Cu obrazul curat şi musca pe căciulă
- 23-07-2010
- Nr. 534
-
Peter Dan
- OPINII
- 6 Comentarii
Cum am ajuns la situaţia prezentă? Vulgarizarea culturii, decăderea limbajului, deteriorarea normelor morale şi a societăţii civile, grosolănia şi suspiciunea prezente pretutindeni constituie o etapă obligatorie în dezvoltare sau sînt manifestările unui proces patologic? Haosul e confundat cu libertatea şi corupţia cu iniţiativa. Succesul în afaceri are două variante dezirabile: ţeapa şi tunul, iar corupţia e transformată într-un mecanism de adaptare şi supravieţuire: „Toată lumea fură. Ce, eu sînt mai prost?“. La nivelul grupului social, justificarea cea mai generală este legată de o filozofie împărtăşită: un punct de vedere comun despre natura relaţiilor interpersonale, despre relevanţa normelor morale, despre menirea societăţii. La rîndul său, această concepţie îşi are rădăcinile în participarea implicită a majorităţii populaţiei în societatea totalitară şi care a dus la anomia observabilă astăzi: sîntem cu toţii vinovaţi, aşa că nu trebuie să ne fie ruşine, dimpotrivă, totul e permis. Fărădelegea a devenit mecanismul prin care negăm culpabilitatea. În absenţa unui moment de introspecţie naţională, al unui proces terapeutic care să sfîrşească în ispăşire şi izbăvire adevărată, simptomul este o reacţie de neputinţă generalizată. În locul greţei existenţiale a lui Sartre, sîntem copleşiţi de o vastă senzaţie de lehamite. În calitatea mea de psiholog social şi al personalităţii, […]
When you’re in not good state and have got no cash to move out from that, you would have to take the mortgage loans. Because it would aid you for sure. I get credit loan every time I need and feel myself fine because of it.
Manifestarile nefaste ale dimensiunii subiective a disonantei cognitive are in cazul Romaniei o situatie aparte. Daca in Germania dupa aparitia cartii lui Goldhagen se putea vorbi de un efect terapeutic a ceeace se numeste ‘national psyche’, efectul nu aparea intr-un vid. Dupa dezvaluirile Institutului Gauck legate de trecutul comunist, s-a creat un nivel de constientizare si maturitate care a permis ‘digerarea’ in masa a complicitatii implicite (termenul de responsabilitate colectiva, anathema in Romania, devenise acceptabil in Germania) in raport cu Holocaustul.
Romania sufera de sindromul invers, in care insasi idea responsabilitatii colective creaza nelinisti si reactii pasiv-agresive. Musca pe caciula este un fenomen de vasta incidenta, avind dublul neajuns al lipsei de apetenta pentru luminarea trecutului atit in privinta Holocaustului din Romania cit si a national-comunismului specific acestei tari.
Mai mult, unul dintre detururile cele mai frecvent intalnite il constitue negarea Holocaustului ca mod de escamotare a responsabilitatii implicite in perpetuarea regimului comunist. Sau, in cazurile acceptarii existentei unui Holocaust romanesc, se ofera teoria disproportiei dintre numarul vicitimelor Gulagului comunist in comparatie cu celel ale ‘purificarii’ etnice.
Pina cind ambele muste nu isi iau zborul de pe toate caciulille, nu va fi posibila o terapie nationala de reconciliere cu adevarul istoric, si poporul roman va continua sa ramina prozonierul propriei istorii din anii 1939-1989.
Excelent articol. Banuiesc ca exista o relatie aproape invers proportionala intre vinovatie si pariciparea activa la regimul comunist. Deci, cei care se framinta acum, sau framintat si atunci.
a treia oara incerc sa-mi dau
cuparerea dar nu apare
oricum
OBRAZ CURAT =
gindesc cinstit si am o ideologie curata
MUSCA PE CACIULA
NU AM FACUT NIMIC PRACTIC
SACRIFICIU SA MOTIVEZ
OBRAZUL CURAT
Excelent…as mai fi vrut si o incercare de solutie, o propunere de atitudine sau ceva… o speranta?!
M-a atras titlul. L-am tradus cam: “cu sufletul curat dar cu constiinta neimpacata”. Dar asa, nu prea inteleg eseul. Stimate domnule Dr. Dan poti sa-mi explici putin proverbul. Va promit sa citesc inca odata.