Barocul fascisto-comunist ca fenomen global
fragment
- 21-06-2007
- Nr. 377
-
Caius DOBRESCU
- SUPLIMENT
- 0 Comentarii
Unicitatea Holocaustului reprezinta una dintre cele mai interesante teme de dezbatere ale ultimelor decenii. Originea exacta a temei si a polemicilor legate de ea presupune studii ample si aplicate care, pentru moment, lipsesc. Dar substanta filozofica a dezbaterii poate fi inteleasa si fara detalii foarte precise legate de contextul ei istoric si intelectual. Comparatia celor doua sisteme pare sa continue analiza fenomenologica practicata de Hannah Arendt. in celebrul ei studiu Sistemul totalitar, Arendt incerca sa aproximeze esenta comuna a ideologiilor si politicilor care compun nazismul si comunismul stalinist (Arendt, Hannah, Le Système totalitaire, traducere de Jean-Loup Bourget, Robert Davreu si Patrick Lévy, Seuil, Paris, 1972). Reductia fenomenologica, asa cum este ea practicata in zilele noastre, pare sa se indrepte spre o ipoteza opusa: desi amindoua monstruoase si criminale, desi foarte asemanatoare in multe din practicile lor inumane, cele doua sisteme totalitare ar diferi tocmai prin esenta. Credinta in existenta si posibilitatea de a cunoaste structura fundamentala, profilul, setul de determinari mentale primare ale unui regim sau epoci istorice subintinde atit punctul de vedere al celor ce sustin ca fascismul si comunismul sint fatetele aceluiasi arhetip, cit si pe al celor ce considera ca este vorba despre fenomene derivate din surse […]