Captivi, după 40 de ani

Norman MANEA - Captivi

  • Recomandă articolul
Găsesc bizar dezinteresul cronicarilor faţă de ediţia secundă a Captivilor lui Norman Manea, cu atît mai mult cu cît prozatorul are „antecedente“ pe teritoriul rescrierii: Plicul negru (1995) nu fusese o simplă reeditare a romanului din 1986, ci, dimpotrivă, restaurase chipul unui manuscris mutilat de cenzură şi hipercodificare, iar varianta Anilor de ucenicie ai lui August Prostul, publicată în 2004, marchează o revizuire a ineditului roman-colaj din 1979. Asemenea Gabrielei Adameşteanu – rescrierile succesive ale Dimineţii pierdute sau amplificarea romanescă a nuvelei Întîlnirea sînt de notorietate –, autorul Întoarcerii huliganului demonstrează că a menţinut „ritmul interogaţiei de sine“ inclusiv în raport cu propriile scrieri. O imposibilă structură epică În 1970, cînd apăruse iniţial, Captivi a polarizat judecăţile criticilor de întîmpinare. Dacă Radu Enescu elogia atmosfera kafkiană a cărţii, considerînd volumul „nu doar o nouă expresie formală, ci, mai mult, o nouă experienţă a existenţei“, Dana Dumitriu denunţa lipsa vocaţiei stilistice a tînărului romancier, al cărui scris îl considera „delirant şi istovitor“. Oricum, Manea riscase enorm, cu precădere faţă de cititori, căci cenzorii n-au înţeles prea multe, au tăiat la întîmplare cîteva zeci de pagini. Conştient că scriitorul trebuie judecat şi prin dimensiunea eşecului pe care şi-l asumă, cum avertizase Faulkner, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }