Criza scolii
- 16-08-2007
- Nr. 385
-
Ștefan BORBÉLY
- ÎNVĂŢĂMÎNT
- 2 Comentarii
Am corectat recent lucrari de literatura romana pentru concursul de titularizare pe post a profesorilor din citeva judete ale Transilvaniei (plus Banatul), concluziile fiind mai degraba amare decit optimiste: conformism ideatic si banalitate stilistica, lipsa de personalitate si stereotipii insuficient asimilate cu toptanul, plus o multime de greseli de ortografie sau de acord (!!!) in textele de examen (!!!) ale unor oameni pregatiti sa predea ortografia si gramatica generatiilor mai tinere. Tema – o contextualizare istorica si literara a operei lui Mihail Sadoveanu, insotita de o analiza aplicativa si comentarea unui citat aproape clasic din exegeza postbelica – s-a dovedit a fi indeajuns de ambigua pentru a stimula cenusiul de gindire si frazele patriotarde, luate parca din recuzita Romaniei Mari. Am citit, astfel, sute de lucrari in care se spunea ca transhumanta este unul dintre… miturile fundamentale ale culturii romane, cu aparitie inevitabila in Miorita, de unde Sadoveanu se si inspira, sau ca baltagul este simbolul punitiv al justitiarului taranesc, de confectionarea caruia Vitoria Lipan se ingrijeste scrupulos inainte de a porni sa-si caute sotul si de a profita de ocazie pentru a-si initia fiul. Citeva lucrari, razlete – dintr-un vraf de sute… – aminteau de mitul lui Isis si […]
Ma bucur sa citesc astfel de articole care pun punctul pe i-ul diverselor incongruente din sistemul educational. Atata vreme cat evitam sau nu ne pasa de ele, vom avea nespus de pierdut si noi, si urmasii nostri.
Si pentru ca aceasta tema sa capete mai mult dinamism, mi-ar placea sa citesc interviuri cu lideri ai institutiilor educationale romanesti din mediul urban si rural, pentru a afla care sunt problemele lor, aspiratiile, motivatiile. Atata vreme cat nu sunt cunoscute aceste detalii, eu nu as acuza pe nimeni.
Modelul meu de referinta este cel american, pe care l-am studiat mai indeaproape si despre care se pot gasi detalii pe saituri precum http://www.edweek.org.
Am observat ca ziarele de mare tiraj de la noi au unele sectiuni dedicate, insa adesea subiectele nu sunt tratate in profunzimea lor, ci se urmareste in special senzationalul, fara a se propune solutii concrete, asa cum am citit aici.
E mýnunat ca Observatorul cultural aloca spatýu pentru problemele sýstemuluý educatýonal romanesc. Sýnt multe, ýar Stefan Borbely pune punctul pe ý.