Charlie Hebdo: blasfemia necredincioşilor faţă în faţă cu „blasfemiile“ credincioşilor
- 13-02-2015
- Nr. 759
-
Gabriel ANDREESCU
- OPINII
- 6 Comentarii
Să pui în discuţie libertatea de exprimare a caricaturiştilor de la Charlie Hebdo, în conexiune cu evenimentele sîngeroase de la Paris, este cel puţin nepotrivit. Aducerea aminte într-un astfel de context a banalului: „libertatea de exprimare nu e absolută“ are aceeaşi natură cu invocarea notelor la şcoală (probabil, nu maxime), a eventualelor întîrzieri la plata impozitului ori a aventurilor adulterine ale victimelor. Nici teroriştii nu au invocat libertatea de exprimare, ci blasfemia. Pe terorişti nu-i interesează libertatea de exprimare, dar nici cea de religie. Dacă ar fi altfel, nu ar fi distrus statuile lui Buddha, biserici creştine, artefactele unor triburi. Blasfemia care i-a mîniat pe terorişti a fost prezentarea caricaturizată a profetului Mahomed. Noi traducem evenimentele din Paris în termenii tensiunii dintre exprimare şi religie, dar aceasta este abordarea noastră. În paradigma standard a drepturilor omului, termenii „credinţă“ şi „religie“ au un sens foarte larg. Privesc religiile tradiţionale, religiile şi credinţele cu caracteristici instituţionale, practici analoage celor ale religiilor tradiţionale. Libertatea de gîndire, conştiinţă şi religie protejează în aceeaşi măsură ataşamentele teiste, nonteiste şi ateiste şi dreptul de a nu profesa vreo credinţă (1.) Este ideea fundamentală a libertăţii de religie. Ca urmare, respectarea libertăţii „credinţelor“ unui ateu are […]
Stimate domnule Andreescu,
1. Un cercetator care se pretinde serios va face trimitere intotdeauna in subsolul studiului la sursele sale. Afirmati ca exista o opinie a Comisiei de la Venetia din 2008. Ce numar are? Vreau sa ma conving si eu ca \”nu este necesară o lege care să interzică insulta religioasă.\” Si totusi, poate se spunea acolo ca nu e nevoie de o lege penala? Ca poate fi sanctionata in civil? M-as bucura sa-mi scrieti aici numarul Opiniei Comisiei de la Venetia.
2. Libertatea constiintei si a religiei in cazul unui ateu ii permite acestuia sa NU creada in Dumnezeu sau orice altceva. Ea nu ii da dreptul sa injure un credincios sau pe adeptii unei religii. Cea care ii da dreptul este libertatea de exprimare. Insa si aici trebuie efectuat testul de proportionalitate, care depinde de o multime de factori. Testul acesta se efectueaza in concreto, in functie de circumstantele (intortocheate ale) cauzei, iar in cazul Frantei, argumentele in favoarea liberei exprimari a celor de la CharlieH cantaresc mai mult cand sunt puse in balanta cu argumentele in favoarea libertatatii de religie a musulmanilor de acolo. Protectia unui text zeflemitor sau a unui discurs al unui ateu care ia in deradere o religie se face pe terenul dreptului la libera exprimare. Nu are nicio legatura cu libertatea de constiinta a ateului. Libertatea de constiinta a ateului se limiteaza doar la a-i garanta DORINTA DE A NU CREDE in ceva, iar nu dorinta de a injura un credincios.
3. Faceti niste erori logice des-intalnite si nu ma asteptam la asa ceva din partea dvs:
(a) Apelul la autoritate: \”Federaţia Umanistă Europeană zice ca satirizarea/gluma pe seama religiei este sacră\”, deci asa este. E batut in cuie. Depinde de gluma, dle Andreescu. Depinde de ce intelegeti dvs prin gluma. Si mai depinde si de tara in care este facuta gluma, de cultura oamenilor locului.
(b) rationamente de inductie de genul: \”Sîntem controlaţi de trecut, nu de principii, chiar în Europa.\” Oare? Si dumneavoastra? Dumneavoastra tot sunteti controlat de trecut? Eu nu!
(c) Iar asta … ma depaseste: Papa de la Roma e rau; Richard Dawkins e bun; deci \”Umanismul autentic este mai blînd şi mai consecvent decît creştinismul\”. Mie mi-ar fi rusine sa vin cu un asemenea argument. Valorile crestine, dle Andreescu, au influentat ceea ce se cheama astazi Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Pacat ca ignorati acest lucru.
3. Spuneti ca \”Există o corelaţie sistematică între scăderea performanţelor şcolare, interesul pentru ştiinţă, reducerea standardelor unor comunităţi profesionale (profesori, medici, jurişti) şi adîncirea fenomenului religios în ţară.\” Dar si majoritatea cetatenilor Statelor Unite ale Americii cred in Dumnezeu. Pe bancnotele lor scrie \”In God we trust!\” Unde sunt astazi americanii? Nu religia este de vina pentru incultura crasa si lipsa de educatie, asta vreau sa spun.
4. Primul articol pe care l-ati scris, cel cu temele crimelor din Franta, este un articol bun. Nu pot spune acelasi lucru despre acesta de acum. De parca l-ar fi scris doua persoane diferite.
Foarte clar, logic, cu verb percutant.
Probleme esentiale, intr-adevar.
Atitudine curajoasa.
Stima!
Adicatelea:da’ di ce sa fie ”free speach’ chiar fundamental?
Uite pentru ce – mda, , e un ”cadou” adus de Rev. Fr.: pentru ca, anume, le chiar *shterge preshu’* da pa supt pulpane alora cari ne ”calareau”…
Io-l stimez pe autor pentru *unele*, dar nu pentru altele, cum se chiar shtie – cum e chiar *normal*, potrivit normei care ne spune ca *ai dreptu’ la parere*.
De data *asta*, m-alatur dumnealui, cu o observatziune, slaba, mica, de doi bani:
anume ca, io ma tziu (fara de Dumnezeu cu barba alba cum ma aflu) de doar *doua* precepte:
1) nu face rau cu buna shtintza
2) fa binele ori de cate ori se poate
La asta am redus *io* poruncile.La *astea doua*.
Desigur, chestile astea se *ramifica* la chiar a ”nu jigni cu buna shtintza” etc.
Ca, , ma cam scuzatzi: io chiar cred ca e *bine* ca sa nu incerci *cu tot dinadinsu’ * (cand *o bine shtii* ca asta-i jigneshte, pe *ceilaltzi*)…
Cum reactzioneaza acei *ceilaltzi*? O *shtim* – shi e de *condamnat*! O chiar *condamnam*.
Dar, pa une suntem, oare, *noi*, ai cari vrem sa-i chiar privim pa *altzii* de p-un ”deal” (din punct di videre *moral*)?
Are, Pleshu, oleaca da dreptate? Simtzitzi, cumva, oare, chestia asta? Ca, uite, io am chiar scris ca are oleaca de dreptate.
Noi? Vesticii? Moa? Voi? Ei bine: noi putem defila pan ‘nainte, *desigur*, crezand ca *noi* avem chiar dreptate. Poate ca o chiar avem. Poate ca *o avem*.
Dar, de p-acest ”deal” d-al superbiei, d-al dreptatzii *noastre*, mai putem *noi*, oare, oameni de *omenie*,
shtiind cat ranim pe *ceilaltzi* sa continuam *chiar asha*?
E o *buna* intrebare, la care va chiar rog sa re-flectatz’.
Ca, vaz ca *des-partzind*, io, chiar cuvintele, s-ar putea sa aibe oleaca d-efect…
Mi-s de parere sa le ”dam” tat ce vor. In asha fel incat, *dupa ce le vom vi dat tot ce vor, in buna traditzie creshtina*, daca & *numa’ daca* vor vrea mai *mult*, d-abea *atuncea* vom fi *noi* pa ”dealu’ ” ala, sus, moral.
Pa scurt: io *cred* ca ne trebuie oleaca mai multa *rabdare*. Numa’ & numa’ ca sa ne *dumirim noi*
cam ce shi cam kum.
Ganditzi-va, rogu-va, oleaca. Ca, mai e *oleaca de timp* & , de data asta, *numa’ da ei depinde*, doar daca
noi, *creshtinii*, ne comportam cum chiar *trebuie*.
O repet: noi tre’ sa chiar *fim* pe ”deal”. Ca, *noi mai avem inca oleaca de timp*…
Cele bune,
Nea Marin
Criticaţi faptul că profesorii de religie sunt absolvenţi de teologie? Dar ce ar trebui să fie, fizicieni? Sau ginecologi? Sunt profesoară de geografie la un colegiu din Bucureşti şi infirm că la orele de religie, cel puţin la colegiul meu, s-ar face \”îndoctrinare confesională\”. Nu aştept să-mi răspundeţi, vă ştiu prejudecăţile în chestiune, mai ales antiortodoxe – pentru care de altminteri aţi şi avut parte de binemeritate critici.
Oare cîte ghilimele ar trebui folosite pentru ca înţelesurile să fie înţelese ?
Nu ştiu unii cît pricep, dar sînt alţii (mulţi) care (se fac că) nu ştiu ce este aceea o caricatură, Caricatura !
Obişnuiţi din fragedă tinereţe intelectuală să se (tot) fofileze înţelept printre meandreale dilemelor inventate ca scuză şi motiv de tatonare-temporizare a realităţilor crunte sînt mai mult ca niciodată, azi, înfricoşaţi să spună pe şleau adevărurilor şi să scrie pe româneşte despre multiplele boli ale spritului şi mai ales ale Fiinţei.
Ei înşişi deveniţi caricaturi în caricatură, obosiţi şi uzaţi victimizîndu-se, se plîng veşnic de mersul haotic la vremurilor la care chiar ei şi-au adus apăsat, concret şi anapoda, aportul circumstanţial.
Dar doar cu unii (prea puţini) nu se poate face treabă.
Poate că astfel, în vremuri de restrişte şi fenomenale bulversări, cauterizînd-caricaturizîndu-i s-ar trezi din somnul cel fîlfîitor nociv şi plin de o blazată-„nţelepciune”.
Felicitari pentru articolul dumneavoastra, stimate domnule Andreescu. Iau consideratiile din final ca pe o invitatie de a gandi foarte serios la prezenta religiei in scoala, la siluirea spiritului copiilor nostri si la arbitrariul cultural in care-i mentinem, unii prin tacerea vinovata, altii prin participarea la amenajarea culturala a puterii Bisericii. Aflam, mai nou, ca manualul de religie este element indispensabil al mantuirii…