Critica de vîrf (II)
- 31-05-2013
- Nr. 675
-
Daniel CRISTEA-ENACHE
- Istorie literară
- 1 Comentarii
Afirmaţi în epoci diferite, situaţi la anumite paliere generaţioniste, în bogata posteritate maioresciană, E. Lovinescu şi G. Călinescu, Eugen Simion şi Nicolae Manolescu intră (în numeroasele analize care le-au fost consacrate) într-un joc al corespondenţelor, al afinităţilor elective. Cine nu ştie că Eugen Simion este lovinescian? Cine nu a aflat că Nicolae Manolescu e călinescian? Ne-au spus-o ei înşişi de mai multe ori, şi eu i-am crezut, iniţial, pe cuvînt. Primul volum semnat de Nicolae Manolescu (după cel publicat împreună cu Dumitru Micu) se intitulaLecturi infidele şi se înscria, aproape ostentativ, în filiaţia lui Călinescu. Desenul impresionist, „infidelitatea“ dezinvoltă a lecturii, transbordarea criticii în teritoriile creaţiei, personalizarea şi psihologizarea instanţei critice, pînă la punctul în care criticul poate apărea în propria pagină cu sentimentele şi umorile lui: toate aceste mărci ale scrisului călinescian erau uşor de recunoscut şi la tînărul N. Manolescu. Aparent, Eugen Simion este legat cu fire şi mai tari de E. Lovinescu, din care şi-a făcut un model (inclusiv onomastic). De la teza autonomiei esteticului, apărată o viaţă întreagă de Lovinescu şi pe care E. Simion a susţinut-o cu consecvenţă, înainte şi după 1989, şi pînă la „figurinele“ scrise tot după model lovinescian, foarte multe lucruri […]
Textul e atât de bine scris că e foarte greu să-ți dai seama dacă autorul a fost/este manolescian sau a fost/este simionian sau dacă, indirect și prin răsucire peste cap, este/a fost călinescian și a devenit/va deveni lovinescian. Se pare că așa e, că la ”vârf” avem de-a face cu un fel de, de…”chiasm” al criticilor. 🙂
Dacă foarte serios Manolescu călinescianizează și lovinescianizează, iar Simion lovinescianizează și călinescianizează, logic și natural ar fi ca și Manolescu să fie puțin simionian, iar Simion manolescian și tot logic și tot natural ar fi ca, fără să își dea seama, Daniel Cristea-Enache să tot manolescianizeze, simionizeze, călinescieze și lovinescieze mult și bine, în loc să se hotărască, poate, să depășească toate modelele și să-și deschidă propria școală de gândire (posibil )critică, pentru ca peste alți ani și ani, alți tineri critici dintre Dunăre, Tisa și Prut să poată fi cristea-enachieni, nu doar călinescieni, lovinescieni, et cetera, et cetera, et cetera.
Vreun spirit ceva mai maiorescian (imposibil de găsit ?!) ar clama de-ndată că e vorba de o”beție de cuvinte” . De fapt, voiam să spun doar că cei patru critici pe care Daniel Cristea-Enache îi compară, așezându-i paralel și încrucișat, pe care îi opune pentru a le sublinia apropierea și îi desparte pentru a-i forța să se apropie, în fond n-au nimic, dar absolut nimic în comun… în afara literaturii române. Personalități accentuate, caractere construite pe ambiții majore în plan cultural, dar care, în realitate, comunică dificil între ele atunci când aparțin aceleiași generații, iar peste timp comunicarea nu poate fi decât unilaterală, așadar imposibilă. Cred că nu e deloc elegant să îi obligăm pe cei patru să stea prea mult pe aceeași pagină, mai ales că au contribuții extrem de diferite (ca valoare !) la evoluția criticii literare românești din secolul XX.
Priviți de la aceeași distanță pe care o avem azi față de de creatori precum Lovinescu și Călinescu ( acceptând că și povestitul de vieți poate fi o formă de creație), Manolescu și Simion nu cred că vor cântări foarte mult. Pot fi considerați niște epigoni mai mult sau mai puțin consecvenți sau talentați, dar în niciun caz niște spirite uriașe (cum au fost și sunt Maiorescu sau Lovinescu) care au luminat epoca în care au trăit. Sigur, puteți da vina pe realismul socialist, pe sistemul totalitar, pe frica de represalii…
Da, dar în cazul acesta, în care avem de-a face cu personalități ce au participat activ, chiar cu oarecare imaginație, la ‘’uniformizarea’’ de tip comunist, e foarte greu să mai vorbești apoi de ”vârfuri” fără să cazi în văi.