Comunism, teorie şi responsabilitate
Un răspuns lui Alexandru Laszlo şi o explicaţie cu mine însumi
- 25-03-2011
- Nr. 568
-
Alexandru MATEI
- OPINII
- 2 Comentarii
Două decenii de la consumarea unui eveniment fondator par o perioadă lungă. Nu-i, totuşi, nevoie să apelăm la istoria mentalităţilor pentru a constata că nu-i aşa. Raportarea noastră la comunism continuă să fie, în general, una afectivă. Iar afectul are puterea de a anula faptele sau, cel puţin, de a le semnifica uneori aberant. La două decenii de la căderea comunismului, există două surse ale semnificaţiilor comunismului românesc. Una este cea a experienţelor directe, nefericite, dramatice şi tragice (în cea mai mare parte), respectiv fericite (o minoritate astăzi încă destul de vocală). Alta este dată de un travaliu teoretic, el însuşi învestit cu sensibilitate, dar care-şi arogă o responsabilitate superioară. Este vorba despre discursul intelectual. Pentru a avea o istorie a comunismului – cum este cea a lui François Furet, de pildă – e nevoie de o distanţă pe care nu doar trecerea timpului o conferă, ci şi caracterul celui care scrie pentru a nara sau a teoretiza. Noi sîntem, fiecare dintre noi, nu doar intelecte în acţiune, nu doar raţiuni în acţiune, ci şi (foarte adesea, vai) sensibilităţi în acţiune. În situaţia unui discurs memorial, sinceritatea (sau reuşita tehnicii sincerităţii) e o virtute, pentru că scopul acestui discurs este […]
Depinde de perspectiva. Exista un cuvint, socialism, folosit in regimul Ceausescu, cu sensul de anticamera a comunismului. Altminteri, diferentele sunt majore, dar nu era scopul acestui text. Acest articol vorbeste despre fascinatia punerii in practica a unui imaginar \”revolutionar\” si despre constientizarea acestui imaginar ca fantasma.
Domnule Matei, cum reușiți să nu faceți distincție între comunism și socialism?