Cartea de teatru
Cartea de teatru
- 20-08-2010
- Nr. 538
-
Observator Cultural
- Arte
- 0 Comentarii
„Teatrul de Artă/ Artistic Accesibil Tuturor“. Aceasta e traducerea numelui faimoasei instituţii cunoscute acum sub acronimul MHAT, teatrul moscovit fondat în 1897 de Constantin Stanislavski şi Vladimir Nemirovici-Dancenko. „Nu uitaţi că ne vom strădui să luminăm viaţa sumbră a clasei sărmane, să-i aducem momente estetice fericite risipind tenebrele în care e cufundată. Ne vom strădui să creăm primul teatru raţional, moral şi accesibil tuturor şi ne vom consacra viaţa acestui ţel înalt“, scria în acei ani Stanislavski în Carnetele sale de note. Citînd succesive astfel de note, Marie-Christine Autant-Mathieu face, într-un studiu intitulat „Teatrul Artistic din Moscova: căutarea şi avatarurile unui nume“, istoricul unor zbateri şi căutări, în competiţie cu cenzura ţaristă, cu teatrul de divertisment, înfruntînd tentaţia comercialului şi schimbările de umoare ale mecenatului. Nu mult mai tîrziu, Vsevolod Meyerhold, membru al companiei MHAT, reproşează teatrului fascinaţia pentru formă şi frumuseţe şi absenţa ideilor. Un secol mai tîrziu, teatrul de artă e conceptul care marchează definitiv identitatea şi misiunea artei spectacolului a perioadei. Teatrul de artă impune şi consolidează rolul regizorului, dă un profil distinct efortului de emancipare a spectacolului ca artă autonomă, reprezintă oaza de siguranţă dinaintea celor „trei crize traversate de scena occidentală: criza teatrului de divertisment, […]