CARTEA DE FILM. Cum au asurzit comuniştii filmul românesc
Cristian Tudor POPESCU - Filmul surd în România mută
- 22-12-2011
- Nr. 606
-
Mihai FULGER
- Arte
- 1 Comentarii
Prima carte despre film a lui Cristian Tudor Popescu are la bază teza de doctorat a autorului. Ţinînd cont de intervalul scurt dintre susţinerea lucrării în faţa comisiei doctorale şi publicarea volumului, teza nu pare să fi suferit modificări esenţiale (s-a operat, probabil, o reducere a textului, dar nu şi o rescriere a sa, în vederea întîlnirii cu un public mult mai larg). Ce-i drept, numele autorului este suficient de sonor pentru ca (nu numai) cititorii interesaţi de istoria filmului românesc să includă cartea pe lista lor de lecturi. Stilul filmologului Cristian Tudor Popescu seamănă izbitor cu stilul publicistului CTP O explicaţie parţială a titlului ne este oferită la pagina 67: „Un film vorbitor adevărat nu doar vorbeşte cu glasurile personajelor, dar reuşeşte să dea spectatorului impresia că dialoghează cu el. Dacă însă filmul vorbeşte întruna, în legea lui, fără să bage în seamă spectatorul, dacă filmul întreabă şi tot el răspunde, fără să încerce a intui întrebările spectatorului şi a le răspunde, atunci nu e un film mut, dar e un film surd“. Deşi, pentru Cristian Tudor Popescu, acest concept de „film surd“ este reflectat cel mai bine în „tipul de film dominant în anii ’50“, obiectul de interes […]
Distinsul veteran al Istoriei, Neagu Djuvara, alarmat de faptul că, în decursul anilor cât a fost pribeag, s-a schimbat profilul etnic al românului, spunea: românul pe care l-am lăsat eu când am plecat, uscat şi rezistent – l-am avut ca soldat în război -, a cedat locul celui gras, negru la faţă, pentru că bea zilnic (înainte se bea numai duminica), negru în cerul gurii, pentru că a devenit rău. Câţi dintre cei prezenţi la premiera de la ICR se recunosc în acest portret ?
Sergiu Nicolaescu a avansat în locul definiţiei de naţional/comunism, sub egida căreia au stat filmele perioadei dezbătute în documentar (rămâne de văzut câte), formula – naţionalism românesc, care depăşeşte partidele. Nici un istoric nu a spus asta până acum.