AVALON. Modernitatea contrautopică
- 07-06-2012
- Nr. 627
-
Ovidiu PECICAN
- Rubrici
- 0 Comentarii
Interesul pentru utopie și contrautopie – sau utopia neagră, cum i-au mai spus unii – în cultura română recentă se leagă, desigur, de antecedentele mai vechi, dar mai ales de experiența traiului sub dictatură din deceniul al nouălea al secolului trecut. Stînjeneala de a constata că realitatea nemijlocit trăită, imediată se conformează unui model prefigurat deja de faimosul autor – interzis formal în România – George Orwell, atît în fabula Ferma animalelor, cît și în romanul 1984, a impulsionat curiozitatea către versantul antiutopic. Ea s-a manifestat, o vreme, în mișcarea marginală a cenaclurilor de literatură SF („fandomul“), dar a putut îmbrăca și forme de manifestare tolerate de regim, precum volumele lui Horia Aramă, Colecționarul de insule sau studiile lui Sorin Antohi publicate pe tema utopismului în conexiune (și) cu istoria românească într-un anuar științific din provincie, mai puțin circulant și vizibil. Abia cercetările mai sistematice de după căderea regimului personal ceaușist au precizat mai în amănunt și în abordări mai sistematice această direcție de atac în cercetarea culturii moderne și contemporane, mai cu seamă prin condeiele unor istorici și critici literari specializați în cunoașterea literaturii SF, precum Cornel Robu și Mircea Opriță. Corin Braga s-a alăturat tendinței de […]