurist, specialist în stiintele despre state, filosof, premiat cu premiul Nobel alternativ 1983, a publicat The Breakdown of Nations. A creat o academie pentru dezvoltare regională 1983 pentru a aplica în practică teoria dezvoltării regionale. Ca teoretician este un adept a cea ce este pe măsura omului. Totul este otravă. Decisiv este dosarea. Marimea este problema centrală a existentei umane. (…. „ … Alles ist Gift. Ausschlaggebend ist nur die Dosis.“ – Dieser von Kohr oft zitierte Spruch von Paracelsus (bekannt als: dosis facit venemum) ist grundlegend für seine „Philosophie der Größe“. „Die Größe – Kohr meint nicht die absolute, sondern die relative, die zu große Größe – […] scheint das zentrale Problem der Schöpfung zu sein. Wo immer etwas fehlerhaft ist, ist es zu groß. […] Die Größe – und nur die Größe! – ist das zentrale Problem der menschlichen Existenz, im sozialen und im physischen Sinn“ (Das Ende der Großen, Einleitung). Folglich gibt es für Kohr auch nur eine Rettung: „[…] die Idee und das Ideal der Kleinheit als einziges Serum gegen die krebsartige Wucherung der Übergröße […]“ (a.a.O.). Rupert Riedl nennt es „Kohrs Gesetz“ und schreibt: „Kohrs Gesetz besagt, dass unsere Lebenswelt nach den kleinen Maßen des Menschen strukturiert werden muss, will sie eine humane Welt werden.]
Darüber hinaus prägte Kohr in seiner Geschwindigkeitstheorie den Slogan „slow is beautiful“, weil in der Langsamkeit auch die Massenwirkung abnimmt. Während die Straßen einer Stadt zu normalen Tageszeiten völlig ausreichen, steht in den Stoßzeiten der Verkehr; während die Theater- und Kinoausgänge am Ende der Vorstellung völlig ausreichen, sind sie im Falle einer Panik zu eng. Leopold Kohrs Philosophie betont die Würde und Vernunft des Individuums, befähigt, kreativ zu sein und seinen Willen zu gestalten. Eine Masse aus Individuen aber zerstört die Freiheit und verhält sich nicht wie vernünftige Wesen, sondern wie leblose Teilchen, die statistischen Gesetzen gehorchen. Begibt sich der freie Mensch in die Masse, degeneriert er vom Kulturwesen zum Teil einer physikalischen Gesetzen unterliegenden Einheit. Der mit Leopold Kohr befreundete Salzburger Philosoph Günther Witzany vertritt die These, dass sich Kohrs Philosophie idealerweise mit den soziologischen Analysen von Elias Canetti (Masse und Macht) und Lewis Mumfords Technikphilosophie (Mythos und Maschine) ergänzt. Elias Canetti verdeutlicht akribisch das Verhältnis von Menschenmassen zu ihren Führern und das oft vernunftwidrige Verhalten von Massen, während Lewis Mumford auf einzigartige Weise die Entmenschlichung in zentralistisch organisierten und technokratisch regulierten Gesellschaften thematisiert. … „ … / Elias Canetti descrie relația maselor populare cu conducătorii lor…. ).
Ernst Friedrich Schumacher, un economist britanic renumit a scris sub influența lui L. Kohr 1973 “Small is beautiful”.
Alfred Heineken publică 1992 The United States of Europe (a Eurotopia?) după lectura “Disunion Now” a lui L. Kohr, în care împarte UE în 75 regiuni. Aceste 75 de regiuni ar urma să formeze noua UE, în locul acelor monstrilor reci “statele naționale unitare centralizate (P. Scholl Latour).”Administrația regională ar urma să fie eficientă. Puterea marilor state naționale în UE este astfel evitată, se obține mai mult echilibru, egalitate si pace.
La acest subiect s-a publicat:
Eurotopia – Andi Gross:
• Roland Erne, Andreas Gross, Bruno Kaufmann, Heinz Kleger (Hsg.): Transnationale Demokratie – Impulse für ein demokratisch verfasstes Europa Realotopia, Zürich 1995,
• Bruno Kaufmann, Peter Köppen: The Rostock Process, 1991-2004: On the way to more direct democracy in Europe, 2001
Eurotopia – Alfred Heineken:
• Alfred H. Heineken: The United States of Europe (a Eurotopia?), with Henk Wesseling, Wim van den Doel, De Amsterdamse Stichting voor de Historische Wetenschap, Amsterdam 1992 / Hallwag, 2nd ed. 1992,
… „ .. istoricul este chemat astăzi să își exprime empatia aproape exclusiv prin alegerea subiectului. În interiorul temei dezbătute și argumentate, rolul și rostul lui este de a reconstitui și de a expune cît mai acurat și mai limpede cum s-au petrecut ele, încercînd apoi – sau simultan – să le și interpreteze. … „….
Deci încotro România europeană 2016-2018-2021?
Modelul francez (A. Pleșu de repetate ori .. ..):stat național unitar centralizat (mai avem un proiect național… Moldova Chișinău…Băsescu și alții…)?. UE urmează a fi o asociere de state nationale suverane (De Gaule, Europa patriilor… pîna la Ural/ deci un fel de uniune vamală…)? Sau small is beautiful, un model “elvetian”, pe măsura omului cu cantoane și control la bază prin citoyeni, în 75 de regiuni în loc de 28+1+1+ .. 43 state nationale?
Eu nu stiu alții cum sunt, dar cînd ma gîndesc la ozana cea lin …..
Eu cu cine votez?
Erratum: în MOARTEA STATISTICĂ, alineatul 5, rândul 2, – Einfühlung (nu Einfülung).
Încep printr-o mărturisire, şi anume: ” „Istoria scrisă e, adesea, la fel de sadică sau, baremi, inumană, ca faptele ce o suscită“ e o parafrază proprie a unei aserţiuni a lui Cioran. Neputând, acum trei săptămâni, să fac trimiterea exactă la textul „scepticului de serviciu” (căci nu mi-era la însemână cartea), am „rezolvat” impedimentul, trecându-i sub tăcere autorul. L-am regăsit, în fine, azi; şi, cerându-mi scuze pentru mica impostură, transcriu, în continuare, un text al meu mai vechi, în care fraza cioraniană este citată fără greş, indicându-i-se clar şi provenienţa:
MOARTEA STATISTICĂ
Când viitorul bey de Samos, pe atunci june colegian la Sfântul Sava, sărea, dintr-un imbold cavaleresc (numit, expressis verbis, modest, „indignaţiune”), în ajutorul unuia mai tânăr: „un băiat slab şi pirpiriu”, el îl scotea din fabrica de pumni a „găliganului” de Sotea nu numai pe Bălcescu în persoană, dar şi caietu-i însuşi de notiţe şi însemnări istorice de preţ, în care se puteau citi, ici-colo, „cu litere majuscule” (ca un memento), unele „fraze ca acestea”: „Petre Maior spune…”; „Fotino zice…”; „Din Constantin Căpitanul…”; „După logof. Radu Greceanu…” ş.a.m.d.
Or, un asemenea caiet pare să fie, şi astăzi, o condiţie necesară (nu şi, desigur, suficientă) a oricărui istoriograf in spe.
Eu unul, bineînţeles, nu am, nici n-am avut vreodată, un astfel de caiet special (mărturisind, prin sine însuşi, un mare zel, o nobilă vocaţie, ca şi o strălucită, posibilă, carieră); şi chiar dacă acum, într-un târziu, mi-aş face, şi eu, unul, după tipicul ăsta: „X spune…”, „Y zice…”, „icşii” şi „igrecii” aceştia n-ar fi, neapărat, istorici.
Căci, cu cuvintele unui Cioran (gândindu-se, acesta, nu fără… umorismo nero, la faptul, între altele, că Nero şi cezareica-i demenţă „ avut-au parte de mai multă faimă decât gemetele victimelor sale”), „istoria scrisă” este, „cel puţin”, „tot pe atât de inumană pe cât sunt şi evenimentele ce o provoacă.” (Cf. Précis de décomposition, Paris, 1986, p. 119.)
Şi, din păcate, – se cuvine să adaug – nu doar cea scrisă de profesionişti (ce, dintr-un soi de bovarism compensatoriu şi o Einfülung rău plasată), fac jocul corifeilor istoriei, în dauna unui abstract, căci anonim şi invizibil, „cor” al ei), dar şi de către literaţi stimabili, ca, între alţii, Roland Barthes (căruia nu-i lipsea imaginaţia şi, pe cât cred, nici empatia), carele, fără să clipească, zice,-n treacăt (şi nu se poate mai candid): „Ştim, fără îndoială, că Teroarea nu e un fenomen cantitativ, că,-n vremea Revoluţiei noastre [sic!], numărul execuţiilor fu derizoriu.” (Cf. Éssais critiques, Paris, 1964, p. 108.)
Şi ne putem, fireşte, întreba (dar nu în treacăt, nici candid): peste ce limită anume „numărul” ăsta, pentru Roland Barthes, ar fi-ncetat să fie unul „derizoriu” (Teroarea însăşi devenind, într-astfel, şi un „fenomen cantitativ”), – când ştie-se că, la Paris, în Anul II, în Messidor, în numai 2 (două) zile: anume 21 şi 22, din 96 (nouăzeci şi şase) de candidaţi la eşafod, doar 10 (zece) scapă neghilotinaţi!
O fi 10-le ăsta – „derizoriu”?!
P.-S.
Nu-l antipatizez pe Roland Barthes, acest doctor subtilis al vechii noii critici. Nu am a-i trece, totuşi, cu vederea o hiper-, uneori, frivolitate (plus un goşism asezonat cu icre negre), – ambele, autopunitive, de altminteri, căci îl fac să spună prostii şi prostioare… Le spunem, evident, cu toţii; numai că unii din… prostie; alţii din rea-credinţă şi/sau deşteptăciune. Ceea ce este mult mai grav.
Îi mulţumesc dlui Ovidiu Pecican şi pentru opiniile-i ce mă privesc, şi pentru cele privitoare la istorie şi istorici. Îi mulţumesc, apoi, că nu prea face caz de diletantismu-mi oarecum inevitabil. Poate voi reveni asupra unor aspecte ale acestei cozerii. – Până atunci, pentru că veni vorba de Froissart (care era nu numai cronicar, ci şi stihuitor), iată o tălmăcire proprie a uneia dintre baladele-i uitate (şi nu fără un bătrânesc iz alegoric):
LA MĂRGĂRITĂ
Pun ruja mai presus de orice floare
Şi floarea toporaşului, sub ea.
Frumoasă-i floarea crinului şi are
Un nu ştiu ce şi-albastra albăstrea;
Li-i floarea de bujor, de iasomie,
De săbiuţă sau de solomie,
Dragă la mulţi, – dar florea preamărită
De mine, fi’ndcă foarte-mi place mie,
E, între toate, cea de mărgărită.
Căci orişicând, pe ploaie sau pe soare,
Fie senin şi cald, sau vreme rea
Sub cerul ce se-ncruntă a ninsoare,
Ea-i albă, tandră, fragedă, nu prea
Închisă, ci cât trebuie să fie
Spre-a fi mereu neveştedă şi vie,
De-o bunătate de nimic umbrită, –
De-aceea cred că floarea ce mă-mbie
E, între toate, cea de mărgărită.
Gândindu-mă, însă, la ea, mă doare,
Fi’ndcă-mi aduc aminte că era
Şi mai e, încă, într-o închisoare
Cu turle-nalte, unde n-ar intra
Nici pasărea, – şi străji, în jur, o mie…
Ci Dragostea, de-ar consimţi să-mi fie
Prielnică, cetatea întărită
S-ar prăbuşi, – căci floarea dragă mie
E, între toate, cea de mărgărită.