Christophe CUSSET, Tragedia greaca
- 11-07-2000
- Nr. 20
-
Michaela MICHAILOV
- RECENZII
- 0 Comentarii
Christophe CUSSET Tragedia greaca Institutul European, Iasi, 1999, 72 p., 14.000 lei, Seria Memo Studiile initiate de colectia Memo (Marile curente ale filozofiei antice – Alain Graf, Comunicarea mediatica – Guy Lochard, Henri Boyer) propun printr-o abordare accesibila lucrari de sinteza, concepute sub forma unor introduceri in domenii diverse. Cartea autorului francez este o prezentare succinta a conceptelor si a structurilor fundamentale legate de tragedia greaca, analizata atit din perspectiva spectacologica, cit si ca formula textuala. Melanjul text-spectacol devine punctul de referinta in demersul intreprins, axat pe fuziunea acestor coordonate si pe efectul obtinut prin actul reprezentatiei. Ca figuratie spectaculoasa, tragedia este raportata la ceremoniile religioase, subsumate zeului Dionysos si la primele manifestari teatrale cu caracter ritual. Ca „fapt literar“, reinterpreteaza legatura cu mitul, impunindu-se printr-o formula heteroclita (partile dialogate intre actori alterneaza cu cele lirice cintate de cor). Capitolul consacrat personajelor tragediei (eroi mitici, personaje anonime) porneste de la semnificatia numelui, deliberat ales pentru a specifica o trasatura definitorie (Penthea – femeia „in doliu“). Un rol aparte in ansamblul spectacolului il are corul, considerat de multi cercetatori protagonistul tragediei, spre care converg celelalte personaje. Tipurile de discurs (Romos, monodie) si conflict dramatic (agon), transpuse scenic, sunt exemplificate prin tragedii […]