BIFURCAŢII. Despre Musil cu gîndul la matematică
- 15-10-2009
- Nr. 496
-
Liviu ORNEA
- Rubrici
- 3 Comentarii
Într-un capitol din Omul fără însuşiri, Musil descrie felul în care, pe nesimţite, în societate se acumulează nemulţumiri, tensiuni care, treptat, se acutizează şi duc la starea de război. Nimeni nu poate spune cînd se produce declicul, dar tonul discuţiilor se tot ridică, anumite teme devin recurente, oamenii devin tot mai arţăgoşi, adversităţile se transformă în duşmănii iar pentru un observator atent, ca matematicianul lui Musil, evoluţia e limpede şi nu lasă loc de îndoială. Cam aşa ceva cred că se petrece acum, la noi, în legătură cu şcoala. Toată lumea e furioasă. Toţi au ceva de împărţit cu profesorii, cu educatorii. Toţi se pricep, toţi ştiu ce ar trebui făcut. De fapt, ce nu ar trebui făcut. Aici e simplu. Trebuie descongestionat, fireşte. Dar ce e în plus în programele şcolare? Păi, nu e evident? Tot ce e greu pentru fiu-miu! Dacă se împotmoleşte la gramatică, e clar că e prea multă gramatică, şi prost făcută, că nu mai înţelege nimeni nimic, adică am ajuns să stau toată duminica să-l învăţ nenorocitul ăla de complement, că nu se mai termină cu complementele astea şi copilul nu pricepe, că şi la şcoală – ora e de patruzeci şi cinci […]
Cuvintele de lauda la acest articol sunt de prisos, desi ati incercat sa aratati foarte multe adevaruri pe care din ce in ce mai multi oameni le evita. Eu cred, ca romanul isi inchipuie ca daca se preface ca nu vede, ca daca ignora, totul va trece de la sine..si da, pe moment asa e…dar de fapt totul e un cer vicios..si de fapt problemele se agraveaza..nu trec de la sine. Niciodata problemele nu trec de la sine..
Dna Aurora, desi va apreciez parerea si curajul de a da replica acestui articol, nu sunt de acord in totalitatea cu ceea ce ziceti…in primul rand particularizati ..exista anumite cazuri de profesor care fac asta..exista spre din ce in ce mai multe cazuri? trebuie generalizat?..cat despre partea cu elevul slab..nu e numai vina profesorului..educatia e acordata din foarte multe parti..chiar si dvs ca parinte contribuiti la ea..mai ales dumneavoastra..iar matematica da, ne ajuta..sa gandim…sa nu fim..ca..Boc..aici e numai parerea mea..si sper sa fie luata ca atare.
Imi cer scuze ptr folosirea excesiva a punctelor de suspensie..dar am crezut ca, neavand niste idei legate, e cel mai bine asa.
Discursul dumneavoastra are doua fire. Unul, acuza parintii ca-si protejeaza copii (ceea ce din pacate nu-i deloc asa).Si al doilea , intr-un dublu discurs, insinueaza ca desi ar fi nevoie de ceva scimbari in invatamant nu stim daca e cazul sa le faca….chiar…Boc.Cine sa le faca ? Unii ministrii ,inspectorii,profesorii care si-au vazut in mare parte de propriile interese? Cunosc acest tip de predici fara respect fata de copil, fara respect fata de parinte ,aparind profesorul care nu-si face meseria la clasa si i-si scoate banii trimitind copiii pe care ar trebui sa-i invete, la meditatiei.Se batjocoreste timpul si sanatatea copilului ,munca si banii parintilor.
Urmaresc de cativa ani incoace bascalia care se face pe seama lucrarilor de la bacalaureat la proba de limba romana. Elevul slab este rezultatul profesorului slab.Clasa este masura interesului si a competentei profesorilor, sau a invatatorului.Intr-un sistem corect de invatamaint profesorul are rolul de a descoperi potentialul fiecarui elev si de al ajuta sa se realizeze. Iar matematica… din pacate nu ne ajuta si nici sa fim onesti.
Excelent articol domnule Ornea. Ireprosabil.