Cum mai stam cu proza româneasca? (I)

  • Recomandă articolul
E o evidenta discutata ani de-a rindul cu prilejul obisnuitelor recapitulari, bilanturi, topuri etc.: din 1990, vreme de circa un deceniu si jumatate proza româneasca de fictiune s-a retras cu modestie in umbra unei productii nonfictionale aproape fabuloase. Asta pentru ca avalansa de memorii, jurnale, volume de corespondenta, carti de convorbiri a produs emulatie nu doar in rindul cititorilor, in logica unui orizont de asteptare definibil (si) printr-o anumita alergie la „minciuna“ romanesca si la fictionalizarea politica a realitatii, dar chiar si in rindul scriitorilor din varii generatii. Jurnalele si memoriile interbelicilor (Mihail Sebastian, Jeni Acterian, Mircea Eliade, Alice Voinescu, Emil Dorian, Arsavir Acterian, Petru Comarnescu, Gheorghe Jurgea-Negrilesti, Constantin Beldie – spre a da numai citeva exemple), ca si acelea ale martorilor epocii comuniste (Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Mircea Zaciu, I.D. Sirbu, Steinhardt, Ion Ioanid s.a.) scoase la lumina dupa Revolutie stimuleaza apetitul pentru nonfictiune al multor scriitori contemporani, de la Nicolae Breban la Mircea Cartarescu, de la Gabriela Melinescu la Gabriel Liiceanu, determinindu-i sa intre in jocul (auto)marturisirii. „Ego-grafia“ (imi permit sa extind conceptul editorial al Poliromului la intreg fenomenul exploziei nonfictiunii autobiografice) devine un brand de succes. Sigur ca autobiograficul e in voga – in anii ’90 ca […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.