Ce fel de invatare promovam prin examene?
Comunicat al grupului de reflectie, initiativa si consultanta FOCUS EDUCATIA
- 07-09-2006
- Nr. 337
-
Observator Cultural
- ÎNVĂŢĂMÎNT
- 0 Comentarii
Recentele propuneri ale Ministerului Educatiei si Cercetarii, legate de evaluarea la nivel national a elevilor (Testare Nationala si Bacalaureat) provoaca ingrijorari profunde in lumea specialistilor si a profesorilor. in consecinta, tragem un semnal de alarma, aratind citeva dintre consecintele noii metodologii privind evaluarea prin examene nationale, care prevede publicarea pe Internet, la inceputul lunii ianuarie 2007, a tuturor variantelor de subiecte din care, ulterior, va fi aleasa, pentru fiecare disciplina, o varianta care va deveni subiect de examen. In primul rind, o astfel de metodologie favorizeaza memorarea, incurajeaza invatarea reproductiva si nu faciliteaza formarea de competente si atitudini, asa cum este stipulat prin actualul Curriculum National. in loc sa fie evaluate competentele si abilitatile elevilor de a opera cu algoritmi de lucru si cu concepte specifice unui anumit domeniu, in situatia data examenele vor evalua in fapt doar capacitatea de a memora si a reproduce rezolvarea unui numar de probleme cunoscute dinainte. Creativitatea, gindirea autonoma si critica, capacitatea de a rezolva probleme – toate, elemente esentiale ale unui nou mod de a invata – vor fi insa puse intre paranteze nu doar la examene, ci, printr-un efect de recul, si in practica didactica. in al doilea rind, acest fapt va […]