Cazul Heidegger – o retrospectivă

  • Recomandă articolul
Se ştie demult cît de implicat a fost Martin Heidegger (1889-1976), unul dintre cei mai importanţi filozofi ai ultimului secol, în mişcarea naţional-socialistă. În 1932 el vota deja pentru NSDAP şi, foarte repede după venirea la putere a lui Hitler, autorul lui Sein und Zeit (Fiinţă şi timp, 1927) adera la partidul nazist, în aprilie 1933, al cărui membru a rămas pînă în 1945. Tot în aprilie 1933, el este ales rector al Universităţii Freiburg, iar în luna mai ţine cuvîntarea inaugurală pentru acest post („Rektoratsrede“).   În aceasta, Heidegger îşi exprima speranţa că prin revoluţia lui Hitler destinul şi misiunea Germaniei şi, în ultima instanţă, ale omenirii îşi vor afla o nouă, măreaţă şansă de realizare. Heidegger specifica aici că rolul universităţilor germane ar fi cel al conducerii spirituale a revoluţiei naziste, afirmînd că „mult lăudata libertate academică este de acum îna – inte alungată din universitatea germană“, în locul ei studenţimea germană aflîndu-şi adevărata „libertate“ în împlinirea a trei datorii obligatorii: munca „voluntară“ pentru popor (Arbeitsdienst), serviciul în armată pregătit pentru sacrificiul suprem (Wehrdienst), slujirea ştiinţei (Wissensdienst) (1.)   Aceste trei categorii exprimau întocmai legea nazistă privitoare la învăţămîntul superior, adoptată cu puţin înainte (2.), dovada clară a […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.