CEALALTA FILOZOFIE, A LUI LEVINAS
- 02-03-2006
- Nr. 310
-
Observator Cultural
- SUPLIMENT
- 0 Comentarii
Pe 12 ianuarie, s-a implinit un secol de la nasterea unuia dintre cei mai valorosi filozofi continentali: evreul lituanian – nascut la Vilnius – naturalizat francez, Emmanuel Lévinas. Gindirea secolului al XX-lea ii ramine datoare lui Lévinas pentru incercarea temerara si radicala de a gindi identitatea existentei umane incepind de la Celalalt („tu“), fata de care Acelasi (adica „eu“) are o datorie in-finita, de care nu se poate achita decit respectindu-i alteritatea. Indragostitul trebuie sa-si respecte partenera ca pe „altcineva“, la fel tatal pe fiu. Conceptualizind, asa cum fac cei trei filozofi pe care i-am invitat, alaturi de un pragmatician, sa vorbeasca despre gindirea unui mare critic al lui Heidegger, putem spune ca teza esentiala a lui Lévinas consta in a subordona fiintarea fiintei; adica: nu putem intelege ce inseamna a fi decit in orizontul Celuilalt, pornind de la premisa ca felul sau de a fi nu poate fi cuprins fara rest in categoriile „mele“ cognitive. Ramine mereu ceva ireprezentabil – si ireproductibil – pentru mine – alt-ceva, de la care ma pot intreba, in mod legitim, ce inseamna sa fii. Aceasta neputinta a mea – in sensul destituirii vointei de putere care ma anima – salveaza diferenta dintre „eu“ […]