Crash, parabola si melo-meta-fabula
- 04-05-2006
- Nr. 319
-
Valerian SAVA
- Arte
- 0 Comentarii
Nu vazusem Crash (Povesti din L.A.), pe DVD ori prin distinse piratari, cind „Academia“ cu multe mii de votanti din Los Angeles si-a „privilegiat“, cumva pro domo si aproape autoreferential, acest film cu trofeul suprem al Oscarurilor, „nedreptatind“ la acest capitol Brokeback Mountain. I-am crezut deci pe cuvint pe comentatorii evenimentului care au lansat termenii pusi de mine abia acum intre ghilimele. Abia acum, la premiera bucuresteana a „privilegiatului“, decalata cu luni bune fata de cea a „nedreptatitului“. Nu putine au fost speculatiile tematiste in explicarea „privilegierii“ si a „nedreptatii“. in speta, prin definirea filmului lui Ang Lee ca unul despre homosexuali si a celui semnat de Paul Haggis ca ocupindu-se de sechelele rasiste. Optiunea „Academiei“ fiind atacata pentru ca ar fi dat curs unei political correctness, prin care a avut cistig de cauza nemeritat mai lesne acceptabila si mai stringenta problematica a conflictelor rasiale. Constat insa ca, asa cum s-a vazut (pe ecran, nu din comentarii) ca nu homosexualitatea era tema din Brokeback Mountain (filmul si-o recomanda explicit din titlu), nu rasismul concentreaza atentia autorului in Crash, desi printre variatele materii prime ale filmului se afla si acesta. I-am fi putut credita din capul locului pe Paul Haggis si […]