CONCURS! 5 invitaţii de cîte două persoane pentru concertul susţinut de Ansamblul Gurdjieff
Pentru participarea la concurs, sînteţi invitaţi să interveniţi pe site şi să scrieţi cîteva cuvinte despre învăţătura lui Gurdjieff
Asociaţia Octava şi revista Observator cultural lansează un concurs: cititorii noştri vor primi gratuit, prin tragere la sorţi, 5 invitaţii (fiecare de două locuri) la concertul susţinut de Gurdjieff Ensemble, în ziua de joi, 26 martie, ora 20.00, de la Sala Radio din Bucureşti. Concursul are loc pînă marţi, 10 martie, ora 13.00, şi se desfăşoară pe site-ul revistei, www.observatorcultural.ro. Cititorii care vor să participe la concurs sînt rugaţi să scrie, pe site, sub acest anunţ, cîteva idei despre invăţăturile lui G.I. Gurdjieff. Cititorii sînt rugaţi să intervină cu nume şi prenume. Marţi, 10 martie, imediat după ora 13.00, va avea loc tragerea la sorţi pentru desemnarea cîştigătorilor. Invitaţiile la concertul susţinut de Gurdjieff Ensemble vor putea fi ridicate, pe baza unui act de identitate, de la sediul redacţiei noastre, strada Herăstrău nr. 13, sector 1, Bucureşti, începînd de miercuri, 11 martie. Pentru bilete la concert accesati http://www.eventim.ro/ro/bilete/the-gurdjieff-folk-instruments-ensemble-bucuresti-sala-radio-384225/event.html Pentru mai multe informaţii despre Octava intraţi pe www.octava.ro Pentru a afla mai multe despre învăţătura lui G.I. Gurdjieff accesaţi site-ul Gurdjieff Studies http://www.gurdjieff.ro
Felicitari d-lui Lazar Adrian care a avut amabilitatea sa reproduca intocmai informatia din website-ul nostru:
http://institutul-gurdjieff.ro/biografie.html. Daca dl. Lazar doreste, ne poate contacta folosind informatia din website. Succes.
Buna ziua…
citind \’\’comentariile\’\’ de mai sus,…o mica lamurire: cateva idei ale domnului Gurdjieff sau cateva pareri personale \”despre\”.
despre \”invatatura\” sau \”sistemul\” domnului Gurdjieff;
\”Eu predau \” , \”că atunci când plouă, străzile se udă \”,a spus…
ideile…Ajunse pana la noi prin intermediul textelor scrise chiar de domnul Gurdjieff,jurnalele şi autobiografiile elevilor sai mai apropiaţi, sub forma dansurilor si muzicii,……… continua si azi sa inspire si sa dea sperante celor care au sansa sa le intalneasca in drumul vietii.
ideea, nicicand mai actuala, a Omului Masina….,
….legea accidentului,
legea lui 3, legea lui 7, eneagrama….,
…incapacitatea \”omului\” de a face….
…raza creatiei…
…sunt doar cateva
totul este inca viu pe undeva…., deci nu sunt doar idei…
…ca dovada aceste manifestari artistice…
si acum, o parere personala \”despre\” ceva ce emana din tot acest fenomen….. \”Gurdjieff\”
o reconsiderare, o revalorizare fara precedent a conceptului, a ideii de \”MUNCA\”, in acest context al evolutiei posibile a omului, zona in general populata de \”pica para malaiata…..\”, \”crede\”,doar \”si vei muta\”, obiecte uneori si \”munti din loc\” sau stai comod si mediteaza ,(vezi dormiteaza) si vei realiza \”absolutul\” ……….
MUNCA in sens de efort constient, efort intens si indelung intrun sens bine definit,….
EFORT care se opune lui \”CONFORT\” care se pare ca devenit Zeul prea slavit al omului modern.
MUNCA in sensul de suferinta constienta,asumata si cu scop precis stiind ca este singura sansa,posibilitate reala de evolutie,….sau poate doar de salvare…..
…si inca ceva, necesitatea ca si conditie obligatorie ca aceasta munca sa fie realizata numai intr-un cadru organizat…..
necesitatea unei \”SCOLI\”
G.I. Gurdijeff este considerat un mentor, un conducător spiritual ce a marcat secolul XX prin metoda sa de trăire și aprofundare a vieții ce presupune ca nimic să nu fie crezut până la o verificare personală directă.
Negăsind nici în ştiinţă, nici în religie un răspuns la întrebările sale despre adevăratul sens al vieţii omului, a devenit convins, de la o vârstă fragedă, de existenţa unei cunoaşteri străvechi, transmisă din generaţie în generaţie şi despre care credea că este încă păstrată undeva pe Pământ. După aproape douăzeci de ani de căutări prin ţinuturi îndepărtate şi periculoase din Asia Centrală şi din Orientul Apropiat, în 1912 el reapare în Rusia cu o învăţătură profundă şi practică despre sclavia interioară a omului şi despre posibilităţile sale de evoluţie individuală. Adunând câţiva oameni în jurul său, începe Lucrul, care va deveni misiunea sa pentru tot restul vieţii.
După moartea lui, un grup format din cei mai apropiaţi discipoli, îndrumaţi de Jeanne de Salzmann, şi-a asumat responsabilitatea de a transmite învăţătura mai departe. Acest grup a fondat centre în întreaga lume.
\”Cititorii care vor să participe la concurs sînt rugaţi să scrie, pe site, sub acest anunţ, cîteva idei despre invăţăturile lui G.I. Gurdjieff.\”
Muzica e una, invataturile lui Gurdjieff cu totul altceva si cred ca putini au auzit de el si de ele pana acum. A fost si ramane un personaj controversat cu idei controversate si practici invecinate celor unei secte.
Cum spunea Katherine Mansfield care a trait (si a si murit de altfel) intr-unul din Institutele Gurdjieff : \”Teoretic este extraordinar, dar in practica acestea implica suferinta\”.
Multi il considera si astazi un sarlatan, un guru, iar invataturile sale erau si sunt considerate de multi drept \”delirul unui maniac\” fiind comparat cu Daniel Paul Schreber ( \”Memoriile unui nevropat\” fiind una din analizele celebre ale lui Freud). Deci, poate ca muzica \”Ensamblului Gurdjieff\” o fi interesanta ca stil muzical, dar sa nu uitam totusi cine a fost Gurdjieff, nici ca \”grupurile\” sale de \”elevi\” au aerul unei secte.
PS Una din invataturile celui care a inceput ca \” marchand de tapis\”
\”Tout le mal, tous les crimes, tous les sacrifices de soi, tous les exploits héroïques, de même que toutes les actions de la vie ordinaire sont dominés par la lune. \” Profunda reflectie, nu?
PPS Comentariul meu nu constituie in nici un caz o participare la concursul anuntat.
Gurdjief ( “povestit” de Ouspensky ) stiu ca a sustinut o ontologie formata din 4 componente, Actiune, Reactie si Echilibru. A parut cel care in timpul sau a fundamentat necesitatea unei a 4-a componente, i-as spune Forta strategica ( nu mai retin cum a denumit-o el ) care se baza pe diferentierea si/sau integrarea primelor 3 componente, in functie de obiectivele vizualizate si de drumul de parcurs…Am participat la IATC Bucuresti prin anul 1996 la un seminar tinut de cativa englezi ce se ocupau de instrumentalizarea ideilor lui Gurdjief-Ouspensky…
Ulterior m-am oprit la ontologia nicasiana bazada pe triada I – Individual / D- Derminatii / G-General pentru care asociasem Individualului – fortele interne, Generalului – fortele globale si Determinatiilor – institutiile. In continuare, pentru mine maladiile spiritului contemporan nicasiene au descoperit o ontlogie a maladiilor formata din 6 componente, bazate pe triada ontologica originara nicasiana. Legatura pe matricea ontologica intre Gurdjief-Ouspensky si Noica e evidenta, cu deosebirea ca ideile primilor vin dintr-o tara mare, Rusia ( preluate apoi tot de tari mari ) iar cele ale lui Noica, dintr-o tara mica…
Ulterior m-am gandit la rolul personalitatilor ca vector de tractiune pentru societati. M-am gandit astfel la o a 5-a categorie post-Gurdjief ( sigur “strategiile” de la categoria a 4-a ii vor fi potrivnice si nu sunt acelasi lucru ). Daca “5” va “invinge” pana la urma, inseamna ca a apartinut altei categorii….
Cred ca ar mai putea fi imaginat si un “6”, dar numai prin anihilarea lui 1 cu 2 si invers ( in sens de impacare ), si lasarea in urma ca importanta a componentelor “3”,”4” si “5”. Ramane insa dilematica pozitionarea lui “6” (chiar si a lui “5” ).
Intuitiv cred ca “5” va apare din tarile mici iar “6” din tarile mari….Una peste alta se simte in “decizia” mea un fior fukuyamist. Cred ca totusi “sfarsitul istoriei”, depasind ilaritatea….cresterii agresivitatii globale ulterioare…, e un fenomen ireversibil in capitalism, mai degraba asociabil unui al 4-lea val tofflerian in care un nou institutionalism va re-armoniza agricultura, industriile si serviciile ( ca sector tertiar, “pe vechi”, nu ca “sector primar”, pe nou, ca servicii speciale”…, glumind, sper, nevinovat )
Gurdjieff afirma incapacitatea omului de a percepe nemijlocit realitatea, acesta fiind marginit de subiectivitatea sa. O trezire este necesara, pentru ca omul sa depaseasca starea sa actuala de inconstienta, asemanatoare unei masini.
Filosofie de viata, indreptar pt cunosterea de sine:
Omul trebuie sa traiasca fara conflict interior, totul sa se intample fara ca el sa se opuna,
. Oamenii pot „naste” in ei insisi, o forta interioara enorma, ei pot suporta tortura, ei pot obtine tot ce vo