Cînd o mişcare a mîinii te costă viaţa

  • Recomandă articolul
Nazismul şi dezumanizarea la care a dus acesta au fost teme îndelung abordate în literatură. De la cărţi de ficţiune pură pînă la cele în care partea documentaristică este puternic pronunţată, literatura ultimilor 50 de ani este extrem de bine reprezentată în segmentul acesta. Se pare totuşi că experienţa traumatizantă a uneia dintre cele mai devastatoare forme de totalitarism din istorie nu şi-a epuizat resursele necesare pentru a constitui un punct de plecare pentru creaţia artistică – succesul destul de recent (2002) al romanului Cititorul de Bernhard Schlink, succes potenţat de ecranizarea din 2008 a lui Stephen Daldry, este o dovadă elocventă în acest sens. Astfel, publicarea, la Polirom, anul trecut, a romanului scris de Heinrich Böll în 1959, Partida de biliard de la ora nouă şi jumătate, nu a fost o opţiune anacronică. Subiectul este încă de actualitate, iar cartea lui Böll este departe de a reprezenta o simplă picătură într-o mare de cărţi cu această tematică.   Noutatea este conferită şi de opţiunile terminologice ale scriitorului: în romanul lui Böll sînt evitaţi termenii direcţi care desemnează realitatea istorică – nazism, Hitler, lagăre, antisemitism etc. nu intră în recuzita lui Böll, ceea ce nu atenuează însă nota de dramatism. […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.