„Cînd faci un brand, există şi o componentă magică“
Interviu cu Cristian KIT Paul, Creative Director la Brandient
- 14-05-2010
- Nr. 524
-
Ovidiu ŞIMONCA
- Interviu
- 1 Comentarii
Recent, la Librăria Cărtureşti, s-a prezentat o expoziţie despre brandurile româneşti. Cu acel prilej, s-a lansat şi o carte, Brandient 101. Identităţi grafice româneşti, care cuprinde brandurile gîndite şi create, în ultimii 8 ani, de această firmă. Brandient a lansat discuţia despre branduri, a arătat importanţa designului de identitate pentru o companie, a conceput branduri specifice pentru firme diverse, de la edituri şi reviste, la producători alimentari sau bănci. Ce-ţi oferă brandul? De ce avem nevoie de un brand? Cît de receptivi sînt antreprenorii români la brand şi rebranding? Cît de necesară (şi utilă) este discuţia despre un brand de ţară? Unul dintre fondatori este Cristian KIT Paul, Creative Director la Brandient. A studiat Designul la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj şi din 1996 lucrează doar în mediul privat, mai întîi freelancer, apoi, din 2002, la firma amintită. Interviul nostru este, pînă la urmă, o discuţie despre frumuseţe, bucurie şi refuzul uniformizării. O discuţie despre cum pot fi puşi în valoare şi susţinuţi antreprenorii români. Un interviu în care aflăm cît de mult contează un desen şi ce avantaje are o firmă dacă este receptivă la un brand prietenos. Cum s-ar numi, în termeni populari, ce faceţi dvs la Brandient? […]
In primul rand felicitari pentru articol si pentru cuvintele frumoase despre design.
In al doilea rand, articolul de fata imi da prilejul sa adresez o intrebare ce are ca subiect o tema dezbatuta si cu alti designeri si ramasa oarecum rezolvata pe muchie de cutit.
Dupa cum urmeaza, nu de putine ori am vazut agentii de branding sau firme de branding ce isi definesc activitatea ca fiind „design de brand”, asa cu mentionezi si tu aici Kit, eu am o nedumerire legata de aceasta afirmatie.
Din cunostintele mele, nu aprofundate dar existente in branding, brand-ul poate fi definint ca un set de valori si de emotii ce roiesc in jurul unei companii si se formeaza atat in mintea angajatilor/oamenilor din interiorul companiei cat si in mintea consumatorului.
Cu alte cuvinte, brand-ul reprezinta de fapt popularitatea si cognoscibilitatea pe care o are in piata, intre oameni, in lume, prin calitatea/valorile/utilitatea sau alte caracteristici definitorii ce il formeaza. Adica in functie de layerele (lui maslow) pe care comunica cu noi, oamenii. Cam asta ar fi o definitie pe scurt.
Acum referitor la intrebarea mea, cu poate fi un brand desenat in contextul definitiei de mai sus? Din punctul meu de vedere totul porneste cu o strategie si un vizual, ce pleaca din logo unde se adauga retorica de brand mai apoi fiind declinat pe diverse medii si materiale. Deci nu este cumva vorba despre un design de strategie si identitate ca mai apoi sa creasca si sa se transforme intr-un brand? Sau toate companiile ce au un nume si au trecut printr-un program de strategie de brand si design de identitate ajung branduri? Ori de fapt formula „design de brand” reprezinta o sintagma convenienta la nivel de comunicare pe nisa asta?
Multumesc