Brancusi: Sarutul

O abordare de antropologie simbolica

  • Recomandă articolul
„Opera de arta trebuie sa fie creata ca si o crima perfecta – fara pata si fara urma de autor.“ Constantin Brancusi Sarutul brancusian (1907) isi reveleaza cel mai limpede mesajul estetic cind este inteles ca inscriind o replica polemica la compozitia omonima Sarutul (1888-1889), semnata de Auguste Rodin. Torsiunea delicata a trupurilor tinere, incordarea pasionala a capetelor unite prin sarut transforma, la Rodin, imbratisarea indragostitilor in dans al marmurei. Privitorul se identifica empatic cu imaginea sculptata si retraieste, in efigie, o scena seducatoare prin frumusete si simplitate, care isi revendica potential orice spatiu calm si primitor. Dimpotriva, compozitia omonima brancusiana estompeaza efortul figurativ si schematizeaza redarea trupurilor parca inadins pentru a subordona experienta estetica unui alt ordin de prioritati. „in contrast radical cu sculptura pe aceeasi tema a lui Auguste Rodin, noteaza criticul american Ann Temkin, versiunea lui Brancusi marcheaza o despartire dramatica de metodele marelui sau predecesor. Opera lui Rodin infatiseaza doi indragostiti asezati pe o stinca, dar, in versiunea brancusiana, indragostitii sint stinca insasi; ei nu mai exista in alt spatiu sau in alt timp decit cel al (iubirii) lor.“ „Crearea Sarutului, preciza la rindul sau Sidney Geist, a impus abandonarea unui talent pentru a carui dezvoltare […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }